Lite info om Caramel...
för dem som finner det intressant. Har ju redan skrivit om allt här innan så då kan jag ju lika gärna fortsätta…;-)
Fått preliminärsvaret och inget tyder på FIP.
Däremot hade hon förstorad lymfknutor och något förstorad blindtarm.
Frågade veterinären på SVA om det kunde ha orsakats av hennes förstoppning när hon var 9 veckor. Men han sa att eftersom hon sen fungerade normalt i tarmarna så var det knappast orsaken.
Det riktiga provsvaret kommer om några veckor.
Nyfiken som man är så grubblar jag på vad som kan orsaka förstorad/vätskefylld blindtarm på ett kattunge?
/Elisa
Nu är jag bara ute å gissar mej till…Detta bihang till tarm fylls säkert upp med vätska om tarmen för övrigt va irriterad En blindtarmsinfl. kan det väl va, i å med att lymfan va påvärkad. Eller va säjer du som studerar till vet. Är jag ute å cyklar nu ?? Blir intresant å höra va de andra provsvaren visar // läser å lär
Studerar inte till veterinär.
Men funderade också på blindtarmsinflammation. Har dock aldrig hört att katter kan få detta.
Vad jag läst ut av denna första rapport och det jag frågade på SVA så var övrig tarm i normalt skick.
Caramels mage hade varit jättebra i flera månader. Det var bara vikten som inte ville ändras.
Känner mig rätt markaber som tycker detta är intressant.
Visst saknar jag Caramel, men vill samtidigt förstå vad felet med henne var…
Gissar att jag får bita ihop och vänta några veckor på hela provsvaret.
/Elisa
Jag tänkte på Zeltrix Liselott som studerar till vet. Hon brukar vara ute på listan Ville liksom få henne att skriva å "gissa" nå vettigare än va vi gissar oss till
Men det är ju bara å vänta å få det rätta svaret förmodar jag,det är väl allra bäst. Sitter nu å väntar att en vet. ska ringa mej från stora sjukhuset,måste dit med en av mina favoriter inte kul han är lite till åren

Vi omplacerade en katt för en del år sedan. Efter några år berättade nya ägaren något om en uppkommen inflammerad 'blindtarm' som katten skulle få dras med livet ut. Vad jag minns så magrade katten av och ville inte gå upp i vikt. Hon levde bra med detta ett tag, men avlivades senare.
När du säger så drar jag lite paralleller med Jacksons sjukdom. Han fick ju en inflammerad tarm (kan ju varit blindtarmen).
Magrade av och fick diarré. Veterinärerna trodde ju först det var FIP till vi gjorde en biopsi på tarmen.
Jackson mår bra efter två cortisonsprutor, men jag vet inte om det kommer tillbaka.
Känns ju inte kul om jag avlivade Caramel för något som skulle kunnat botas…
Man jag får bita ihop och se vad proven visade. Den unga damen var i vilket fall som helst inte frisk.
/Elisa
Nå var det jo veldig spesielt med lille caramel da Kalindas. Hun var jo syk helt fra begynnelsen.
Jeg hørte nettopp om en katt med forstørrede lymfeknuter,høye tall av hvite blodlegmer,veldig avmagring og betennelse i tarmen. Der var diagnosen bukhinnebetennelse.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#5 Du må ikke tenke på hva du ev kunne gjort anderledes.Du gjorde hva du kunne mens hun var i live,og når du valgte avlivning,så var det for Caramel sitt beste.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Med tanke på alla hennes problem vet jag att jag valde rätt. I många lägen ångrade jag att jag inte lät henne somna in när hon var så nära döden i förstoppningen.
Hade faktiskt redan bestämt mig då. Men belv uppmuntrad att ge henne en chans. Man är inte så stark att man kan motstå att ge henne en chans då. Speciellt inte när jag älskade den lilla skeva damen så mycket…
/Elisa

# Jag förstår att du våndas nu, det är ju mänskligt men jag säger som flera andra- beslutet du fattade kan inte vara fel bara hemskt och svårt att hantera.
Jag gick tidigare tillbaka och läste alla inlägg som du skrivit avseende Caramel, vissa läste jag om och om igen…. visst fanns hoppet ibland hos dig men nej- ditt sista och svåra beslut var ett klokt och kärlesfullt beslut.
Louise

Våndan/skuldkänslor är en del av sorgearbetet. Ett måste att ta sig igenom! Det spelar ingen roll hur du hade gjort. Hur rätt det än är, så måste du ta dig igenom alla skuldkänslor och vända på allting - vad kunde jag gjort annorlunda, gjorde jag rätt etc.
Var stark!
Oavsett så vet jag att jag gjorde rätt. Med tanke på den grava scolios hon hade så är det svår att säga hur hon hade utvecklats även om hon var frisk.
Risken är att hon hade fått stora problem med sin rygg och smärtor. Katter är bra på att dölja detta och det hade varit värre.
Fick behålla denna lilla docka en kort tid. Det kommer nya kattungar som jag säkert blir lika förälskad i. Förhoppningsvis utan Caramels problem.
/Elisa