DK*Falk-kittens Casnova OLH o
Har tänkt att hålla Casanova fertil ett tag till. Jag tror att han kan tillföra långhårsaveln mycket. Dels är han cinnamon och kommer från Danmark med bara tyska linjer bakom sig.
Casnova är född 060411 och har blivit pappa till 3 kullar, 2 OLH och 1 OSH varianter.
Han är en mycket social och trevlig katt.
Vill Du veta mera gå in på min hemsida där finns både stamtavla. och bilder på Casanova och hanss OLH-kullar
http://web.comhem.se/vartrevir/ skicka ett mail
ing-marie@spotless.se eller ring 08-7048759 / 070-3113597

Vi behöver se långhåren lite oftare och jag håller tummarna för att det går att hålla honom fertil ett bra tag! :)

De är jätte vacker katter men "extrema" katter som jag faktiskt vill kalla kat4 Ja de har ju ett speciellt utseende älskar man nog eller tycker dom är fula..
Mina syskon träffa min OSH i helgen.. Min äldsta och yngsta syrra vart kära men de var inte för han var vacker enligt dom utan hans fantastiska insida. De skulle aldrig änns tänkt på rasen om de aldrig träffat någon och de är ju svårt om man inte känner någon med rasen så och på utställningar lär man ju inte känna katter utan bara se mest.
Brorsan sa "FY FAN vad ful hur fan kan man ge pengar för en sådan där rättkatt" men sen hatar han katter i största allmenhet.
Visst är de tråkigt att långhåriga inte lockar.. Hade de varit mer typade hade jag helt klart velat ha en långhårig med men jag vill åt mer typ kanske hos andra med? Dock är dom jätte vackra som katter och som sällskap gillar ju många långhår så de borde ju gå bra att sälja..
Kanel är ju en underbar färg med som är betydligt lättare att få tag på på LH

Skulle du, Juliette, någon gång vilja ha också OLH så finns såväl extrema som mindre typade och även de som man knappt skönjer någon standard hos alls - alltså precis som hos OSH- den enda och kanske största skillnaden är att uppfödare av lh världen över inte är lika många som bland sh.
Skulle jag idag, i Sverige ell. Norge, gå till en utställning för att få mig en bild av hur standarden ser ut på OLH så blir den kanske inte helt rättvis - om det överhuvudtaget finns någon OLH anmäld:-)) Två lh ur två vitt skilda linjer kan faktiskt te sig som två olika raser vid en hastig bedömning ;)
Kanel var något som IDP uppfödaren Swe-Scot i princip ensam stod för på olh - endast för några år sedan- men sedan färgen blev godkänd också i FIFe så användes "hennes" linjer mer o mer. Vid något samtal som jag hade med Swe-Scot så minns jag att vi på ett lättsamt och ärligt vis sade till varandra Hur lite intresserade vi egentligen var att få in varandras typer i vår skilda avelsplanering :-)) Alltså handlar det till syvende og sist om personlig smak….vilket inte har så förskräckligt stor påverkan då vi talar om framtiden för korthåren sia/ori där urvalet är så mycket större världen över men bland några få lh uppfödare så blir urvalet litet och det blir till att starta om med varianter för att komma ur återvändsgränden ;) Man kan ju tycka att det finns en hel kontinent full av OLH på andra sidan Atlanten men mitt urval i enlighet med min syn på hur OLH skall se ut blir ju inte urvalet större för det.
Många satsar också på bicolor, silver mm - en ingrediens som inte precis ökar mitt eget utbud bland lh. OBS OBS det kan vara vackert vill jag nogsamt påpeka.
Förutom den självklara prioritering vi gör med hälsa och temperament så har faktiskt typ o färgval en mkt stor betydelse då vi planerar, eller hur? Hur många kan ärligt ställa sig upp och säga att dessa två faktorer inte har den minsta betydelse? men märk väl-bra ell. mindre bra avgör betraktarens öga ;) Precis som du själv säger Juliette så vill också jag ha typade olh- alltså en fullfjädrad oriental, grym look med silkig elegant svepande svansplym :o) ….gärna med Swe-Scots gröna vackra ögon!
Louise

Visst är de så.. de finns mycket "dåliga" OSH med.. dåliga i typ och inte de jag söker.. och de är inte så jätte lätt att hitta en wow OSH enligt mig heller.. dock har jag nog inte sätt nån OLH som har den extrema looken men jag har ju heller haft rasen väldigt kort.. Dock tror jag lh skulle locka mig med om de kommer mera extrema typen där eller främst öron jag tycker de ofta saknar.. stl på dom..
Ni på lh aveln vet jag är väldigt många ni tänker noga och väl och kämpar för en bättre typ och de tycker jag är bra.. å självklart är de en smaksak. Vissa föredrar de mer extrema andra de mindre.
Jag tror dock de skulle vara än svårare att hitta en lh än en sh som är de jag söker :) men som sagt smaken är som baken

Nej, det skall inte vara lätt inte :-)) Letar solid OSH hane själv till barn o barn-barn.
Nej, nu vet inte oförskämdheten inte någon gräns- tala om sh hanar på äkta lh Casanovas tråd *hiss,spit*
Förlåt kära Casanova, tankarna far och fingrar flyr över tangentbordet och plötsligt förvandlas en tråd till oigenkännlighet. Ett vanligt fenomen på forumet har jag sett :o))
Louise

Det gör inget att du halkar in på OSH de är ju trots allt mer typade och vanligare än OLH
Men jag tror att mina båda killar i sista kullen där pappa är Casnova & mamma är Swe-Scot Ronya ändå är bra typade, åtminstonde för att vara långhår. Jag älskar dessa katter och några fler med mig försöker att utöka rasen den är ju fortfarnde liten i Sverige.

Jag har en 10 år gmmal siameshona från La Bell hon blev både BIS och BOX när hon var ung. Jag tycker hon är jättefin och går fortfarnde bra på utställningar. Om man jämför henne med dagens SIAM & OSH är det jättestor skillnad på dem. Rasen har förändrats så mycket på 10 år men enligt rasstandarden är hon en perfekt siames. Jag vet inte om det bra eller dåligt men vart har trinagaln tagit vägen som skulle finnas på SIAM & OLH.
Kan det vara så att om fler gav sig på uppfödning av BAL & OLH att man då skulle få fram mera typade katter. Båda mina kullar har blivit bättre än både mamma och pappa.
jijumascats fick Bis Båda dagarna i Norge (Molte) med sin rödda OLH hane Fredde. Desutom var det i konkurans det gör mig jätteglad. Grattis igen Monica