Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 856 ggr
cat-malou
0

Rangordningen

Vet att jag har läst en del om uppfödare osv som fått problem med att honor som blivit kastrerade har sjunkit i rangordning och därför fått omplaceras. Jag har ju själv fyra katter, två som varit kastrerade tidigt eftersom det aldrig varit tal om avel och så de två sista som blev kastrerade i våras, där killen (huskatt) blev kastrerad av samma anledning som de andra medan honan var ca 2 1/2 år (var meningen att hon skulle haft ungar men det blev inte så). Denna honan (oriental) har alltid varit "sur kärring" och smällt till de andra osv men nu märker jag ju jättetydligt att hon har sjunkit till allra, allra lägst i rangordningen. Inte så att jag behöver omplacera men ibland så söker hon skydd hos mig för att få vara ifred, hon äter inte samtidigt med de andra osv. Finns det något tips om vad man kan göra för att underlätta tillvaron för henne för övrigt? Vad händer om man (rent teoretisk alltså) skaffar en kattunge, blir hon lägre i rang än denna också eller kan en sån sak hjälpa genom att ge de andra nånting att tänka på?

Canoodles
0

Visst kan en kattunge ge de andra något annat att tänka på men jag tror inte att det är en lösning för henne.

Det svider alltid i hjärtat när en ranghög katt sjunker som en sten genom hierarkien. Men det är ju vi som lägger mänskliga värderingar i det. Visst är det jobbigt för den katten men å andra sidan får ju de andra katterna en chans nu.

Det är nog inte så mycket du kan göra mer än att finnas där för henne när hon behöver dig och kanske ge henne lite extra uppmuntran.

Rovardotters
0

Tyck inte synd om henne, då ger du andra ännu mer övertag. Var som vanligt om du kan.

cat-malou
0

Nja, jag tillhör inte de människor som pjåskar med katterna eller förmänskligar dem så jag tror inte att det är så farligt de gånger jag lägger mig i utan mer att jag gör det i egenskap av att vara över de andra i rang om ni förstår hur jag menar. Om t ex den äldre kastrathanen jagar henne (vill leka/slåss) så kan jag helt enkelt säga till honom att lägga av och då avbryter han och busar med nån annan istället. Som jag skrev så är det ju inte så illa att jag anser att hon skulle må bättre av att omplaceras men som Canoodles sa så svider det i hjärtat eftersom det blev så väldigt stor skillnad på hennes sätt och det är inget som jag har varit med om med mina tidigare katter.

Antar att det bara är att vänta tills den nya rangordningen stabiliserat sig, ville mest bara kolla om någon hade nåt tips på något som man kunde testa. Tack för svaren i alla fall.