Städa efter en pinknisse
Kära forum,
Jag delar hem med en fertil hane som tycker att det är en bra idé att markera i vårt gemensamma hem. En av kastrathanarna hänger dessutom på och sprejar runt lite han också :(
Jag städar och städar, använder bland annat Scent Stop, men börjar att känna mig lite desperat och tycker att det luktar kattkiss mest överallt i alla fall. Dessutom antar jag att jag kanske inte alltid hittar de ställen som de har funnit lämpliga att skvätta på och så ligger det där och doftar.
Nu får han bo i ett rum och/eller använda blöja tills kulorna snart ryker men skadan är tyvärr redan skedd och det känns emellanåt som om jag bor i en kattlåda.
Hur gör ni andra med pinknissar, har ni några bra tips på hur man bäst städar bort lukt, något bra medel (gärna lämpligt att använda på tapetserad vägg) eller annat trolleri?
Såpa och ättika tycker jag fungerar bäst. Nu har jag ingen pissnisse just nu. Men ibland så händer det olyckor här.
Undvik medel med ammoniak i.
Det är hemskt när man känner doften hela tiden. Jag kan få panik och känna kiss och då visar det sig ofta att jag bara missat en droppe. Men det räcker! 🤢
Kan du inte ha blöja på honom. Då kanske kastraten slutar också: Eller blöja på båda.
/Elisa

UV-lampa för att hitta ställena hjälper ju till men på pinkenissen så gäller Pampers 7-18 kg här hemma…

Jag kände inte någon kattlukt alls hos dig när jag var där så du bor knappast i en kattlåda ;-) jag håller på att få spader på mina nu också. … jag har inte mindre än fem hanar just nu som sprayar…kör med alla tänkbara medel men blöja har jag inte haft hjärta att tvinga på dom än…
Ja jag får lite panik och tycker att jag känner lukten av kiss överallt, blir nog lite nojig emellanåt.
Har inte heller testat blöja ännu men nu är det nog dags för han springer oroligt runt och vill gärna markera i övriga lägenheten när han kommer ut från "kärleks-rummet".
UV-lampa tycker jag funkar sådär, man måste nästan veta var urinen är för att hitta fläckarna i alla fall på vissa underlag. Gardiner är det lätt att hitta fläckarna på men inte tapeter t ex tycker jag.
#3 Tror att det luktar mer nu än när ni var här, eller så är kattfolk mer tåliga, för en av mina icke-katt-folk-kompisar tyckte att det luktade ganska mycket nu. Voj voj livet som kattägare är inte alltid en dans på rosor!
Har någon testat Ecodor? Det låter bra, men jag vet inte om det fungerar.
"I luften finns det bakterier. De vegetabiliska enzymerna i Ecodors produkter fungerar som bakteriernas katalysatorer. Så enzymerna ser till att bakterierna förstör stanken snabbt. Ecodors produkter är otoxiska och irriterar inte. De är även fria från bakterier, biologiskt nedbrytbara och hypoallergena. Det finns inte någon drivgas i förpackningarna."
http://www.ecodor.se/Aktuellt/Aktuellt/att-ta-bort-katturinlukt.html
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag har den hemma. Fungerar helt ok. 🙂
/Elisa

Jag hoppas att Holly löper snart igen så du kan kastrera honom sen

Det är ju tuuur att vi tjänar alla dessa pengar som folk tror på å föda upp. (blink blink😉) Så vi kan totalsanera efter pinknissarna.😃

Inte lätt det där med fertila hanar. På kelsos tid provade jag piss off och ett annat medel, något med urin… Jag tycker att medlen stinker. Han hade blöja eftersom han kissade överallt handväskor, soffor mm. Snake höll sig i handfat och lådor( även de lådor som inte var tänkta till kisslådor). Det var lättare att stå ut med. Matakoni kissade i fönster och åå vissa ställen, droppen blev när han kissade över köksbordet när jag ställt dit en kruka med rosor. Då kastrerade jag honom, fast i dag hade jag gärna haft honom fertil för parning. Sang har än så länge kissat i plastback och i badrummet där det varit hona på besök. Det jag vill säga är att hanar kan vara väldigt olika. Som medel föredrar jag ättika, det tar bort lukten bra och har en avskräckande effekt. Tapeter är ju svårt, jag brukar ta bort så mycket som möjligt först, och sedan spraya flera gånger och låta det torka emellan. Jag har en sprayflaska med hälften vatten och hälften ättika.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad

Fördelen med fertil hane, är att man får lära sig att srälla undan det man är rädd om och att rensa = slänga saker ibland. Innan jag köpte egen kat4 katt så var jag kattvakt åt dotterns fertila honor, en av dem hade sprutkissat hemma hos mig när hon löpte. Så det luktade säkert fertil hona hos mig fast jag inte hade någon egen.
Efter att en kattvakt hade glömt rensa lådor hade vi kiss-problem här hemma ett tag.
Min sambo köpte Cat & dog repellent och urine off. Detta sprayade vi på ALLT och efter att ha använt dessa har vi inte detta problem längre.
Hoppas det löser sig för dig!

Stackaren som köpte mitt förra hus har fått sanera hela huset med Scent-stop. Jag köpte typ 5 liter åt honom…. har inte hört om han blivit av helt med lukten.
#12 Ojdå 😛 Lite därför jag inte haft hane på ett tag. Jag har i alla fall för mig att de sprayar mycket mer än honor gör?
Vi har, og har hatt, hannkatter som sprayer. Men for oss er det ikke noe problem ;) Vi bruker et middel som heter Bio-C eller Bio-Fresh, det er billig (100 kr for en liter, blandingsforhold 1:7). Vi har hatt fertile hanner i dette huset i over 5 år, og ingen som kommer hit kan kjenne at vi har katter som markerer. Urin-Off og andre midler stinker nesten verre enn markering - synes vi. Lukten på Bio-C og Bio-Fresh er mye mer behagelig
Jag har ett toppen medel du ska få en slurk av!
Hade en katt som kissade på en gardin, sprayade på och både fläck och doft försvann. Vet att syster tvättat en kissad kudde i medlet och allt försvann. Det är det bästa medel jag någonsin kommit över! 😃
Vi ska bara ses…. Om jag vetat för en vecka sedan… 😉
Tack för alla era tips och inte minst medkänsla!
Ska testa mig fram, nu har jag ju en hel del att försöka med tack vare er 🙂
#15 Du kanske kan skicka med lite till SW?
Nu har jag inte problem med nån som skvätter som du har, däremot ställer sig gärna min kille och strilar i kattlådan ibland. innan jag hann byta låda kom det ju då utanför… Det absolut bästa medlet är utan tvekan Dax Ytdesinfektion! Har provat de andra medlen i djurhandeln men de stinker så vansinnigt mycket parfym att jag mår illa, ättika är väl bra men jag tycker det luktar vidrigt också. Dax Ytdesinfektion rengör, tar bort lukten, och själva produktens lukt dunstar snabbt av - kanon helt enkelt! :)
Jeg har et tips som funker 100% på tekstiler.
Putt i en oppvasktablett ( for kjøkken oppvaskmaskin) i vaskemaskinen når du skal vaske tekstiler som er markert på. Da forsvinner lukten, og det ødelegger ikke tekstilene. Enten det måtte være duker,gardiner,senger osv 🙂 Enzymet i oppvasktabletten dreper enzymene i kattens urin. Og det virker på finvask 30 grader, eller håndklær og sengetøy som noen ganger måtte tåle 60 grader i vasketemperatur.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Nu har jag läst mycket om katturin och hur man kan ta bort det helt. :)
Man kan ta bort bakterier och en del av det som som katturin innehåller med diverse produkter, bland annat med DAX Ytdesinfektion och då känner man ingen eller väldigt lite lukt. Dock gör katterna det och det brukar trigga dem att strila igen.
Det är för att urinsyra inte går att ta bort/bryta ner med någonting förutom enzymer, och mot det fungerar inte ättika, inte Dax heller. Citron kan fungera. Det som fungerar bäst är tvättmedel med enzymer och diskmedel för diskmaskin (som #18 skrev), eller speciella produkter som just tex Ecodor. Annars är halverings tid (tills 50% bryts ner) för urinsyra - 6 år!
Om man rengör med ångmaskin eller liknande innan man behandlar urinfläckar med enzymer bakar man in urinsyra i parkett eller möbler eller var det kan vara och då är det svårare att ta bort det. Usch!
Den här ska vara bra: http://animail.se/urine-off-cat-spray-500ml.html
Och den här: http://www.ecodor.se/Erbjudande/Kombipaket-luktborttagare-mot-urinlukt-flackborttagare/flypage-ecodor.tpl.html
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Urin är en ren vetenskap helt enkelt! 🙂
/Elisa
Det tillkommer en hel del oväntad kunskap som kattägare ;)
Än en gång, tack för alla era tips och råd :)
Vi kör med linoljesåpa. För er som inte känner till produkten kan man gå in och hitta den på Gysinge byggnadsvårds hemsida, här kan man även beställa hem. Fungerar jättebra och luktar så gott! Det var en ren slump att jag kom på det då golven skulle skuras, passade på att torka revirmarkering med samma blandning. Frågar oftast ut folk som kommer och hälsar på om de tycker att det luktar för det kan ju hända att man blir "hemmablind".

