Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 3523 ggr
johannaandersen
0

Konstiga kala fläckar på haka och huvud?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta gäller visserligen en abessinier, men jag hoppas att det är okej att be experterna om råd för abessinier också!! 🐱

För några veckor sedan upptäckte jag ett litet sår på Cheri's haka. Jag tänkte att hon slagit sig eller kanske bränt sig på kaminen på något sätt, och det läkte snabbt och fint så jag tänkte inte mer på det. När det var borta dök det efter två veckor upp ett nytt, större sår ungefär runt jul, som synes på bilden nedan. Jag tänkte att hon kanske kliat sig på grund av sin svarthaka, ibland har hon jättemycket svarta pluppar och sedan dess har jag tvättat hakorna på både min abessinier och min siames ungefär varannan dag med Desivon sårtvätt. Hakorna har sett väldigt fina ut, såret läkte fint och jag tänkte att det måste varit det som var boven i dramat….

Och idag 3 veckor efter den stora fläcken uppkom upptäcker jag en ny fläck, på huvudet! Ganska liten visserligen, men ändå, nu är det tredje gången och det känns inte som en slump. Har sökt på internet och hittat allt från foderallergi, ringmask, öronskabb, övertvättande… hennes öron ser fina ut, hon är duktig på att tvätta sig men inte till det extrema och senast vi bytte foder var i oktober då hon fick urinvägsinfektion och vi bytte från Bozita-torrfoder till diet-torrfodret Hills C/D. Kör även på blötmaten Bozita Sensitive diet and stomach sedan långt innan.

Ska visserligen till veterinären nästa vecka med båda katterna för vaccination och kan passa på att höra med doktorn då, men det är alltid skönt att ha lite kött på benen innan man frågar! Är det någon som har något bra förslag på vad detta kan vara?! Kan det helt enkelt vara så att hon bara slagit sig eller råkat bränna sig på kaminen eller något? *hoppas*…

kalindas
1

Skulle tro att det är någon typ av allergi. 
Kan ju vara att hon inte tål innehållet i c/d om det kom i samband med detta. 
Kolla också så det inte är din andra katt som drar päls på denna kattens huvud.

Ang. ringorm (som du kanske också bör kolla upp), har du några andra djur, tex marsvin eller liknade? De kan ju ibland smitta till katt, även om det är ovanligt. Sen borde du också fått utslag.

/Elisa

kalindas
1

Inte fel att kolla tänderna och munnen på katten. Det kan ju vara att den kliar för att tänderna är dåliga. 😮

/Elisa

johannaandersen
3

Tack för ditt svar Kalindas!!

Det har uppkommit två nya fläckar på både hals och huvud så jag föreslog både foderallergi och ringorm till veterinären när jag var där igår och hon gissade på det första, men hon sa att ringorm inte var omöjligt heller. Jag har inga gnagare i huset men veterinären sa att det kan spridas lätt med partiklar i alla fall! Jag ska testa med Bozita-torrfodret jag brukade ha innan Hills C/D och om inte fläckarna slutar uppkomma inom tre veckor ska jag komma tillbaka för provtagning. Skönt att det inte var övertvättande eller något sånt, det hade varit svårbotat!

Tack för din ovärderliga expertis, Kalindas!! Detta är andra gången du hjälper mig med råd här på Siames i fokus och jag är så tacksam! 🙂🌺

kalindas
1

Håller tummarna att det blir bättre när hon får sitt gamla foder. 🙂

För att hjälpa hennes urinvägar och njurar, så ge dina katter lite burkmat blandat i ljummet vatten varje kväll. Då vet du att hon får i sig ordentligt med vätska. Katter om bara äter torrfoder dricker ibland alldeles för lite vatten.
Jag brukar ta en till två påsar med Icas kattmat i sås och sen hälla på en påse med ljummet vatten. Detta får mina fyra varje kväll.
Ibland får de Mjau eller Bozita uppblandat med vatten.
Katterna mår mycket bättre sen jag började med det.

Ska försöka gå över till barf sen.

/Elisa