Siames iFokus

Siames

Etikettutställning
Läst 2681 ggr
Missannas
6

Kat IV Special 2014

Tillsammans med Fräsets kattklubb anordnar Siames- och orientalgruppen en Kategori IV Special på Fräsets utställning i Rasbo i Uppsala den 4/1 - 2014. 

Anmälan sker på plats och det är gratis att delta!

Här är klasserna;

Bästa blå ögon

Bästa gröna ögon

Bästa huvud

Bästa kropp

Bästa pälskvalité korthår

Bästa pälskvalité långhår

Bästa färg maskad katt

Bästa färg helfärgad eller mönstrad katt

Bästa svans

Bästa katt totalt

Domare: Irene Eek Magnusson

Varmt välkomna!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
1

Trevligt, Anna. 🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Missannas
1

Puttar upp tråden.

Beige
1

Ska bli skoj med en special :) Hoppas att det drar många fyror till utställningen. Jag bidrar med två.

Lejdet
5

Vi peterbald ägare känner oss diskriminerade… peterbald tävlar och bedöms ihop med alla övriga kat.4-katter på alla utställningar. Varför har man då inte bästa nakna precis som bästa långa päls/korta päls?

kalindas
1

I WCF tror jag att PEB tävlar om BIR om det finns tre utställda. Sen hade de i alla fall BIG och BIV när vi var IDP. Tror dock en av dem är bortplockade nu. 🤔
Du får anmäla till någon utställning i SNRF. Är ju en i Maj nästa år, eller komma hit ner till Varberg och ställa på World Show. 🙂
Kan ju ev. dyka upp fler PEB här.
http://www.hallandskatten.com/utstallning/inbjudan/InbjudanWS.mars.2014.pdf

Såg nu att det gällde i specialen, men det kanske kan vara kul för dej att åka hit ner ändå. 🙂

/Elisa

Missannas
5

#4 PEB ingår dessvärre inte som ras i SOG. Vill man att PEB ska ingå så är man välkommen att motionera om detta till vårt årsmöte. 🙂

Lejdet
4

#5 att ställa ut i Sverak är inga problem, utan att SIA och orientalgruppen av någon underlig anledning inte gör som sverak och anser att de är lika mkt kat 4 -katter som tex.en SYS.

Lejdet
1

#6 var, när hur gör jag det?

kalindas
0

Ok, jag tänkte lite fel där. Trodde det var i Sverak PEB inte var godkänd. 🙂

/Elisa

Missannas
6

#8 Motionsfristen anges i inbjudan till årsmötet, man har minst fyra veckor på sig. Motionen ska skickas till vår sekreterare ethel@sogrupp.se

MissMaven
4

"Bästa färg maskade katter

Bästa färg/mönster oriental"

Var ingår en vit siames? Foreign White är inte oriental. 

Nu känner vi oss Foreign White ägare diskriminerade också! 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Missannas
6

#11 Bra fråga Jelena, jag ska ändra formuleringen. Även om det är en siames och har mask under det vita så borde den tävla på samma villkor som helfärgade orientaler.

Maria Gräddnos
4

Vilken rolig idé!!! Vilken tur att vi bor långt ifrån - annars hade vi sopat banan med alla!      - Eller kanske inte….😎

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

Spotless
1

Vi har anmält, men bara till söndagen så vi missar specialen. Kan låta som att vi gjort ett korkat val men det finns en anledning till att vi vill vara där på söndagen och vi vill inte åka Solna-Rasbo 2 dagar i rad i januari. 

Hoppas att det blir stor uppslutning på specialen och att alla får skoj!

amandahurtigh
0

#14 ❤️

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

SE*Wishetens
1

Vi kommer också på specialen, jag tycker det ska bli jättekul! Roligt också att den är lite mer "nordligt" i år än förra gången :)

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

GunillaSverkersson
0

Vi är tyvärr bortresta , lycka till ni som ska dit

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SE*Wishetens
9

Förresten, #4 Lejdet - det är väl inte ett dugg konstigt att inte peterbald ingår i SO-grupp? Det är ju först nu som antalet peterbalds i landet har stigit, och jag har inte hört några åsikter tidigare år om huruvida peterbald bör ingå i sogrupp eller ej. Själv har jag inte ens tänkt på detta, men så är jag ju inte peterbaldintresserad eller -ägare heller. 