Jag tycker DAX funkar bra, men det är klart att det inte tar allt. Hos oss luktar det fruktansvärt just nu, med en hona som pissar vid löp och en fertil hane som inte pissar någon annanstans men som definitivt luktar speciellt i lådan.
Vi har kört piss-väck och det funkar okej. Jag önskar ju faktiskt att det fanns något mer effektivt och bättre. Scent stop kanske funkar bättre, men det vet inte jag.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Vår erfaring er at Piss-væk, Urine-off og andre produkter man får kjøpt i dyrebutikk ikke fungerer optimalt. De tar ikke all lukt, og kattene kjenner også lukten dermed vil de som er fertile fortsette å markere på samme sted. Dette er ofte veldig dyre produkter som lover veldig mye mer enn det holder. Vi har ikke prøvd Scent-Stop og det er rett og slett fordi vi synes det er altfor dyrt. Så lenge som vi har tilgang til et produkt som fjerner lukta helt til den hyggelige prisen, ser vi ingen grunn til å prøve et kjempedyrt produkt. Vi hadde brukt stua nede som katterom en periode for noen år siden, en av de fertile hannkattene var der sammen med andre, og han hadde sprayet over hele stua og alt som var i den. Vi kastet alt av møbler, vasket og vasket men så snart temperaturen gikk over 10 grader (vi hadde selvfølgelig ingen katter der da!) stinket det som fy. I fortvilelse brukte vi Bio-Fresh som vi fikk fra et renoveringsfirma da vi hadde et branntilløp her hjemme, og det fungerte strålende! I dag er det ingen gammel eller ny markeringslukt der nede, det er mye i hannkattrommet men der har vi ikke brukt Bio-Fresh/C ennå. Det skal vi gjøre når vi gjør rommet klart til neste hannkatt
Piss-væk provade jag för några år sedan. Tyckte att den mest dolde kissdoften med en stark doft. När doften försvann luktade det likväl kiss.
Ecodor har fungerat bäst här.
/Elisa
Smart! Jag skickar med mamma o syster en slurk!
Vart kan man köpa uv-lampa? Nån som har nåt bra tips? Det stinker katt-kiss i hallen, men jag kan inte lokalisera vart det är med bara näsan :-( Vet inte hur många varv jag gått runt och nosat utan att hitta nåt…tur att ingen ser en, de trodde väl att man var galen ;-)
Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

http://www.ecodor.se/UF2000-urinborttagare/UF-2000-500-ml-UV-lampa/flypage-ecodor.tpl.html
Jag fick hem min idag. Det är ett av medlen som #19 MissMaven skriver om
En liten uppdatering för nu ser jag ljuset i tunneln!
Pinknissen är numera chippad och även om han fortfarande inte är 100% pinkfri så är det MYCKET bättre.
Det som jag tycker har funkat bäst att städa med, riktigt bra faktiskt, är Ecodor. Jag tycker att det har tagit bort lukten och framförallt så doftar Ecodor i sig riktigt gott i jämförelse med andra medel som kan lukta ganska starkt och syntetiskt.
Sedan har jag kört med Attacks tips och tvättat nerpinkade textilier i diskmaskinsmedel, funkar också!
Så kära kattägare, det finns hopp :)
Nu har jag tur med min hane Q, han har sina kända ställen, men klädhögar och gardinlängder går inte. Jag använder citronsyra i tvättmaskinen för att få bort lukt och ättika att spraya med. Det kostar både i tid och ekonomiskt att ha egen hane så det har sitt pris, blir snart chip igen ;)