Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 5454 ggr
Jessicahagstrom94
3

Beskrivning av siames?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhopp!

Jag funderar lite på denna vackra ras..

Hur är de i sättet?
Hur mycket kostar de på ett ungefär, om det är från en bra uppfödare med renrasiga siameser med stamtavla? 
Är de en bra innekatt?
någon typisk sjukdom?
vad är typiskt för denna ras?
behöver de mycket sällskap/stimulans/aktivering?

Anledningen till mina frågor är att jag och min katt Oskar förhoppningsvis tänker kunna flytta hemifrån inom två år (gärna ett år) och redan nu planerar jag att spara pengar på ett eget konto till katten, både för att kunna köpa och för att kunna kastrera och ifall det behövs fler veterinärbesök liksom.

Min katt Oskar är en vanlig huskatt men han är lik en siames i färgerna, han är chokladmaskad med några vita tår. Han är född för snart 10 månader sedan och redan ganska stor med sina 5kg, han är jättesnäll och sällskaplig så därför ska jag ha en kompis till honom även när jag flyttar. :) smyger in en bild på honom.

Leon1973
9

Jag kan bara svara lite kort angående priser och hänvisa till mig själv.

Simba fick jag köpa billigt av en uppfödare här i Malmö som inte kunde ha kvar honom, han går inte att avla på längre då han är kastrerad men största anledningen att hon sålde honom var att han blev utstött av de andra katterna misstänker jag, jag vet inte om han blev utstött eller om han blev aggressiv mot de andra. Jag betalade 1500:- för honom och han var två år gammal.

Simba var väl lite av ett problembarn också när han kom hit, jag fick jobba hårt med att få honom till att lita på mig (mest låta honom vara egentligen och ge honom tid),  men jag har fått igen så mycket mer av honom sen dess, han lämnar inte min sida eller närhet när jag är hemma. Om jag lämnar ett rum följer han med osv.

Jag vet att samma tjej nu även säljer en av sina honor till samma pris.

Så en siames kan kosta allt från gratis till multum, men är det en unge du ska ha så är det helt klart här inne du ska kolla så du har hamnat rätt.

Folket här inne är helt jävla underbara och hjälper till med tips och råd när det behövs.

PS. Oskar ser ju ut som en långhårig siames :D

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Jessicahagstrom94
3

#1 Din katt låter underbar :) vilket trevligt pris! Jag ska som sagt börja spara redan nu och kommer vara beredd på ett mycket högre pris än det för en frisk katt, men ju billigare desto bättre givetvis om katten ändå är frisk - och jag kommer köpa en kattunge. :)

Bra att jag har hamnat rätt - kommer hänga mycket här om det blir en liten siames för mig i framtiden.🙂

Jaså? Oskar är ju jättekorthårig tycker jag!😃

Vill ni veta en sak?
Oskar är anledningen till att jag har börjat gilla siamesen så mycket - för att så många har sagt att han liknar denna ras lite. :)

kalindas
4

Kul att du är sugen på en siames. 🙂
Din kille ser jättefin ut, skulle tro han är en blandning där han har maskat på båda sidor. Sen om det är siames eller birma eller någon annan maskad katt är svårt att säga. Söt är han som sagt och absolut korthårig. Det är bara att han har en tjock och härlig underull vilket Siameser saknar.

Priset för en siames brukar ligga mellan 7000 - 9000 kr, sen finns de självklart både de som är dyrare och billigare. Men ca priset ligger däromkring. 

Du kan ju välja att söka efter en lite äldre katt så som #1 har gjort. En hona som har varit i avel och behöver ett nytt kärleksfullt hem hade kanske funkat?

Det är en del tester och liknade som man behöver ha lite koll på att katterna gått igenom innan man köper dem. Att föräldrarna är testade mot PRA t.ex.

Kul att du tycker rasen är spännande och intressant. Finns mycket ögongodis på denna sida. 🙂

/Elisa

[lisme]
5

Hvorfor er prisen så viktig? Er det ikke viktigere å få en frisk katt fra friske foreldre fra en oppdretter som gjør en bra jobb som oppdretter? Det er så synd at det er så mye fokus på penger!

