Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1429 ggr
PollyBoffin
0

Mattips...

Eller något liknande iaf… Jag vet inte hur bra detta är som tips men jag kan ju alltid dela med mig av en positiv sak. Jag och Pelle har haft väldigt mycket problem med hans spyande, när han ömsade tänder så var det riktigt illa, han spydde varje dag. När tandömsningen var klar så lugnade det ner sig men han spydde fortfarande 3-4ggr/vecka. Han var aldrig sjuk utan hur pigg och glad som helst och kräkningarna inträffade alltid efter "frukosten" s.k. bumerangspyor som jag kallar det (maten kommer upp lika fort som den slinker ner). Jag testade att blöta upp torrfodret och fick reaktionen; "Vad är det där? Ska vi verkligen äta det, det är ju ÄCKLIGT!" Trodde det berodde på vädret, blötfodret allt! Fundera t.o.m ett tag på om det kunde vara Orijen som var boven i dramat, men så var inte fallet.

Så testade jag en sak (vet inte om ngn här tipsat mig eller om jag kom på det själv), jag gav dem lite, lite Orijen (bara ngr bitar) innan frukosten och han fick behålla maten. Jag har nu kört på detta i ca 1 mån och Pelle har bara spytt 2ggr!

Jag vet verkligen inte varför det fungerar men om ni råkar ut för ngt liknade så kan ni alltid testa. Vem vet, det kanske fungerar för er också!Glad

kalindas
0

Skönt att det minskat, jobbigt med katter som spyr.
Är säkert för att han då får i sig lite innan han kastar i sig resten. Har du testat att ge fri tillgång istället för flera ggr per dag. Brukar fungera bra på spyandet.

/Elisa

Rovardotters
0

Har de inte fri tillgång till torrfoder? Hetsätandet och därmed spyendet förvärras om de inte har det. Eftersom torrfoder sväller i magen kommer mättnadskänslan ett tag efter att de har ätit och överskottet måste då upp och då spyr de. Om de är hungriga glupar de i sig och känner inte när det borde vara stopp, har de inte fri tillgång så kan de vara för hungriga när de äter. Vissa torrfoder sväller mer än andra. Orijen är ganska stora bitar som sväller en hel del.

PollyBoffin
0

Visste att jag glömt nämna ngt. De hade fri tillgång på torrfoder men han spydde som en tok iaf. De har alltid varit duktiga på att sova på nätterna så då åt han inte och sen spydde han när han åt på morgonen iändå, så det fungerade inte att ha så. Jag kände även att jag behövde få bättre koll på hur mycket de åt egentligen (Pelle åt upp all mat hela tiden och Prillan blev utan), Pelle började bli lite väl rund om magen, så nu utfodrar jag dem 3-4 ggr/dag ist och det fungerar alldeles utmärkt. Inga spyor och två katter i fin form!Glad

Nilla
0

Jo, #2 det låter vettigt det du säger. Själv har jag en hona som äter för fort så ibland kommer det upp…otuggat. De har ständig tillgång på torrfoder. Men jag lägger upp nytt och fräscht morgon och kväll…och min utekatt får det som legat framme.  

Att din lille pojk spyr så, kanske beror på att han har känslig mage? Lite Novalucid kanske? Lite bra fil skadar kanske inte? Fundersam

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
0

#4 Får din utekatt det som legat framme för att h*n inte är känslig eller för att h*n helt enkelt får det som blir över?

Rovardotters
0

#3 Om det fungerar och de är i fin form så är det säkert bra så. Det är dock bättre för hälsan om de äter oftare men lite mindre mängder varje gång. Kanske du borde ge mer rått kött emellanåt också, lammfärs är ju väldigt gott och skönt i magen, lägger sig som bomull. Lactiplus och Onaka är också bra. Jag tycker det är konstigt att han blev hetsätare, så länge han var kvar här såg jag aldrig honom varken spy eller hetsäta och de var ju kvar tills de var närmare 16 veckor. Men kanske den tidiga kastreringen påverkade det hela också. De verkar få ökad aptit då de blir kastrerade men det brukar stabilisera sig när de vänjer sig, och tandömsningen var nog också jobbig för honom. Är den över nu? Du kanske kan gå över till att ha torrfoder framme jämt om några månader, åtminstone prova. Kanske ge James Wellbeloved och Orijen, ha båda delarna framme i stora skålar så borde det räcka till Prillan också.

