Lite funderingar kring BARF
Hej alla barfare!
Jag har börjat fundera mer och mer på att gå över till barf men har lite funderingar dels kring det praktiska och dels kring själva maten.
Hur gör ni när ni har fler katter, lägger ni all mat på ett fat eller delar ni upp det på flera för att se att varje katt får i sig sin beskärda del?
Hur gör ni när ni åker bort ex 24-48 timmar? Har ni kattvakt som kommer 2-3 gånger/dag för att ge dem mat? Ni som jobbar heltid, får era katter 2 mål mat/dag, har de torrfoder också som de kan äta under dagen?
Räknar ni ut hur mycket ex Ca/P kvoten är eller kör ni på 60,10,10,10,10 % ?
Vilka vitamin/mineraltillägg gör ni i kosten?
Vad gör ni för olika blandningar av kött till era katter? Blandar ni ex grishjärta och kycklingkött i en måltid eller kör ni en sorts kött rakt av?
Kanske lite dumma frågor, men frågar man inte får man inget veta ;-)Jag vet att det finns ett forum, men jag blir så snurrig där :-) Jag har också varit inne på Matildas sida och hittat mycket nyttigt :-)
Tack för hjälpen!
//Helena
Tycker det var bra frågor. Vill gärna veta detsamma…
/Elisa

Jag börjar inte med att strö ut recept eftersom NaturalCat listan redan gjort dig mer än lovligt snurrig och det var nog inte tanken med den listan från början …vill jag minnas… utan precis tvärt om- man ville samla alla nyfikna för att informera hur enkelt och praktiskt det är med BARF. Nu vill många bli profeter i sitt eget land :-)) och procentandelar vägs för-och emot på digitalvågar (har du ingen digitalvåg så är din katt illa ute ;)
År 2000 vaggades jag successivt via kunniga hunduppfödare in i BARF-världen där jag rekommenderades en Australiensisk yahoo-grupp med såväl gamla rävar som ny-barfare samt en Austr.Veterinärsida som stöd då katt kräver en diet mer koncentrerad kött/ben diet än hunden. En fullt naturlig och lättförståelig redogörels för artens krav på "byte" och vad bytet skall innehålla- i snitt/dag- gav en bra och överskådlig bild (för en amatör) på konceptet som sådant och sedan var det så mycket enklare att lugnt och behärskat ta till sig mer och mer information avs. näringslära.
Jag använder inte våg- vare sig antik ell. digital.
Under drygt 7 år med BARF så har fortsatt hälsa, vitalitet, gnistrande munhälsa, glänsande pälsar, sprudlande energi och fina blodvärden, hög fertilitet etc etc gett en kristallklar vägledning om att mina djurs diet är en succé och att tex kycklinglevern kan serveras utan invägning migrogram per giva ;) Dock skall den utgöra ett min/max i % (ej tusendelar;) av sammanlagda givan/dag av kött/muskelkött/ben hel-ell kross.
Jag lat-barfar också ofta gm att blanda med Jipotimas kattkorv varje dag vilken innehåller kycklinghjärta och jag har aldrig ifrågasatt exakt hur mycket hjärta som malts ned i korven. Ögat har ibland sagt mig att det är för lite och jag har då tillsatt mer.
Några dagar ingår också upp till 10% råa vegetabilier och örter i den totala dieten.
Här serveras också förutom olika sorters kött, fet fisk, jogurt, äggulor mm mm.
Ett fat med torrfoder vid sidan om har ingen katt tagit skada av här hemma (Orijen sedan höst-06)
Vissa äter absolut inte hela ben/vingar -andra gör det med stor iver.
Vissa (svart knubbig gosse) vill inte helt överge sitt älskade torrfoder men det är OK det också, han "barfar" på deltid och förutom en viss "rondör" så är han i strålande form.
Den sista veckan har det kalasats på lammfärs och det blev ingen exakt digital-avvägd tillsats av hjärta o lever då heller (bäva månde profeterna:))
Alltså …. vi fortsätter som vi har gjort de sista 7 åren, vi syndar ibland med procenten men ser jag på totalen så förstår jag att mina katters diet är perfekt.'
Här hemma finns oftast någon hemma men om vi någon gång behöver grannens hjälp så skall dom inte behöva tänka i promillen och blanda färskvaror ;) Nej, vi gör det enkelt för dom att tina någon färdig kattkorv -eller fler- i kylen under natten för nästa dags utfodring, de fyller på i torrfoderskålarna och ser till att färskt vatten alltid finns i flera skålar. Ytterligare en stor anledning för oss att inte helt överge torrfodret :o)
Jag vill ängå rekommendera dig att gå in på natural cat forumet igen- sikta in dig på bas-frågorna, själva grundtanken - håll dig till en- eller två "profeter" och tag en fråga i taget och hasta inte fram o tillbaka mellan trådarna. Kanske skapa en kontakt med forumets moderator/ägare där ni kan skuffa frågor o svar fram o åter mellan er i lugn o ro?
Hälsningar Louise

Hej Louise!
Jätte tack för ditt svar! Då ska jag sätta mig och klura lite. Skönt att höra att det inte är på grammet, millilitern osv det hänger på ;-) Då kanske t o m mina katter överlever mina barf-försök. :-)
Katterna fick råa kycklingvingar alldeles nyss. Mister blev ett monster och skulle ha sitt och helst alla för sig själv. Aragorn slickade lite och förstod inte alls vad det här skulle vara bra för och lilla Nisse kämpade flitigt med mjölktänderna (vet inte om det heter så när det gäller katter) Jag kan säga att ljudnivån var ganska hög :-)

Nej det går inte att exakt beräkna - på minsta miligrams exakthet- men att ha insikt i dagsbehovet för såväl våra djur som för oss själva är dock viktigt. Vissa dagar äter vi mer- andra dagar mindre. Katterna kan rata vissa råvaror vissa dagar medans de nästa dag äter dessa med glupande aptit vilket får mig att tro att de faktiskt fortfarande besitter en naturlig instinkt att reglera- och kompensera då chans ges som tex vid BARF.
Har jag dräktiga/digivande honor så behöver jag aldrig längre oroa mig för huruvida torrfodret verkligen uppfyller deras krav då jag själv kan *se* vad som serveras och äts.
Jag antar att du också har torrfoder stående vilket inte heller är exakt (även om man kan tro så då man läser tabeller över dess innehåll ;) Jag kan inte med blotta ögat avgöra om man vid något tillverkningsdatum gjort avkall på vissa tillsatser. Fördelen med färska råvaror är ju att jag kan se vad jag serverar- lägga till och dra ifrån allt efter behov.
Lycka till nu- och även om dina katter, till att börja med bara gnager lite och morrar över sina ny-slagna kycklingvingar så är det gott nog- bra tandgympa som också fungerar som tandtråd :o)

ojojoj..så mycket plats var inte tanken att ta här ;) kanske någon Sajtvärd kan ta bort dubletten av mitt inlägg ovan(om det går?? Jag har noterat mycket störningar här idag, ibland försvinner inlägg jag skrivit på olika sajter och ibland verkar det bli åt andra hållet, som här och nu :-))
nåväl- sajter är inte viktiga en skön dag som denna ;) nu uppdaterar jag trädgården …och vilstolen igen *ahhhhhh*

Borta!!!
Tack för trevlig information!

Hej igen Louise!
Jag tror liksom du att katter känner av vad som fattas i kroppen. Det är bara för matte att förstå det också :-)
Jag har hittills kört med torrfoder, Orijen sedan ca 1/2 år men så tänkte jag att jag skulle göra ett försök med barf. Sen vet jag inte om det blir barf rakt ut 100%, det får katterna själva bestämma. Torrfodret kommer att finnas kvar för den kisse som önskar.
Än en gång tack för dina svar!
//Helena

Helena- detta blir ju en jättebra kombination och precis så gör flera av mina kattungeköpare- de blandar och förutom något litet undantag så går det alldeles fin-fint- oftast blir det mer och mer färsk mat då husse o matte väl vant sig vid hur fräsht det är.
….Undantaget är någon liten besse (ofta hona) som från början satt tassen i golvet och skrämt upp sin nya husse o matte genom att blint förneka sanningen och säga att "-Aldrig i livet att jag har ätit sådant förut - och kommer aldrig att äta detta i framtiden heller Aldrig aldrig aldrig…" och vips så har det rasslat till i konservöppnarna och reservproviant med godismat kommer fram- liten besse äter purrande och husse ilar till kvällsöppna affären för att fylla på lagret med något i stil med "gourmé….det finns ju också nattöppna veterinärkliniker som har godis-konserver i lager :-)))
Det är då telefonen ringer mitt i natten ;
- Hej det är bara vi- allt är så bra med lilla gullefjun men hörrö du Louise, hon vill faktiskt inte äta av den mat du skickade med flera kilo av så nu gjorde vi så här….la la la la lala
Eller hur :-)))
Louise

*skrattar* Kissarna vet verkligen hur man ska linda husse och matte runt lilla tassen :-)
Tyvärr så står jag lite i valet och kvalet om jag eventuellt måste byta torrfoder. Jag tycker att orijen är ett kanonfoder, men Mister har inte ätit det hos uppfödaren och han är fortfarande efter några månader på Orijen väldigt mjuk i magen (för lös men inte ren diarre). Vet inte om det är fisken han reagerar på i Orijen, han har ätit RC hos uppfödaren. Problemet är också att Aragorn blir dålig i magen av RC. Klurigt! Jag vill gärna ha ett torrfoder som alternativ till de katter som inte vill ha barf. Funderar på JW. Oj, det blev en liten utanför ämnet…
Låter du barfen tina i rumstemp eller i kylskåp? Om i kylskåp, värmer du den då innan servering? :-) Ännu en knäpp fråga, hoppas det är okej :-) Blandar du olika köttslag i en laddning ex nötkött, grisnjure och kycklinglever, eller håller du dig till ett "matdjur"?
//Helena som bara tänker på barf just nu :-)

puttar upp