Sploutt
4

#4 Priset kanske inte alls är viktigt, men man vill ju gärna veta vad en katt kostar. Det vill man väl alltid när man köper något dyrt?

Jessicahagstrom94
5

#4 Vart har jag skrivit att priset är viktigt…? Jag skrev ju i princip tvärtom i min senaste kommentar…

Jessicahagstrom94
1

#3 Visst är han fin :)

Ja, han är en huskatt och ingen vet vem pappan är och ingen vet vad det är för slags maskade katter i släkten :)

Det är ett rimligt pris, det var det jag hade väntat mig också så det är ingen chock precis.

Jag vill gärna ha en kattunge faktiskt :)

Okej, vad är PRA?

Leon1973
2

AngelsCo
2

PRA är en progressiv, genetisk ögonsjukdom som vi numera gentestar för. Ingen siames i Sverige ska födas med dubbel upplaga av den gen som är vanlig hos siames, aby och lite andra korthåriga raskatter. Det finns flera olika PRA-gener, men alla förekommer inte och alla förekommer absolut inte lika frekvent hos alla raser. På siames infördes ett avelsprogram 2011 inom SVERAK, och sedan dess får du inte registrera kattungar ur kombinationer som kan generera affekterade avkommor.

Jag tycker att mina katter är bra innekatter, men mina har aldrig lärt sig att vara ute. Min gammeltant är den som har störst vana vid att vara ute, och hon reagerar med att bli förbannad när det blåser i öronen på henne…

Man får nästan räkna med att någon katt under ens livstid får FORL, men det är inte rasspecifikt, utan gäller alla kattdjur. Mina har inte varit allergiska, men min gammeltant har FORL och har därför problem med magkatarrer om hon får fel torrfoder. Hon kan äta både torrfoder och blötmat, men hon kan inte äta RC siamese. Jag vet inte om gamla katter generellt blir känsligare för ny mat, eller om det beror mestadels på det faktum att hon saknar tänder.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Jessicahagstrom94
3

#9 Okej, då förstår jag.

Haha, vilken bra reaktion där! ;)
Jag tänkte för jag är en sån som inte vågar släppa ut mina katter på fri tass, men jag har sele och går ut om katten skulle vilja :)

Vi har en gammal katt hemma som hade problem med fodret när han var yngre men han har aldrig haft FORL, och nu har han inga problem med att äta andra fodersorter. Har aldrig haft katt med FORL under mitt liv ännu men jag är ju bara 19 år gammal, så det hinns väl också med - tänker minsann ha katt hela livet.

Smyger in en till bild på min katt, första gången ute i snön så han ser lite låg ut, han ser även tjock ut men det är han inte. :) han gillar att gå ut i sele faktiskt, han verkar tycka att det är roligt.

Jessicahagstrom94
1

Vad är det för skillnad på oriental och siames?

odjuren
1

#11 skillnaden på Oriental och Siames är färgen, vad jag fått veta iaf.. jag har en kolsvart orientalhane här hemma med två bonnkatter/huskatter

//Odjuren

www.odjuren.com

Jessicahagstrom94
1

#12 jahaa! :) så.. färger som orientalen har finns inte på siamesen och tvärtom?

Gillar ju faktiskt även Balines.. men jag är mest inriktad på den otroligt vackra siamesen just nu, mest tack vare min katt som sagt, har en förkärlek till maskade katter pga honom…😍

kalindas
2

Som #12 skrev ovan är det bara färgen som skiljer. Sen har Siames/Balines/Seychellois (lh &kh)/FW blå ögon (alla maskade), medan Oriental/Orientaliskt långhår ska ha gröna och får ha vilken färg de vill bortsett från maskade. Peterbald får ha vilken färg de vill både maskat och omaskat.