Nilla
0

#4…öh, va? Fundersam

Jag har TORRFODER framme hele dagarna, fri tillgång alltså. En bondkatt som lever sitt liv ute, är inte så kräsen med maten om man säger så. Han får naturligtvis bra mat han också, men kräver inte nyuppslaget torrfoder direkt ur paketen. Förstår du mig?

Min utekatt får naturligtvis samma mat som de andra. Burkmat som legat framme hela dagen, är en helt annan femma. Här talar vi om "finsmakarkatterna" som lever inne och som inte har så mycket annat att bry sig om…än om torrfodret är färskt för stunden. Nisse på utsidan bryr sig dock icke. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

PollyBoffin
0

#4 #6 De FÅR lammfärs, rått kött och allt det där fortfarande, jag har inte slutat ge dem det bara för att de inte har torrfoder framme hela tiden. De får A-fil varje dag (har alltid fått) och lactiplus ibland, det är inget fel på deras magar. Han är ingen hetsätare, varför han spydde så ofta förut (vare sig med eller utan tandömsning, han är färdig med den nu tack och lov) vet jag inte. Han slängde faktiskt inte i sig maten (det var delvis det jag tyckte var så konstigt) och det var inte säkert att han åt speciellt mycket, men han spydde ändå. Jag behöver knappst påpeka att jag var orolig för honom… Han har definitivt fått mer aptit sen kastreringen och han har alltid varit matglad (han är en riktigt STOR pojke nu, ska be att de väger honom när han ska chippas så jag vet hur stor).

Jag är jätteglad att jag har kommit på ngt som fungerar för oss allihop (Prillan äter numera torrfoder och har lagt på sig lite faktiskt), varför det gör det vet jag inte, men hans mage verkar behöva en liten aptitretare på morgonen.

ossilian
0

#7 Jag förstår.

hecajon
0

Jag är glad för att du hittat något som funkar på dina katter, har själv haft fått testa lite hit och dit för att få det rätt för mina, de har aldrig haft problemet med spyor men det är inte kul att ha en labrador och en anorektiker som katter, men nu gör jag så att "labben" får frukost i köket och "anorektikern" får frukost på sängen av lite Nutro(och det är inte mycket) som de älskar och då äter båda lika glatt och med samma aptit utan att känna konkurrans(kan de bero på platsen i kullen , de är ju helsyskon? )Sen är det vanliga torrfodret (RC Siames eller Oral) fri till gång till.

Sen får de lite tonfisk , skinka mm som litet extra mellanmål ibland

mvh Helena

PollyBoffin
0

#10 Det är jag med!Skrattande Och jag misstänker att Pelle är det också, kan inte vara kul att kräkas så ofta!

Hehe, Prillan och Pelle är också "anorektiker" och "labbe" men nu fungerar det, tänk vad man får "krångla" ibland, men det är det definitivt värt!Flört

AFamosa
0

# 3 Detta är inte ett ovanligt problem- det du skriver om- Sjusovare som dyker på torrfoder på morgonen och får upp det mesta ganska direkt. Ofta hör jag också om torrfoderkatter som kräks lite på "tom mage" innan de äter på morgonen (oavsett om fri tillgång på torrfoder finns -ell. ej. Jag skall inte gå närmare in på hur dåligt min egen mage skulle må om den bara fick knastra på alternativa hårda pellets….nej, jag går vidare med frågan direkt :o)) Ofta handlar det om ph-värdet i mage som bör ses över gm tidig och nyttig frukost.

Jag försöker att gå upp så tidigt som möjligt för att "grunda" deras dag på rätt sätt och sedan kan jag direkt gå o lägga mig igen om jag vill ;o)) Jag tar då bort torrfodret som stått framme under natten så att dom inte knastrar på det i ivern. Jag ställer fram jogurt samt någon färsk rå köttblandning (-eller tinad kattkorv) Efter en frukost med riktig mat så ställer jag fram torrfoder igen. Beroende på hur mycket jag är hemma under dagen så serveras olika antal portioner med färsk rå mat och den sista portionen ger jag innan jag lägger mig….ganska sent på natten ;)

Bara att, som du gör, blöta upp torrfodret kan ha haft en god inverkan men annars så är det också bra att ibland bli påmind om att en rovdjursmage inte går att jämföra med vår egen- i frågan om vad som är lugnande och ger det bästa ph-värdet etc etc. Rått kött, råa enzymer samt ett milt regn av helt/malt brosk/ben ger en naturlig kalkning av en försurad sjö som en kattmage gärna kan bli till ibland. Kokt kött har motsatt verkan vilket vi kan ha svårt att förstå eftersom det är skonkost för oss människor. Så är det i djurriket -magen är a och o och den skall vårdas med respekt och i enlighet med arters krav. Min häst är en gräsätare och mina katter är strikta köttätare och den regeln gör jag nog bäst i att inte ignorera ;)

Fortsätt som du gör med uppblött torrfoder på morgonen om du inte vill byta ut det helt mot riktig mat vill säga :-))

Louise

PollyBoffin
0

#12 Hmm…du verkar inte ha läst alla mina inlägg för då skulle du se att de INTE får uppblött torrfoder (de vägrade äta det) utan de får endast några få torra bitar (misstänker att det har ngt med hans ph-värde att göra och det behöver neutraliseras med ngr bitar bara) innan de får själva frukosten. De brukar få gourmet eller dylikt på morgonen (jag ska iväg till jobbet och då går detta snabbt och smidigt) och så får de A-fil (vilket jag också skrivit tidigare). De får rått kött, köttfärs och sådant också (vilket jag OCKSÅ nämnt i tidigare inlägg) under dagen. Anledningen till att jag inte har torrfoder ståendes framme hela tiden är för att då kommer Pelle sluta som en kattboll och det vill jag inte!

Så nu är jag extremt trött på detta! Snälla ni, LÄS FÖREGÅNDE KOMMENTARER!!!! Jag vill INTE ha tips på hur jag ska utfodra mina katter! Även om ni menar väl! Jag inbillade mig att jag kanske skulle kunna ge någon annan ett litet tips som har fungerat för mig men jag hade tydligen fel! Nu har jag jättedåligt samvete för att jag inte har torrfoder ståendes framme hela tiden och känner mig som en riktigt usel kattägare!!! Jag gör så gott jag kan och känner mig fullständigt misslyckad för att jag tydligen inte kan varken tänka eller utfodra katter…Gråter

AFamosa
0

aj aj aj då! erkänner- jag har inte läst hela tråden och jag läste fel i starten….Några bitar av orijen…. Nåväl- fortsätt så då om det fungerar bra :-)))
Men du!! kan inte också du läsa mitt inlägg en gång till, för rättvisans skull ;) Jag skriver ju om problemet som sådant- och att jag uppfattar det som relativt vanligt och vad orsaken kan vara till att våra innekatter ibland kräks på morgonen. Det var problemet som sådant jag ville fokusera på då jag själv, precis som du,  fått ordning på en känslig morgonmage genom att fixa till frukosten enl. ett speciellt mönster som fungerar jättebra så ville jag redogöra lite för det också, det var väl inte så fel Gråter

Varför skall du ha dåligt samvete? Producenter av färdig kattmat har inget samvete utan de förutsätter att vi kattägare- och veterinärer skall ha nyckeln som öppnar/löser upp alla knutar med problem som kommer i kölvattnet. Är det rimligt att tro att katten, bara på några årtionden skall kunna anpassas till alternativ utfodring och att allt skall fungera perfekt? Tänk att det tycker inte jag och därmed är det inte ditt fel - eller ditt samvete som skall rannsakas oavsett "fri tillgång ell. ej".

Även om torrfoder står framme här under natten så är den skålen så gott som orörd på morgonen = magen är tom och balansen känslig hos mina katter såväl som hos dina PollyBoffin, vi har ju båda sjusovare om jag läste rätt och dessutom så förstod jag att det var just på morgonen som du hade upplevt "problem"- exakt samma här alltså ;)

Snälla, läs mitt inlägg igen så förstår du att jag ville vidröra ett vanligt problem och inget annat 

Louise

Rovardotters
0

Som jag förstår det hela PollyBoffin, tycker Pelle att det är så extremt skönt att sova hela natten med dig så när han vaknar är magen tom och behöver mjukas upp med lite försiktig utfodring. Det låter vettigt. Rått kött som exempelvis lammfärs är dock en ännu mjukare start för magen än Orijen därför att katter är köttätare. Det är det som Louise och jag försöker säga dig. Det är inte jobbigare att ge på morgonen än Gourmet om man har det färdigt i kylen. Naturligtvis ska du vakta på deras vikt, Pelle så att han inte blir för tjock och Prillan så att hon inte blir för smal. Mera rent kött och köttprodukter ger mer normal vikt, torrfoder och en viss blötmat kan ha motsatt effekt. Puss på Pelle och Prillan.

PollyBoffin
0

#14 Okej, jag förstår. Jag får en sådan prestationsångest ibland bara. Jag känner att varken jag eller min ekonomi kan leva upp till vissa av de saker som ni andra gör. Jag gör så gott jag kan efter de förutsättningar jag har och får dåligt samvete när jag känner att jag inte räcker till…Ledsen Jag studerar och har haft det otroligt dåligt med jobb i sommar, får ingen a-kassa heller eftersom jag är student (Fundersam), jag visste inte att det skulle bli så här under sommaren för då skulle jag aldrig ha köpt P&P. Nu har vi klarat oss tack vare min mamma och jag ska försöka skaffa mig lite sidoinkomst genom att sälja tryck under året. (städade helg under hela våren)

Det är bra tips du har och den dagen jag har råd med en större lägenhet/hus så Pelle kan springa av sig all energi han får av maten, så ska jag följa dem men just nu så går det inte. Tack och förlåt för mitt utbrott! Synd att det inte finns kramsmileysar här…Glad

Anledningen till att de får gourmet är för att det är Prillans absoluta favoritmat (okej, leverpastej är nummer 1 men gourmet är inte långt efter), men jag ska köpa hem och ge dem mer rått kött/färs för att testa om det blir ngn skillnad rent ekonomiskt för mig (så så mycket lammfärs blir det inte, men det går bra med blandfärs åt honom, han har ALDRIG spytt av det). Blir det billigare så kör jag på det. Pelle kommer nog älska att bli halvbarfare, Prillan kommer nog undra vart tusan matte har gömt gourmén! 

#15 Gäller det Orijen och James Wellbeloved också?

SacredSouls
0

Ja det er synd det ikke er en klemme smiley her.

Her er en klem til deg iallefall PollyboffinGlad Du skal iallefall ikke ha dårlig samvittighet. Alle prøver det beste man kan.

Jeg vet ikke hva svine(gris,nøff,hehe) koteletter koster i Sverige men det var en kjempevinner hos disse små her (rå) så det kommer jeg garantert til å kjøpe en del av. (det er veldig billig her)

Og et kjempefint tips fra deg var det også. Vi hadde en sånn artig bulimiker herFlört.. men da var det rett og slett foret. Da vi byttet sluttet han å kaste opp også.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

