Seriös uppfödare?
Hej, Ska tinga en oriental kattunge i dagarna som vi valt ut, men är ganska ny i rasen och har då inte så stor koll som jag hade önskat när det gäller uppfödarna och de olika kattierierna. Det jag undrar är ju då om någon här har lite mer insikt i området? Vill inte trilla dit och köpa en unge av en uppfödare med dåligt anseende eller gener. Men självklart har jag fått ett bra intryck av uppfödaren, annars hade jag aldrig gått vidare. Vill inte skriva ut stamnamnet här men hade uppskattat om de som har någorlunda koll kunde skriva ett pm så kan man ta det privat? Tusen tack i förhand!
Det du ska kolla upp är om katten är avmaskad, vaccinerad och chipmärkt, har ett friskintyg från veterinär som inte får vara äldre än 7 dagar. Stamtavlan bör du helst få vid försäljningen, är du orolig för inavel så är det bara att kolla i den om du ser samma namn fer gånger och var i stamtavlan de finns. Där bör även finnas intyg att föräldrarna är fria från PRA eller att en är fri och en är bärare. Föräldrarna bör även vara testade mot fiv/felv. Är fler tester gjorda så är det en bonus. 🙂
Är katten bra i hullet? Blank i pälsen? Pigg och lekfull?
Känns det som ni får förtroende för personen och ser personens övriga djur friska ut?
Ställ frågor! Verkar personen kunnig och vet vad den talar om?
Att ta reda på vem uppfödaren är och lyssna på skvaller, känns ganska onödigt, då risken är att du då får en felaktig uppfattning av "din" uppfödare.
Visst finns det mindre seriösa uppfödare och då och då dyjer upp uppfödare som inte ens vet vad för färger/kön/ras de har, utan bara parat ihop och sen sålt dessa katter. Men ofta tar de en kull och är sen borta.
Så mitt tips, känn efter, ställ frågor, se hur personen har det och bilda sen en egen uppfattning om det känns rätt. 🙂
/Elisa

Håller med kalinda, kattuppfödarvärlden är full av intriger och skitsnack så bilda dig din egen uppfattning. De uppfödare som inte snackar skit om andra och är öppna och ärliga om sin uppfödning har jag mest förtroende för. Som kalinda skriver,titta på de andra katterna i hemmet,. Är kattungarna sociala och orädda? Fina i hull och päls? Inget strul med stamtavlor,idmärkning etc. Riktiga kontrakt och vet.besiktigad.
Följ din egen magkänsla! Det är viktigast. Precis som Lejdet skriver så håll koll på kattungarnas allmänna hälsa, hur är de vuxna katterna hos uppfödaren, är det rent och snyggt, hur håller uppfödaren katterna, vilket intryck ger uppfödaren Dig.
Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus
Håller med om vad som skrivs ovan! Var öppen och rak,är du osäker så fråga uppfödaren om referenser. Jag hade inte på något sätt tagit illa upp om en kattungespekulant frågat mig om tex kontaktuppgifter till tidigare kattungeköpare eller till andra uppfödare som känner mig och varit hemma och sett hur jag har det :)
Jag är köpare och jag har följt min magkänsla som tog mig från malmö till Jönköping. Och nu har jag köpt 3 stycken siameser av henne min underbara uppfödare Djärfs.
Mina gossar därhemma är så coola alltså! Love them so!
Det jag vill understryka att det är därför det är SÅ viktigt att besöka uppfödaren och kattungen innan eventuellt köp. Åker du dit direkt för att köpa kattungen kanske det känns fel i magen eller så hinner du inte ens tänka efter och det känns kanske fel att vända i dörren och bryta köpet så pass sent. Det är därför de flesta mer seriösa uppfödare också nästan kräver att man ska komma och kika på katten innan man bestämmer sig.
Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus