Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 6048 ggr
Juliette-
0

Agria- FIP

Ni som har agria och varit utsatta för FIP har de ersatt er då i veterinärvården? (Ja livet med men de känns inte viktigt) mest bara att han ligger för 5000 per dygn minst nu så jag kommer få ta lån om de inte ersätter. Skulle kännas bäst dom gjorde de ändå.. även fast pengar känns obetydande jag vill bara ha hem min lilla blå.

Seerath
0

Jag vet att agria ersätter inte veterinärvård på vanliga försäkringen när det gäller fip på katt som varit försäkrad mindre än ett år. Finns en extraförsäkring om man vill ha skydd för det.

Dock räknas det som dolda-fel och kan därför gå på mammans doldafelförsäkring om hon har det.

Juliette-
1

Ok så om han är dolda fel försäkrad kan jag få ut de om jag pratar med uppfödaren?

Han är försäkrad veterinärvård + och avel men som sagt han har ju inte varit försäkrad mer än nån månad

Seerath
0

Nu hade jag iof inte fip på min kisse men fick en del på dolda fel och när jag skickade in alla informationspapper skickade jag bl a med mammans försäkringsnummer. Är snart ett år sen så minns inte exakt vad jag skrev men hade nåt slags formulär.

Jijumas
0

Om han är veterinärbesiktad och uppfödaren har dolda fel försäkring så ska det täcka.

//Monica

kalindas
0

När Kogrim dog så fick ägaren ersättning via Nannas Dolda fel försäkring. Då får man ersättning både livförsäkringen (om han är livförsäkrad) och alla omkostnader inklusive obduktionen. Ingen självrisk.
De kollar alltid med uppfödaren först så att det är ok att ägaren får lvfösäkringen, för det kan ju hända att uppfödaren gett ägaren en ny katt och då utgår livföräkringen till uppfödaren istället.
Så om det nu är så illa att det är FIP så håll tummarna att uppfödaren har Dolda fel.
Hade katten varit ett år så går det på kattens egen försäkring.

Själv hoppas jag markabert nog att det är FIP som Caramel hade annars blir det problem med ersättning eftersom veterinären ansåg att inga tester behövde tas pga att hon var så "defekt"!

/Elisa

Juliette-
0

Jag har pratat med agria och där är de ju kört så nu hänger de på dolda fel försäkringen jag vet ärligt inte 100% om han är de.. är han inte de kommer jag gå 15000back minst där vi står efter denna natt han ligger inne *orolig* jag har faktiskt inte dom pengarna

Seerath
0

Du får ringa uppfödaren och höra med dom, doldafel är enda chansen tyvärr. Därför det är så viktigt som uppfödare att ha den.

Juliette-
1

Hon svara inte jag har mailat

Juliette-
0

Men min plutte ska inte ha fip han ska komma hem mitt grönöga

Seerath
0

Ne, han ska bli frisk och kry och springa runt och busa hemma igen!

Biames
0

Jag tror att din uppfödare har dolada fel försäkring, ska fråga en kompis som vet lite mer då hon är vän med din kisses uppfödare, återkommer så fort jag vet något.

Juliette-
0

Apropå ingenting.. vart kan jag läsa om karänsrekomendationerna gällande FIP? Alla säger ju man BÖR sätta sig i karantän de är alltså inget krav? Jag vill bara läsa på så mycket jag kan nu har ju bara anmält till 2 dubbel och en enkel utställning så jag bör ju kolla upp vissa saker och de vill jag göra genom ren fakta.

Gäller de endast mina katter eller kan jag vistas på utställning tror inte mina 4 kattungeköpare var av 3 ska ställa första gången skulle säga om jag inte kom alls Fundersam

Usch snart hämtar jag hem min plutt :( varför varför skulle detta hända Gråter

Biames
0

Det är klart att du kan åka på uställningen,  FIP smittar väl genom kontakt med avföring, vet inte om detta stämmer men har för mig detta.

Juliette-
0

De säger ju att stress kan göra att de bryter ut och halterna blir ju högre här hemma av corona om de är FIP. Ja jag vill bara läsa om de och se vad de står

Rovardotters
0

Här på SVA:s hemsida hittar du information och corona och FIP: http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Katt/Infektionssjukdomar/Coronavirus-och-FIP---vanliga-fragor/

Där finns också fler infosidor, titta i högerspalten.

kalindas
0

http://www.dr-addie.com/Swedish/indexswedish.html

Här är en väldigt bra sida om FIP och Corona.

