Para, vänta eller kastrera?
Bianca har fått livmodersinflammation (kan även vara en enklare slidkatarr, eller vad det nu heter på katt).
Nu är både jag och fodervärden i valet och kvalet hur vi ska göra.
Jag har sagt att antingen kastrerar vi henne eller så paras hon direkt efter behandling.
Fodervärden tycker att Bianca fortfarande är en liten bebis (10 månader och väger 2,9kg) och tycker vi ska behandla och sedan vänta och se om hon håller sig frisk, och då para henne om någon månad.
Problemet är allt jag läst om just livmodersinflammation och att man inte bör vänta!
Vad säger ni här?
Har ni haft några problem med era ungkatter (vet att Liljekatten haft), hur har ni gjort då?
Har ni behandlat och väntat några löp?
Kastrerat eller parat direkt?
Har någon som haft en katt med livmodersinf. märkt om problemen går i arv? Tänker då på mamma Smillas problem med infektioner.
Bianca blev parad av deras Orientalkastrat och troligtvis kom infektionen in då. Tänker ju då om samma sak skulle ha hänt om hon inte blivit parad där och träffat en avelshane först.
I fredags hade hon tjocka gula flytningar som rann ut ur henne. På lördagen var det klara och lätt blodblandade.
Hon har ätit 15mg Baytril sen i fredags och vi har fått tid till veterinär för mer medicinering på onsdag förmiddag.
Hade jag haft henne hemma hade jag antingen kastrerat henne eller tagit en kull. Problemet med att ha en katt på foder är ju att jag till viss del måste anpassa mig till när de har tid…
Samtidigt vill ju både jag och fodervärden ha en kull efter henne. Bianca är de enda linjerna kvar efter Smilla och hon är fantastiskt vacker…
Så kom med för och nackdelar på vad vi ska göra. Detta är mest för fodervärdens skull så hon förstår hur riskabelt det kan vara att vänta med parningen…

/Elisa

Jag kan ingenting om detta egentligen.. dock har jag hört man inte ska vänta för länge.. de är ju många som lägger kull så tidigt på KAT4.. Kan du inte ta hem henne och ta kullen hemma hos dig då? om inte fodervärden kan just nu? Bara en tanke..
Hoppas de löser sig

Behandla och para på första löpet efter det. Det finns inte så många val (för stora risker) och den ålder och vikt som du nämner är inte skäl nog till att avstå.
Sen anser jag att det är fodervärden som ska anpassa sig efter ägaren/uppfödaren. Annars slutar ett sådant avtal med osämja.

Vi upplevde precis "traumat" :-(
Vår hona kom i somras in i sitt första löp efter sin januarikull. Bara någon vecka efter löp så väckte hon mig en morgon- kraftiga sammandragningar och flytningar.
Vi åkte direkt till veterinären som naturligtvis tog ett bakt.prov.
Behandlingar av pyo ger inte så ofta lyckade resultat men veterinärerna tyckte ändå att hon var så fin och de ville, precis som jag, se fler ungar efter henne och vi enades om en kombinerad hormon&antibiotikabehandling. Jag åkte ner till kliniken varje morgon, i ottan, under en tid för hormonsprutor. Allt verkade såååå bra och precis som mina nerver lugnat sig…så var det dags igen och nu är kära goa Paquita en glad kastrat (glad har hon alltid varit iofs ;))
Hur som helst- väljer du att ge antibiotika kanske i kombination med prostaglandin så verkar den generella uppfattningen vara att parning skall ske på första kommande löp- om honan är frisk då - vill säga.
Används Baytril fortfarande vid behandling av tex pyo???
Förmodligen- eftersom din veterinär har skrivit ut det åt henne ;)
Lycka till Kalindas
Louise
Hej Kalindas ! Vid en kraftig livmoderinflammation kanske du ska fråga om inte vetrinären kan skriva ut Tabl. Synolux. har erfarenhet att det är ett bättre preparat mot pyo.