Dessutom står det ju i stadgarna (http://www.sogrupp.se/so-grupp/stadgar/) för SO-grupp för vilka raser gruppen skall verka, och då krävs ju att någon motionerar och att årsmötet tar beslut för att detta skall ändras. Det är ju inget konstigt med det? 🤔 Helt vanligt förfarande inom en förening.

GunillaSverkersson
0

#18 Byt namn på specialen, Petersbald ingår ju i kat4 😉

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SE*Wishetens
0

#19 > Å snart så ingår rexarna och sphynx i Kategori IV också :)

Missannas
9

Jag har förståelse för att det kan uppfattas som något missvisande att det står "kat IV Special" när PEB är med som ras i kategorin men inte i SOG, även om detta inte har vållat några problem tidigare år. SOG ser fram emot en eller flera motioner om PEB

Att någon av oss hade stoppat någon PEB på plats från att delta i Specialen trots att rasen ännu inte är med i SOG låter jag vara osagt. Men att öppet förutsätta att SOG medvetet diskriminerar PEB eftersom vi inte tagit hänsyn till nakenkatter i de två klasser tillägnade pälskvalité när det är fritt fram för PEB-ägare att själva driva frågan genom en motion så SOG kan lägga till rasen i stadgarna, är för mig helt oförståeligt. 

Nu tackar jag för mig och önskar er som ska dit en trevlig dag!

kalindas
2

Det var ju samma trassel med SOG när SYS och SYL var nya i Sverige. Det enda man kunde göra var att skicka in motioner om att få det ändrat. Var väldigt frustrerande innan ändringen kom.

/Elisa

Lejdet
0

#18 Nej, att du inte är intresserad av Peterbalder har framgått med all önskvärd tydlighet… och det måste självklart inte alla vara precis som jag inte är ett dugg intresserad av FW.

Jo, jag har tidigare frågat dig varför de inte ingår när en så ovanlig grupp som FW gör det, de är nog ännu mera sällsynta i vårt avlånga land? Det svar jag då fick var att "ni i styrelsen inte ville ha med dem", du föreslog aldrig att jag kunde skicka en motion om saken?

Jag fick inte heller annonsera min Peterbald hane som avelshane på SO-gruppen trots att det ju kan finnas någon som kan vilja låna honom till sin oriental eller siames?

Lejdet
0

#21 så om jag tolkar dig rätt kan mina två Peterbalder som är anmälda denna dag tävla i alla klasser utom pälskvalitet eftersom de har samma rasstandard som övriga kat.4-katter?

kalindas
0

Nu gissar jag. Men PEB borde väl ha liknande tävlan i klasserna nedan?
Fast det beror kanske på om SOG, godkänner att PEB tävlar i specialen? 🤔

Bästa blå ögon

Bästa gröna ögon

Bästa huvud

Bästa kropp

Bästa färg maskad katt

Bästa färg helfärgad eller mönstrad katt

Bästa svans

Bästa katt totalt

/Elisa

Lejdet
0

#25 ja annars bör specialen döpas om är min åsikt

SE*Wishetens
4

Lejdet > Det jag möjligen sagt till dig skulle kunna vara att jag kollat med styrelsen om huruvida peterbald som ras räknas in i sogrupp, och det gör den alltså inte. Vilket står i stadgarna, det är inget styrelsebeslut. Stadgarna ligger ute på sogrupps hemsida, så alla kan läsa dem. 

Dessutom: Jag sitter inte i styrelsen, så jag har ingen aning om vad de beslutar eller ej (förutom ev styrelseprotokoll som läggs ut på hemsidan). 