/Elisa

Malin1
0

Agria ersätter INTE veterinärvården om han har FIP.
MEN.. om kattens uppfödare har dolda-fel försäkring i typ Agria så ersätts det via den.
Det enda du behöver betala är väl självrisken.

Ang karantän så är det olika rön.
Man har Inte karantän för smittsamheten direkt, utan mer för att man INTE bör utsätta sina hemmavarande katter för stress då de ökar risken för att utveckla FIP.

6mån är bäst.

DU själv kan åka på utställning men lämna dina missar hemmavid i 6mån, för säkerhets skull.

Det du också bör göra är att slänga alla dina kattlådor,leksaker och rengöra klösträdet nogrannt om du har ett sådant..
Rengör hela hemmet med vircon eller ja grönsåpa går lika fint.. då coronaviruset dör lätt av rengöringsmedel.

Sen är det bara o ta en paus, vänta o se. :)
Insjuknar ingen av dina andra inom 3mån så är troligen faran över.
Men man bör vänta 6mån totalt med utst. kullar osv.

Bara o höra av dig om du behöver prata vännen,

Styrkekramar!

Caelitus
0

Så trist. Stakkar lille Caramel!

kalindas
0

Tyvärr gäller inte detta bara Caramel. Vet inte om hon led av FIP ännu eller en elak infektion. Får se vad obductionen säger.

Den som nästan garanterat har FIP är Juliettes vackre blåe kille…

Gråter Lessen är jag för båda.

/Elisa

Juliette-
0

#19 Jag har läst mycket nu och visst de går inte att bota men de står ju om vissa saker där man kanske kan ge han lite liv ett tag.. skulle ge så mycket..

Där finns även man kan skicka prov till Storbrittanien kanske kunde vara värt de ändå?

Jag vill inte han ska ha fip och jag tänker inte ge upp imorgon ska jag prata noga med veterinären av de jag läst..

Dock stämmer mycket in på min lillavän

AFamosa
0

Nu kom jag inte ihåg exakt vem som skickade mig en mkt intressant information …..det var en gedigen lunta på engelska som jag fick i en pdf fil förra året (u.s.a)….kontentan av det hela var visst att FIP-fallen minskade i USA i takt med att fler o fler katter utsattes för coronaviruset och naturligtvis en uppsjö av andra komponenter som spelade in- som miljö, mat mm mm som naturligtvis i sig borgar för ett gott immunförsvar. 
Togs inte rapporten upp i en diskussion nyligen…här på forumet…mailinglista??? Nä, jag börjar nog bli trött nu ;)

Hur som helst- precis som Jijumas säger så finns oerhört bra och lättläst information om FIP på Connie Garfalks hemsida. Det är först nu, sista två åren, som jag själv förstått vad FIP egentligen handlar om (nästan) och termen Corona förknippar jag idag inte med ond bråd död men tappa respekten det gör jag aldrig.

Juliette-
0

#17 vart kan jag läsa rekomendationerna?

[hakkapelitta]
0

en riktigt, riktigt sjuk katt ser inte att den kanske blir frisk, sen. den lider i NUET… håll det i minnet när du tar ditt beslut..kram

Juliette-
0

Va nu hänger jag inte med i vad du menar?

Malin1
0

#22: på SVA's hemsida. :)

nehe! lusläste igenom sva's hemsida och numer står där inga rekommendationer angående karantänstid!

De flesta säger iaf 6mån, för det är vad man räknar med att det ska ta för ens katter att göra sig kvitt med viruset..

Så har jag gjort, för det känns tryggast.
Man vet liksom aldrig, och det är inte värt att ta risken utifall det händer något.. - Better safe than sorry som jag brukar säga. :)

Men obducera lillen först och främst (rekommenderar er att själva åka med honom till SVA, än att låta Strömsholm fixa det, för de skickar med taxi.. så det blir mycket dyrare. En obduktion kostar 850kr.)

Kraaamar

Juliette-
0

Ja han ska väl dö först.. än kämpar vi för livet

Attacks
0

http://www.offbeat-cats.com/feature.html

Der kommer du til Connie sin FIP side. 3 linker å lese.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

AFamosa
0

Nu finns flera trådar där ämnet FIP och DoldaFel försäkringen tas upp i frågor. Om jag har uppfattat saken helt rätt bland många inlägg från dessa trådar så skall FIP tolkas som ett dolt fel. Är det bara jag som tycker att det låter märkligt?

Tidigare så blev jag varse att AGRIA ej hanterar medfödda hjärtfel som ex HCM som varande ett dolt fel och bolagets motivering till detta kunde ju få vem som helst att tappa hakan.

Nu till FIP- Låt oss säga att en uppfödare skulle sälja en kattunge - ovetandes så finns coronavirus bland köparens- till synes friska katter (det är väl ofta så att de flesta katter ej uppvisar symptom) Efter en tid så triggas virus- alternativt kommer in hos köparen. Just i denna period så kanske andra lättare sjukdomar har florerat bland köparens katter, kanske osynlig stress har påverkat immunförsvaret i större utsträckning hos någon individ, kanske rent av hos den katten som uppfödaren i detta exempel har sålt/överlåtit. Viruset slår hårt mot den här individen och det muterar och utvecklar så småningom FIP.

Kanske tänker jag helt fel- men hur kan man rimligen tolka FIP som ett dolt fel då ett dolt fel- utom rimlig tvivel- skall härröra till defekt/fel/sjukdom som ej kunde upptäckas vid veterinärbesiktning inför leverans- Det är just här som AGRIA ger exempel på vad ett dolt fel kan vara….som exempelvis Vattenskalle :-o

Ett dödsfall/avlivning pga av sjukdom- i sin tur orsakat av smittsamt virus. Är det så självklart att det är ett Dolt Fel?

Jag vill kraftigt understryka att mina funderingar kring ämnet på intet vis har med drabbade ägare/katter här på forumet att göra
Mina funderingar kretsar enbart kring försäkringsbolagens tolkning av FIP och hur man absolut kan härröra den tillbaka till djurets uppfödare. Man kanske skall inkludera samtliga smittsamma sjukdomar där dödliga förlopp kan riskeras som varande ett Dolt fel ???

Jag känner mig väldigt kluven i frågan- inte huruvida ägare skall få ersättning ell. ej utan snarare om ersättning skall falla ut ur Dolda Felförsäkring….per automatik ?????

Louise

Malin1
0

#28: Nej det anses som ett dolt fel om katten.. ja kattungen är under 1 år gammal.

Har man själv haft katten försäkrad i 1 år, så gäller ens egen försäkring hos Agria för FIP.
Men som sagt inte om den varit försäkrad i mindre än ett år.

Oftast räknas det som att kattungen redan blivit infekterad med corona hos sin uppfödare om den insjuknar innan den blir ett år gammal.

Som i trådstartarens fall då han bara är 5mån.

Så därav går det på uppfödarens dolda-fel försäkring, OM de har någon.

Min egen avkomma avled i FIP, jag hade behållt honom själv, men hade dolda-fel försäkring i hans mammas avelsförsäkring så det gick på den.

Köpte sedan en annan katt som dessvärre också avled i FIP ett år senare!!! Han blev knappt 9mån gammal, uppfödare hade inte en dolda-fel försäkring… vilket vi trodde när vi köpte katten..

Så där förlorade vi minst 14 000kr.. och uppfödaren anser sig inte vara skyldig att ersätta något alls.

Så kan det vara ibland tyvärr..

Jag tycker det är bra att Agria har såna villkor på sin dolda-fel försäkring, inte bara för oss kattungeköpare, utan även för uppfödarna, så de ska slippa gräva ur egen ficka :)

/Malin

AFamosa
0

Malin, den andra katten ni köpte, den som också avled i FIP ett år senare vid 9 månaders ålder, tror du att den katten bar på coronaviruset från början- alltså från uppfödaren eller kan den ha blivit smittad av era katter där det en kort tid innan uppstått ett FIP fall? Ursäkta om jag verkar frågvis men det resoneras ju en hel del kring ersättningsfrågor vid sjukdom, för såväl hund,häst o katt- och alltså inte bara här på forumet ;)

Louise

Juliette-
0

Varför kan inte katter bära de både från uppfödaren och de finns i nya hemmet??

De är väldigt få katterier som inte har de.. eller väldigt få katter alls. Att de utformar FIP kan man inte annat än säga är ren otur meningen är ju de ska utforma antikroppar mot de när de kommer i kontakt med de som de flesta gör men vissa individer utformar istället FIP

Denna kommentar har tagits bort.
Jijumas
0

Jag tycker precis som A_Famosa att det är konstigt att det går under dolda fel försäkringen då som flesta katterier har corona.

För ca 1-1½ år sedan så fick jag ett kompendium från en veterinärstuderande. Skicka mej din mailadress om du vill ha den. Det finns väldigt mycket att läsa där. Även ni andra kan skicka mailadressen om ni vill ha den.

Monica

jijumas-katter@minpost.nu

Toyza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Sorgligt om du har fått en katt som utvecklat sjukdomen.