Det är jättebra att du sparar pengar redan nu. Sen har du ju lång tid på dej att skaffa dej kunskap och hitta uppfödare som det känns bra med. Jag skaffade min första siames när jag var 18år.  🙂

/Elisa

odjuren
1

Siamesen är maskad, orientalen kan (vad jag vet) ha vilken färg som helst, o ha färg hur som helst :P

Här är en hel hög med orientaler, min pojkes systrar, mamma o moster

//Odjuren

www.odjuren.com

Lejdet
2

#14 En maskad Peterbald måste ha blå ögon och de omaskade gröna, precis som med siameser och orientaler

kalindas
2

Jodå, det vet jag. 🙂
Det skrev jag också, att de få ha vilka färger som helst.

/Elisa

elli-kleo
1

Fin huskatt. Du skrev att han var lik en siames i färgerna men han har vita tår, det har inte en siames. Låter mer som att det är helig birma i så fall. Till dina frågor Simeser är Sociala, väldigt stark personlighet, sällskapliga, gillar att sova i sängen, pratiga, lagomt lekfulla. Enligt mina personliga erfarenheter. Självklart är dom individer så ingen garanti att alla blir så :) Räkna med 8000 för en kattunge Ja jag tycker att det är bra innekatter. Men dom behöver mycket närhet enligt min erfarenhet. Egen liggplats på datorbordet eller en mysig plats vid ett fönster är uppskattat Vissa siameser slarvar med att tugga torrfoder vilket resulterar i att vissa kan kräkas av det. Kan vara bra att vara beredd på speciellt om man tänker ge mycket torrfoder. Min siames tjej kräks upp maten nästan en gång per månad. Hon slarvar med att tugga ibland ;) blev bättre när jag började med fodret Applaws som har ganska små bitar. Oriental och siames har samma ras standard förut färg och mönster. Många uppfödare föder upp båda två.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jessicahagstrom94
1

#18 Det vet jag, men bortsett från tårna alltså. :) de flesta jag pratat med tror också att han har Birma någonstans i släkten om det är en raskatt som gett honom utseendet, kan ju vara en maskad huskatt också. Men jaja.

Tack för en väldigt bra beskrivning av din erfarenhet av Siamesen! :) det låter ju som en bra ras för mig, vill gärna ha en sällskaplig katt precis som min Oskar är. han vill vara med överallt och han ska vara i centrum. ;) han är pratglad och ligger gärna i sängen på nätterna.

#14 & #15 Okej, så det är så det är :) har haft mina föraningar om det faktiskt. 

#15 Vilken fin hög med katter!😍

odjuren
1

Eller hur!! 
Från vänster: SE* Noyas Tutti Frutti, Noyas PimPim, Noyas My Own Treasure (mamma till godisarna), Noyas Espirit Couture (moster) och Noyas Truly Mixed, Min pojke heter Noyas Djungelvrål o ja skickar med en liten bild på honom oxå

//Odjuren

www.odjuren.com

Jessicahagstrom94
1

FIN!😍 det är en oriental alltså?

Någon som har fina Siameser som jag kan få titta på och drömma mig bort en stund?😇 vill ni beskriva hur era siameser är till vardags?

Jag är riktigt intresserad av just chokladvarianterna, sköldpadd eller ej spelar ingen roll.

odjuren
1

De e orientaler allihopa, men den lila honan (Espirit) har en siames syster (mamma oriental o pappa siames) men henne har jag inga bilder på då hon har flyttat för ganska länge sen

//Odjuren

www.odjuren.com

Annica-H
2

Du får inte missa den här tråden, så får du en liten inblick i vad de kan hitta på :) http://siames.ifokus.se/discussions/4d714019b9cb46222d055ed6-du-vet-att-du-har-en-oriental-lr-siames-nar

Jag har en balines och en oriental. Dom är väldigt livliga, pratglada, sällskapliga, nyfikna och påhittiga. Just aktivitetsnivån är väl det som skiljer från många andra raser. Och det kräver att de också har en påhittig ägare, som kan se till att de får tillräcklig stimulans. Annars får man en olycklig katt som är mer till besvär än glädje.