Om man nu på allvar vill vara med och styra sogrupp, så tror jag säkert ev valberedning blir glad om man anmäler sig intresserad av att jobba i föreningen, sitta i styrelsen osv.

Lejdet
1

Jag hade gärna suttit med i styrelsen, men jag är fortfarande deltidssjukskriven på 25% efter min stroke som jag fick för ett år sedan och kattuppfödningen tar all övrig ork och fritid.

kalindas
0

Nu är jag jobbig, jag vet. Ska inte ens ställa ut. 😉😃

Men även vitfläckarna diskrimineras egentligen i tävlingen. Precis som FW. Då inte någonstans står att de kan tävla i färg eller maskade klasserna.
T.ex. Bästa färg helfärgad eller mönstrad katt och Bästa färg maskad katt
Ingen av dessa klasser står det att det är OK om de även har vita fläckar. 🙂

/Elisa

Lejdet
1

#29 och eftersom jag har med mig både SYS och PBD så är jag dubbeldiskad 😉

Missannas
6

#29 SYS och SYL är maskade katter.

kalindas
0

Ok. 🙂

Ni skulle haft en klass "roligaste vitfläcken" 🙂

/Elisa

Missannas
6

#24 Ja, vi hindrar inte PEB från att delta i Specialen men vi kommer inte ändra klasserna som du föreslog i #4. Detta eftersom PEB som sagt inte ingår som ras i SOG än men ingår i Kategori IV. Vill man att PEB ska behandlas utifrån samma förutsättningar som de raser som ingår i SOG är det upp till en själv att motionera om det.

Spotless
2

#20 😃 Jag har ju några cornishar med blåare än blå ögon och grönare än gröna, några snygga maskade också både med och utan vitfläck. Kanske ska tänka om och anmäla till lördagen också nu då? 😉🙂 Jag skojar så klart, men tackar för ett gott skratt angående kommentaren i #20. 🙂

LinnL
2

Kul med en special! Har anmält min SIA tjej till Lördagen och hoppas vi kommer med!! Min lilla PEB kille får stanna hemma! 😉 (Personligen tycker också jag att PEB borde ingå i SOG också)..

Missannas
2

#35 Ja men vad bra, då är du också välkommen med en motion om saken. 

Personligen tycker jag också att PEB borde ingå i SOG, den här tråden handlar dock inte om huruvida PEB ska ingå i SOG eller ej. Utan om att  SOG vill bjuda in er till specialen som vi anordnar.

S*Cupcakes
4

Känner mig inte ett dugg diskriminerad av att det inte finns en tävling för bästa nakna katt eller brushiga katt eller ej, jag hade föredragit om det var "bästa päls/hårlag" och att alla kort,långhåriga tävlade mot varandra. Så länge min Peterbald är välkommen då den ändå tillhör Kat. IV och det är en Kat. IV special, så finns det inget diskriminerande med specialen.

Såhär vad det när SYS kom också, för oss som minns det. SYS var inte heller en upptagen ras i SOG och det motionerades för dem precis som man bör göra med PEB om man vill ha med dem nu. Regler är regler, och SOG står ändå inför en stor omvandling vid 2016, så att klargöra vilka de "orientaliska" raserna är redan nu vore nog ganska bra.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Missannas
5

#37 Bästa päls/hårlag hade vi tidigare men fick flera önskemål bla. från förra domaren i specialen om att dela upp klassen. Att göra alla nöjda är en väldigt svår uppgift. Håller för övrigt med dig.

Vill ni fortsätta diskussionen kring huruvida PEB och PEB-ägare diskrimineras av SOG, trots att ni som känner er diskriminerade hittills själva inte engagerat er för att er ras ska ingå, får starta en ny tråd om detta.

Vid frågor eller konstruktiva förslag om hur SOG kan förbättra sitt arbete är ni välkomna att höra av er direkt till styrelsen, ni är även välkomna att höra av er till vår valberedning om ni själva vill engagera er i styrelsen.