Men tyvärr , måste jag nog säja att kosta på veterinärvård dygn efter dygn är inte stor mening.  Katten blir aldrig frisk igen.

Har själv blivit drabbad för ett par år sedan då de 2 Exoticungarna jag köpte båda fick FIP med någon månads mellanrum.

Bifpgar en bild på Exotichanen *Smokie* som tyvärr bara blev halvåret.

Vet ej när du skrev detta inlägg…kanske är det uttjatat redan ;)

Toyza

Malin1
0

#30: Man kan tro mycket, och spekulera mycket.
Den uppfödaren har runt 25katter på en rätt liten yta..
kissen var sjuk till o från ända från det att han kom hem till oss..
det rörde sig om diarréer, magsjuka, febertoppar , förkylning..
han insjuknade dock snabbt när han sen väl blev sjuk..
meningen var att vi skulle kastrera honom men hann inte så långt.. både jag o vet. tyckte att han var för dålig, med feber och allt.

hem med medicin som inte bet o han blev sämre o sämre..
när han hade 40.8 graders feber så la vi in honom, 2 dygn på ultuna, fanns inget att göra för honom..
:(

enligt Konsumentköplagen så .. infaller ett "fel" hos en "vara" inom 6mån efter köpet så räknas det som ett dolt fel.

Jag kan inte säga att katten blev smittad hos oss eller inte,
men jag tror att han redan var sjuk…. tyvärr.

hos en del katter som avlider i FIP verkar det finnas ett genomgående mönster:

ofta blir de handmatade som små.. de har svårt att öka i vikt och de utvecklas enormt långsamt på något vis..
det är rätt lugna i sina sätt, otroligt gosiga men lågmälda på något vis.. om ni förstår hur jag menar..

hört av andra och märkt av egen erfarenhet..

eftersom jag nu har en skogishane som är tänkt att gå i avel, då jag samäger honom med en annan uppfödare,
så kommer vi att kolla hans titrar innan parning..

mest för att ha koll på läget. :)

alla gör man ju som man vill, det man måste ha i åtanke är att alltid sätta sina pälsklingars hälsa o bästa i första hand. :)

därav har vi valt att inte ställa ut våra katter förräns i vinter igen, inga nya katter in osv. :)

bara att få vara.. ta det lugnt och låta dem "bekämpa" viruset i lugn och ro eller hur man ska säga.

men som vi alla vet:
det är inte frågan OM man drabbas.. utan NÄR..

jag har haft rejäl otur som drabbats två gånger, och kommer vara extra försiktig vad gäller kattfronten i framtiden.

man lär sig alltid en massa saker när något händer, inget ont som inte för något gott med sig, eller hur? :)

jisses va långt detta blev!!! ;)

Malin1
0

oh förresten:

den katten som avled vid 9mån: han hade Torr FIP..
vilket då verkar allra troligast att han redan var sjuk när vi fick hem honom..

den första katten avled däremot i våt fip och det hela gick på bara några veckor..
vi hade flyttat till en annan stad, och ihop med en ny katt typ 5mån tidigare, sen köpte vi hem vår tyra 2mån innan..
sen blev plutten kastrat och där gick det bara utför med honom
:( :( ..

att få domen om FIP första gången, hela världen rasade ju samman.. :(
visste inte var jag skulle ta vägen.. bara rasade ihop på golvet storgråtandes..

FIP är såååå hemskt! önskar det inte ens till min värsta fiende..

nej nu babblar jag igen… ;)
maila mig gärna om du undrar över något mer :)

Juliette-
0

#35 "ofta blir de handmatade som små.. de har svårt att öka i vikt och de utvecklas enormt långsamt på något vis..
det är rätt lugna i sina sätt, otroligt gosiga men lågmälda på något vis.. om ni förstår hur jag menar.."Gråter

Usch vad hämskt de är som om du beskriver Reggae på pricken.. usch känns helt ofattbart min plutte

AFamosa
0

År 2001 så höll Bodil Ström Holst en mkt intressant föreläsning om kattens smittsamma sjukdomar. Även i år så anordnade SOG en föreläsning m. Holst (vilken jag tyvärr inte kunde närvara under) men sammanfattningen från Holst senaste info avs. FIP som Rövardotter redogjorde för i en annan tråd verkar vara i stort d.s som tidigare. Jag tror att jag har en *relativt* bra överblick avs. själva sjukdomen och dess förlopp. Ruskigt!
Nu var det mest försäkringsbolagens syn på det hela samt våra egna tolkningar som jag var nyfiken på och gärna ville diskutera vidare.