James Wellbeloved kan ha en avsmalnande effekt, Orijen kan det nog snarare bli motsatsen av men det beror lite på vilken katt det gäller också, hur mycket de äter. Vår honkastrat blev slankare av Orijen när hon hade vant sig. Tror nog att gourmet ger lite fetma. Man får prova sig fram. Fläskarré och fläskfärs är inte så dyrt, frys fläskköttet innan du ger dem det bara, då försvinner alla tänkbara parasiter. Hoppas det ordnar sig med ekonomin, jag förstår att det är jobbigt att vilja men inte kunna göra det man vet är bäst. Det får bli en kompromiss. Om du ger dem rått kött så är nog morgonen i alla fall bäst tidpunkt med tanke på Pelles tomma mage efter nattens sömn. A-fil/Onaka och rått kött, ev kan du prova ett ge majsvälling på morgonen, en liten skätt ljummen majsvälling att starta på. Ljummen mat lugnar magen och ger mer mättnadskänsla, kanske hindrar Pelle från att proppa i sig så mycket att han måste spy upp överskottet. A-fil kan man också värma lite lätt om de föredrar det. Ha inte ångest, katterna som du har är starka, de klarar av den här kosten som du kan erbjuda dem nu. När du blir rikare kan du ge dem mer rent kött och mer space att springa på.

AFamosa
0

Hej igen PollyBoffin, skönt att veta att också du hunnit med en påtår av morgonfikat…teét och det funkar som untangle-balm för intrasslade hjärntrådar :-)) ….kanske inte ditt problem men så fungerar jag i alla fall :-))) Kram på dig också!

På tal om gourmé, mina katter gillar också gourmé-askar av olika märken men med åren så har de ändrat inställning och inget verkar slå dom tröttsamma små 350g kycklingkorvarna från Jipo´s. Skriver tröttsamma eftersom Jipotimas aldrig kan ställa tillverkning i relation till efterfrågan *grrrr*. Har försökt att imitera blandningen men det duger inte lika bra *tass-skrap*

Pris och kostnadsfrågor….Tänk att för någon vecka sedan så fann jag superfin lammfärs för 39:-/kg i en Vi-butik och bannade mig själv för att jag inte köpt mig en större frys.
Jag har inte räknat ut kilopriset på Gourmé….men jag undrar om det kan stå i relation till innehållet även om det smakar gott :-))
Jag är så tacksam för att sortimentet med olika färser finns allt mer i butikerna, så lätt (och ofta billigt) och smidigt att servera- inte minst till små bebbar. Innehåller dessutom ofta mer nyttigheter än en ren köttbit/filé gör - förutom den allra magraste nöt-färsen förståss.

Jag tror också att Prillan kommer att leta efter Gourmén ett tag, de är ju vanedjur, eller hur? men även kattvanor går att bryta med ett visst tålamod….tålamodsprövande små gangsters :-)))

zignes
0

Hej!

Läser trådarna med stort intresse och ibland känns det bra att inflika något litet i diskussionerna……..

Rent ekonomiskt så är, min erfarenhet, det betydligt billigare att utfodra med rå mat eftersom maten har ett MYCKET högre näringsvärde än torrfoder. Det betyder att katterna tillgodogör sig näringen betydligt bättre i rå mat än i torrfoder, vilket innebär att katterna äter mindre och, framförallt, bajsar betydligt mindre. Kissar gör de dock mer eftersom den råa maten naturligt innehåller en del vätska.
Förutom lammfärs ger jag köttfärs, mald rå hel kyckling, hackde råa kycklinglår, hjärta i bitar samt lever och rå strömming. Annan fisk ska kokas. Viktigt är att tillsätta kalk till den mat som inte innehåller ben. Jag tillsätter även olja. Blandfärs kan man ge en katt som behöver gödas men det extra fett som den innehåller gör en lättfödd katt lätt fet. Att ge naturlig föda är inte svårt eller hokus-pokus, kräver dock att man sätter sig in lite i näringslära samt har en frys att stoppa de färdiga portionerna i. Sedan är det bara att ta fram för tining till nästa mål.

Alla gör vi olika och det som fungerar för en fungerar inte för någon annan. Men har man problem av något slag är det ju bra att få olika tips.

Vänligen,
Maria

PollyBoffin
0

#17 Tack!Skrattande 

#18 Okej, ska inhandla en säck JW nu när jag får pengar (jag VET att de kommer älska det). Det är EXTREMT frustrerande att inte kunna ge dem det som är bäst för dem, men de lever inte på whiskas iaf!Flört De ska få och har fått både nöt, gris och lamm (de kan få det ibland, då blir det inte lika dyrt) och det fortsätter jag med (vi ska inte prata om vad jag äter, matte lever på nudlar!). A-filen går alltid ner utan problem, den är inte kylskåpskall (de får äta upp det som är kvar på min tallrik och jag tar alltid extra mycket för deras skull). Det är för att skaffa oss ett bättre liv som jag ska utbilda mig till ngt bättre än städerska! Håll tummarna för att jag fixar det!

#19 Här är det te som gäller!Skrattande Jag behöver alltid få en stund på mig att coola ner mig, sen går jag att prata med igen! Jag törs inte försöka räkna ut kilopriset på gourmén men jag misstänker att färs och vanligt kött är billigare…Fundersam Med bättre näringsinnehåll dessutom… Jodå, hon kommer att vänja sig (har inget val) hon är inte lika förtjust i rått kött o.d. som Pelle men det enda hon ratar är nötkött (rått, kokt går bra), allt annat går ner!

#20 Bra tips! Och det stämmer att de äter mindre! Har alltid funderat varför de inte orkar äta upp en mindre mängd rått kött jämfört med kattmaten…Urk, rå lever…Räcka ut tungan 

Nu en fråga till er alla, ungefär hur stora portioner anser ni är bra åt EN kisse? 100g? Mindre? Mer? Jag fryser alltid in i portionsförpackningar åt dem. 

Jag har köpt fläskfärs som endast innehållit 10% fett, fanns inget annat att välja på3 (Prillan hälsar) och det stod att det var "naturligt magert". Vad har ni att säga om det? Är det ngt man kan ge dem eller ska akta sig för?

ossilian
0

Jag har läst hela tråden och kan se att eventuella schismer har retts ut, men jag känner ändå att jag vill ge dig mitt stöd här.

Jag tycker det är toppen att du har hittat en lösning som passar dig och dina katter och jag kan inte se att du gör något som helst fel i din utfodring. Keep up the good work! Men selektera noga bland alla råd du får är mitt råd, som du kan selektera bort om du vill Skrattande

AFamosa
0

Är filen inte kylskåpskall ? :-))))))))))))) bra att du sa det så slapp vi oroa oss för det *he he he*

Appropå kallt och verkligen krispigt sorbé kallt, det är något mina katter fått smak på, även om jag försöker att undvika det för mycket men faktum är att jag inte sett några negativa reaktioner alls. Den s.k kattkorven vill dom gärna hugga in på innan den är färdigtinad och d.s gäller knappt tinad kycklinglever. Jag tror bestämt att dom såg något avsnitt på deras favoritkanal Animal Planet- och serien The little zoo that could (eller vad den heter) där serverade zoo dietisten isglass till de stora kattdjuren i hettan, röd o fin blod-isglass :-))
Åhhh som dom njöt!

pssst! detta med kall köttsorbét var inte heller något råd, bara en liten knasig egenhet som mina katter lagt sig till med…. ville berätta om den…i samband med kylskåpskall fil :-))

Louise

PollyBoffin
0

#22 Hehe, man får ju så många råd att det bara är att välja och vraka! Alla har tips och goda råd så skulle man följa alla så skulle man bli gråhårig! Så jag följer de jag tycker verkar vettiga… Ska dock öka på köttet och minska mjukfodret så Pelle fortsätter vara fin istället för en liten siames med kalaskula!Skrattande Tror det blir billigare så också…

#23 Man måste ju förtydliga ibland!Flört P&P har inte heller ngr problem om maten är kall, men de har inte fått ngt som är djupfryst iaf! Kan inte dina katter göra så att vi också har tillgång till Animal Planet? Just nu har vi bara Discovery Mix och kan inte se allt vi vill… Prillan gillar att kika på Meercat Manor…

Pelle gillar hallonisglass, så de är inte ensamma om att gilla konstiga saker! Det kanske kan vara ett tips om det är olidligt hett någon gång!Skrattande