Jag har också varit i samma situation, jag behandlade min hona med synolux, och parade på första löpet. Det var väldigt lyckat, hon fick 2 kullar till efter det utan problem med livmodern. Numera är hon en glad kastrat.
Ann-Marie
Jeg synes absolutt behandle og parre på første løp.
Vi gjorde det med Lizzie.. behandlet med Synulox.. men nå ble ikke hun drektig før etter mange forsøk da.. så litt annen ende der.. Men hun ble frisk fra livmorbetennelsen. Under de tre første ukene av drektigheten ble hun også behandlet med Synulox.
Om det ikke skulle passe forvertene så hadde jeg heller tatt henne hjem jeg og latt henne få barna hos deg.(istedet for at hun skal gå i flere løp før hun blir parret)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#2 Instämmer helt.
Nu har jag och fodervärden diskuterat hur vi ska göra…
Åker till veterinären i morgon och ber att få utskrivet Synulox istället för Baytril. Vi får se om han även gör ett ultraljud på henne.
Om allt ser ok ut så parar vi henne vid nästa löp. Sen får vi utvärdera hur kullen blir och därefter se om det är värt att ta ännu en kull på henne.
Skulle livmodersinflammationen komma tillbaka innan vi parat henne så kastreras hon.
Så vet någon en snygg Orientalhane eller en röd/creme maskad Siames som vill dejta en vacker blåmaskad flicka så hör av er…
/Elisa
Tycker detta låter väldigt vettigt. Hoppas allt går bra och att du får ut lite snygga kattungar efter Bianca. Du har ju haft lite otur på sista tiden så nu är det verkligen dax att det ändrar sig. Lycka till i jakten på en partner åt henne.
Jo vi får se vad/om det blir något. 
/Elisa
Det blev Kastrering av Bianca i stället och jag tror det var ett bra val.
Livmodern var regält förstorad och hålla på att behandla henne kändes inte bra.
För så extremt viktig avelsmässigt är hon inte.
Hellre en glad och frisk kastrat än en avelshona som kan få alla möjliga problem.
Så i morgon kastreras den vackra damen och övergår samtidigt i fodervärdens ägo…:-)
Kommer tjata om utställningar så sötnosen får göra bra reklam där istället.
/Elisa

Vad tråkigt att de vart så men som du säger de kanske var bra om de nu var mer illa än ni trodde.. Hon är så vacker så nog är de tråkigt men säg åt fodervärden att ställa ut lite för jag tror de kommer gå kanon bra.

Hejsan
Att vänta och se om hon håller sej frisk…tycker jag absolut inte du ska göra. Endera kastrerar du henne nu eller tar en kull direkt efter behandlingen så fort hon börjar löpa.
Väntar ni……..kan ni nog räkna med att hon får tbx livmoderinflammationen ganska snart och med stor sannolikhet att Kastrering sker då.
Lycka till..och jaaaa hon är verkligen vacker att se på ;)
/Toyza
Tråkigt med Kastrering, men det viktigaste är ju ändå att katten blir frisk och mår bra. Jag tycker du gör rätt. Du kan ju alltid tinga en hona här.
I morgon åker en viss liten tjej här hemma till F-berg på dating….
Så roligt hoppas att du får en hel hög tricolor orientaler…
Är osäker på om jag kan motstå en sådan. Tänk en lilapadda med vitt…
Hoppas verkligen att han bär på chokladanlaget!
Speciellt inte när det verkar som Skatan inte hinner dit på dejt. Fast har andra planer för henne om jag inte hinner…
/Elisa
Aha, vad då för planer??? *nyfiken*
Jo, en lilapadda med vitt tackar vi inte nej till. Inte alls.
Hemliga planer…
Eller iallafall halvhemliga. Allt beror på om jag hinner låna den hanen innan han blir kastrat. För just nu är han inte till utlåning.
Skatan har inte löpt ännu och jag hoppas att hon väntar några månader till…
Fast helst vill jag ju para med Tamlin eller någon snygg röd. Vill ju ha tricolour!
/Elisa
Vi får hoppas att Tamlin lugnar ner sig och håller sig i skinnet framöver så kanske Barbro avvaktar med Kastrering. Han kanske bara behöver en date med en snygging som Stella. 
Hoppas går ju alltid.

/Elisa