Då det gäller konsument-köp-lagar och konsumentlagar så har jag själv aldrig "reklamerat" ett djur även om anledning säkert funnits under alla år- till skillnad mot prylar som vitvaror, bilar och hemelektronik mm. På något vis så har jag haft ett "öppet sinne" för att vad som helst kan hända med djuret jag köper, jag har så svårt att se det som en vara även om jag vet att många tycker att jag har fel här ;) Försäkring på alla djur är en självklarhet även om jag stundtals kan ifrågasätta bolagen men ifrågasätta det har jag ju all rätt att göra- det är vi försäkringstagare som står för deras vinster- eller hur? ;) 
I omvänd ordning så skulle jag själv inte ha några problem att ersätta en kattungeköpare men självklart så finns en rimlig gräns där mitt ansvar som säljare/uppfödare upphör- såväl enligt lagar som moraliskt.

Louise

Rovardotters
0

#38 Jag instämmer i dina åsikter, jag har heller aldrig reklamerat en katt men skulle självklart göra allt för att ersätta en kattungeköpare på olika sätt om försäkringsbolagen inte gjorde det och om jag skulle känna mig skyldig att göra det. Detta är en moralisk fråga. Nu har jag aldrig sålt en unge som har fått FIP så jag har aldrig tvingats ta ställning till åldersgränser mm. Däremot har jag smittskyddsförsäkringen för FIP som Agria erbjuder, den ersätter testningen, ev omplaceringsförluster och lite till. Är inte helt säker på vad den innehåller, borde nog uppdatera mina kunskaper om hur försäkringsbolagen resonerar runt FIP. Oftast vet man mer när man själv har drabbats, därför tycker jag det är väldigt bra att få färsk information i detta forum. Väldigt bra när allt blir så direkt i nuet.

kalindas
0

Smilla, Saga och Skatan har smittskyddsförsäkringen. Skulle nu Caramel bevisa sig ha haft FIP, ska det bli intressant att se vad man kan få hjälp med. Specielllt eftersom inte alla katterna har försäkringen.
Spidde, Jackson och bondkatten Isak saknar detta tillägg.
Så snart jag vet Caramels diagnos så meddelar jag er hur det går.

/Elisa

AFamosa
0

Tack, tack Rövardotter! Det är nu, just nu som tid är att gå igenom försäkringarna igen verkar det som. Det tillägg som du nämner, smittskyddsförsäkring FIP, kräver en uppdatering….om jag ens fått "grunden" klart för mig ;) Kanske skall jag be en representant från AGRIA att kontakta mig då jag ibland känner att muntlig info *kan* vara lättare att ta till sig samt att man kan flika in med egna frågor. Jag antar att det ligger som ytterligare tillägg på avelsförsäkringarna?

Louise

kalindas
0

Agria smittskydd är en tilläggsförsäkring som ska skydda om man får FIP eller ringorm i sitt katteri.
De dumma med den är att man inte kan ta en allmän försäkring som gäller alla katter i hushållet utan måste lägga på den på varje katt.

Har ett telefon nummer till en tjej på Agria som har hand om Smittskyddet. Skicka PM så får du numret. Försöker själv få tag i henne nu men igår var hon sjuk.

/Elisa

AFamosa
0

Jag antar att de är så som du skriver att tillägget väljs individuellt på var katt och det var därför jag också trodde att tillägget var ett ytterligare tillägg på våra avelsförsäkringar som vi har vilka naturligtvis också tecknas individuellt för var katt.

Jag har en representant för Agria som gärna ville bli min kontakt och hon sade sig kunna svara på alla mina frågor :-))) Lägger ärendet i händerna på henne, hon får läsa på och återkomma (lite skall dom väl ha att bita i också)

:-) Louise

Malin1
0

#38: åh gumman.. *kramar om*

upplevde det så med Bägge mina som jag förlorade i FIP och hört av andra att det varit lite samma sak..

för mig känns FIP ofta som..  Moder Natur har sin egen gång..
*Survival of the fitest* ni vet..

man kämpar med dessa små, som egentligen ute i naturen hade fallit bort redan som väldigt små..

och när moder natur sen kommer ikapp så faller de ändå i slutändan bort.. :(

sorgligt med faktiskt sant.. :(

du får tänka att han har det bra nu, han behöver inte lida längre, han leker med mina älskade grabbar som oxå avled i denna hemska sjukdom..

de är lyckliga, äter massor och leker hela dagarna i ända..
i nangiala du vet :)

KRAMAR på dig Juliette!!

Craz-y
0

Jag har hört att  FIP bara smittas genom kattlådan och matskålen, är det så? Förvånad