Jessicahagstrom94
2

#23 Då ska jag kika in där :) 

Jag är ganska påhittig och tycker om att både leka med katterna och hitta på roliga aktiviteter :)

odjuren
1

Min Bagheera (bild i inlägg 20) älskar hundens leksaker! Ju större desto bättre!! Hennes "lången" är väldigt skoj! den springer han med i sängen o även på golvet.. o bollar, dom e roliga!!!
De första jag hör på morgonen när jag kliver upp är en pratande oriental! då ska han med mig på toa o mysa, om han inte ligger med huskatten Embla o myser då kommer ingen eller båda o ska va me på toa :P

//Odjuren

www.odjuren.com

Jessicahagstrom94
4

#25 Haha men ååh vilken härlig katt!😍

Oskar vill gärna vara med överallt, är man på toa och sminkar sig så sitter han bredvid och vill peta på alla grejerna, han ska absolut nosa på allting också. Annars får jag inte använda prylarna, han SKA nosa först. Annars kommer tassen. ;)

När man äter är det likadant, han SKA smaka, annars kommer tassen upp.

Oskar är väldigt snäll, mysig & lekfull så han behöver en aktiv kompis som han kan leka med men även någon som han kan få ligga och sova ihop med.

Jessicahagstrom94
6

Som sagt, han vill alltid vara med och helst alldeles tätt intill.

En till katt som är lika underbar som Oskar skulle vara perfekt :)

odjuren
0

Bagheera är så jäkla nyfiken så han har bränt tassen på en het platta i mellan dagarna..men nu e inte spisen så spännande längre… vilket är väldigt skönt! Tassen läkte fort med hjälp av stans bästa veterinär!

//Odjuren

www.odjuren.com

Leon1973
3

#27 härligt med sällskapssjuka katter, Simba är likadan.

elli-kleo
2

Tror dock att man måste träffa eller kanske till och med äga en Kategori 4 katt för att förstå vilken underbar ras det är!

AngelsCo
1

#10 än så länge är det bara gammaeltanten som har FORL. Hon fick det när hon var 5-6 år gammal. Hon är 11 idag. Hon har aldrig haft problem med någon annan mat än RC, och vi har serverat en hel del olika genom tiderna. Alla magproblem är inte relaterade till tänder, men vi misstänker att tantens varit det.

Nebel
1

En av mina absoluta Youtube-favoriter Marshall i två "må gott klipp" ;) http://youtu.be/_PCsPhT-iRc http://youtu.be/2SSPGDPDOG0

Nebel
1

Konstig svenska-scusi!

Jessicahagstrom94
0

#28 Ajajaj! Tur att han lärde sig en läxa där och att det gick bra med tassen.

#29 Jaa, myspys! Härligt :)

#30 Ja absolut, jag känner ingen som har en sån katt så jag har inte kunnat hälsa på någon ens :( 

#31 Okej. Jag var så liten när Smille hade problem med maten så jag minns inte varför, men jag har fått för mig att det var allergi mot något i nån slags mat. 

#32 Aaww, haha vilken gobit!😍

elli-kleo
1

#34 försök få kontakt med en aktiv uppfödare. Du är säkert Välkommen och bekanta dig med rasen. Spelar inte så stor roll om det är oriental även om det är en siames du vill köpa sen :) Skriv ett inlägg om att du söker en uppfödare i din närhet som du får besöka, kanske hittar du en uppfödare som du vill köpa katt av i framtiden :)

AngelsCo
1

#34 det är möjligt att din katts bekymmer var allergirelaterade, men det finns flera olika orsaker. Allt ifrån tänder till allergi till stress till parasiter till sköldkörtelrubbnibgar. Som på människor. Det är bara olika vanligt, och helt olika behandlingsmöjligheter och alternativ. Jag tycker också att du ska kontakta en uppfödare som du är intresserad av katt ifrån. Siames och oriental är syskonraser och de flesta orientaluppfödare får siameser till och från. Eller som jag som fött upp fler siameser än orientaler, men som skulle föda upp främst orientaler.

MatildaBäckland
3

Lägger in en liten bild på min lilla dam som är sköldpaddsmaskad (: