Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 1250 ggr
Attacks
0

Låner du hannkatt av hvem som helst?

Er i debatt slaget idag. Hvordan er meningene her inne?

Det finnes mange som ikke orker å ha egene hannkatter som avlshanner.
Ofte fordi dem ikke har ork eller mulighet til å lage det så komfertabelt som mulig for hannkatten selv.
De aller ferreste orker en pissepink som pisser ned hele huset mens den går fertil.
Da må det tilrettelegges for hannkatten.
Hvordan en avlshann har det,er jo ulikt fra sted til sted.
Noen få er så heldige dem ikke har pissepinker,men ofte kan det også være rasebetinget ev linjebetinget.
Noen holder ikke hannkatter fertile mange år i strekk,mens noen har dem fertile i en årrekke.

Noen har egene gårder/rom til pissepinkene sine,noen bruker piller eller andre hormoner på dem.
Noen bruker bleie på dem mens dem har mulighet til å passe på dem,så har dem eget sted når man ikke kan se etter dem.
Noen lar dem til og med gå fritt ute,og noen av disse markeer fra seg ute,og ellers makrerer lite inne.

Dem som også skiller dem litt fra hverandre,dem inngår ofte slossing,og tyvparringer.Ikke at tyvparringer er noe som skjer i tide og utide,men skilles hannkatt fra hunnkattene,så er jo den sjansen mye mindre.

Det er også kostbart å ha ha avlshann,ofte må rom og annet fikses på,masse må kastes,om det er helt nedpisset.

De fleste som skiller hannkatten(e) har som regel en annen kattekompis som går sammen med den fertile.

Hva som føles rett for en,kan bli helt feil for en annen.

Som både oppdretter og kjøper,så skal det jo være gjensidig tillit til kjøp og salg. Man stiller kritererer begge veier.
Men bør jo ikke kjøp katt av en en ikke føler kjemien går overens med,det samme ved salg.

Men når det kommer til hannkatt lån,du som kanskje ikke har hannkatt i avl selv,elller vil låne en annen.
Stiller du da kriterier på hannkattholdet? Eller blir det det samme for deg,bare katten har de tester som bør være innenfor den enkelte rase,katten er frisk,og du har fått lov å komme med hunnkatten din.

Hannkatten er kanskje knallfin etter din smak,den har kanksje en stamtavle du har ønsket deg lenge for å kombinere med en av dine hunnkatter.

Tenker en på katteholdet til hannkatt eier da? Om det føles rett i forhold til hvordan du selv tenker på kattehold?

En lignende diskusjon har jeg fulgt med på et annet sted,spennende å se hva slags meninger som kommer i denne tråden.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

ossilian
0

Jag är själv mitt uppe i hanletande och har funderat lite kring just de frågor du tar upp här.

Först och främst tycker jag det är viktigt att ställa sig själv frågan; varför håller inte jag med en egen hane? De flesta skulle nog svara att de inte har plats, underförstått; inte ett eget rum att avvara killen där pinkande är okej. För pinkar gör det allra flesta fertila hankatter och den som nån gång har upplevt lukten live vet hur frätande och dominant den är.

Alltså tycker jag inte det är chockerande att hankatter kan leva i ett avskilt rum. Men hur ser detta rum ut? Lever katten isolerad utan kontakt med andra katter eller människor så är det inte okej tycker jag. Har katten däremot möjlighet till vistelse med andra katter och får närhet av sin ägare hela eller delar av dygnet accepterar jag att den lever avskilt den tid den är fertil.

En uppfödare jag besökt har blöja på sina fertila hankatter och det fungerar utmärkt på dem. Dessa båda killar är supergoa, glada och sociala och slipper leva isolerade.

Vidare känns det viktigt att den som håller hankatten inte låter den gå fertil år efter år. Att katten reduceras till en parningsmaskin finner jag ovärdigt denna fina varelse.

En bra och rak kontakt med den som håller hankatten känns också centralt, särskilt för mig som är helt ny i uppfödarsammanhang.

SacredSouls
0

Nå har jo jeg hannkatt selv nettopp for å slippe å låne. Så da blir jo min mening egentlig uvesentligSkrattande

Men for å svare på spørsmålet: Nei jeg ville ikke lånt av hvem som helst.Jeg ville lånt av noen jeg kjente godt og stoler på. Sånn på generell basis ville jeg vel ikke stilt kriterier til hannkatt holdet i første omgang.Jeg hadde ikke forventet at den jeg lånte av skulle ha det akkuratt som oss (at hannkatten er fullt integrert i resten av flokken) Jeg har full forståelse for at noen hannkatter rett og slett er nødt til å bo på eget rom pga markering.Det hadde gått mer på hvilke tester som var tatt/sykdom etc.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Rithwa
0

Jag har en hankatt och mina och mina katter får vara i alla rum dygnet runt även min hankatt. Men lyckligtvis har han ännu ej börjat spraya. När den dagen kommer så får han bli en lycklig kastrat.

kalindas
0

Jag letar hanar till mina flickor nu och ska försöka förklara hur jag tänker.

Söker efter hanar som inte har det mina honor inte har. Dvs bättre öronplacering och ögonfärg. Går till viss del efter typ, men även efter att stamtavlan fungerar ok med mina honor.
Vill även ha en bra kontakt med hankattsägaren, där man redan innan vet hur man ska lägga upp parning med tester osv…
Vill undvika aldeles för stora katterier då jag tror att smittrisken är högre. I det läget kvittar det om hanen är snygg och har en bra stamtavla.
Helst vill jag inte att hankatten ska sitta i ett hankattrum. Men mycket beror på hur detta rum ser ut och om ägaren umgås/arbetar mycket med sin katt.
Det är inte fel om han har avkommor då det är lättare att se vad han kan ge.
Snåljpåen i mig säger inte nej till en billig parning. Flört
Kan tänka mig att använda en välanvänd hane om jag sett att han ger fina och friska avkommor med ett utseende som jag gillar.
Tror jag skulle ha svårt att både låna ut egen hane eller låna hane av en person som man inte tyckte om. Vill gärna ha bra kontakt med hankatt ägaren.
Betalat hellre pris per kattunge och maxpris än en klumpsumma. Känns som man får "mer för pengarna" då.

Ett lite förvirrat svar. Men jag tror jag fick med det mesta.

/Elisa

AFamosa
0

Stiller du da kriterier på hannkattholdet? Eller blir det det samme for deg,bare katten har de tester som bør være innenfor den enkelte rase,katten er frisk,og du har fått lov å komme med hunnkatten din.

Intressant fråga Attacks.
Självklart så har det en väldigt stor betydelse (för mig)
Meriter och antal fina avkommor, tester mm mm blir fullständigt ointressant för mig om det visar sig att hankatten hålls på, ett för mig, oaccptabelt vis, det skulle kännas som att jag understödjer bristfällig- ja kanske till och med rent usel och snuskig djurhållning om jag blundade och lämnade min hona för parning - hellre åker jag hem igen i ogjort ärende, om det så är 100 mil.
Jag vet så väl, av egen erfarenhet, hur det kan vara att hålla fertil hankatt och att de flesta gör sitt allra bästa för sina hanar men så ser det inte ut överallt tyvärr.
Vi hade en tur av guds nåde :-) med vår nuvarande hane Jersey- inte en ansats till markeringar, snäll o rar kille, vän med alla och han är drygt 2 år. Han luktar inte ens hankatt men fertil det är han verkligen :-)))

Louise

yahtzeecats
0

#5 Håller helt med - det är ytterst viktigt vid val av hankatt. Skulle inte vilja stödja katthållning som inte är bra. Nu har jag haft sådan tur att jag sluppit se något annat än harmoniska hanar som får mycket kärlek, sällskap och oftast är rena sällskapskatter som används för enstaka parningar innan de kastreras.

Attacks
0

Da jeg lånte hannkatt på første kullet,ble valget etterhvert svært enkelt. Det stod å vippet mellom 2 kandidater.

Katt A : Visst kan du låne.Du kommer med katten og dem får et par dager sammen,så kan du hente. Kan katten få være der litt lenger,dersom den er litt var for fremmede omgivelser osv. Nei,da får en komme tilbake ved neste løpetid.

Katt B : Her var det også bare å ønske katten velkommen. Jeg spurte ydmykt om katten fikk være der litt lenger,dersom katten trengte litt mer tid på seg. Hannkatten bodde også alene,og dem fikk fikk være sammen i stua.

Nå er dette så lenge siden,at jeg ikke husker om der ble krevd fiv og felv test,men uansett så testes mine for dette i dag. Men valget her ble veldig enkelt. Jeg valgte hannkatt B,fordi det passet meg som "hønemor" aller best.Der ville katten få kunne slappe av,få være sammen med mennesker og ingenting ble kav eller stress. Katten ble ikke parret når den kom frem,for da var løpetiden borte.Katten ble hos hannkatt i 3 uker,om jeg ikke minnes feil,og dem visste ikke hva godt dem kunne gjøre for prinsessa. Dem syntes og det var litt trist når besøket var over,fordi hannkatten og hunnkatten hadde hatt det så fint sammen i disse ukene. Kjempesnille mennesker.Disse var forverter for en annen oppdretter husker jeg. Katt A ville bli helt feil for meg,med den altfor myke hunnkatten.Jeg fikk følelesen av at katten ble stengt inne i et rom i 2 døgn,så var det å hente,uansett om der var blitt noen parringer eller ei,altså null kontroll. Jeg sier for all del ikke at det var slik hos hannkatt A,men jeg følte det ikke positiv for hunnkatten.

Siden har jeg fått låne hjem hannkatt en gang,holdt noen parringer selv,og hatt en parring i Sverige. Bare gode erfaringer. Selv kommer jeg til å ta noen borteparringer i fremtiden,jeg vil videre,ikke bare parre samme kombinasjoner om og om igjen. Men det er fint å planlegge seg fremover minst et par kandidater,dersom det ikke passer for den ene,eller magefølelsen ikke sier seg enig.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[hakkapelitta]
0

jag har också en fertil kille, och har haft förut med. ingen av dem har sprayat, men den numer lycklige kastraten var jobbig för att han ropade MYCKET efter damer, nattetid… hos mig är de främst sällskapskatter fulla med gos och bus, när fertilitetens rastlöshet sätter in hos grabben så vill jag para och sen pensionera, tycker det är värdigast. jag kommer verkligen välja hane efter katthållningen hos ägaren själv när det blir dags! ;)