Fäller mycket?
Kommer ev köpa mig en oriental och undrar om dom fäller mycket?
Det beror lite på katten, jag har siameser och jag tycket dom fället mycket mindre än nästan alla andra katter jag träffat (utom nakenkatterna då =P)
Men hur mycket en katt fäller beror ju också på många andra saker, som tex hur du som ägare sköter pälsen, jag badar mina med jämna mellanrum, dels för att hålla fällandet på minimum och för att dom ska ha badvana, samt borstar pälsen någon gång i veckan.
Sedan påvekrar ju maten mycket också, många katter fäller tex mer om dom äter mat med mycket spannmål i.
Medarbetare på Datorspel I Fokus

Jag har både huskatter och sia/osh och det är otroligt stor skillnad på dom även om det är individuellt bland dom olika sorterna…
Håller med övriga. Har haft huskatt och orientaliska katter sen 90-talet och trots individuella skillnader så upplever jag att långnäsorna fäller mindre överlag. Vet inte om jag borde skriva det här men jag blir främst påmind om att min oriental faktiskt fäller i samband med att jag torktumlar sängkläderna (mysproppen vill ju ligga nära helst hela tiden ;) och det är ju upp till var och en om man tillåter katt i säng el ej). Lycka till!