Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3543 ggr
[Keiron]
2013-10-19 11:19
0

Delad vårdnad

Jag gillar verkligen siameser och orientaler och har haft dem tidigare i min familj under uppväxt. Jag skulle gärna vilja ha 2 st igen. Reser dock en del med sambo och är borta ca 2 mån om året och det gör ju att det blir lite svårare med djur. Tänkte att det skulle ju gå om man delade katter med någon annan, att man typ har dem typ 2 veckor var och växlar. Bor man i samma stad eller nära varandra så funkar det och man delar allt. Och det kan väl inte vara någon nackdel för djuren, så länge de har 2 trivsamma bra hem?

Lite nyfiken om det är det någon som har en sån här överenskommelse och hur det funkar?

kalindas
2013-10-19 11:49
6

Tror inte dessa raser hade fixat det. Ofta är de väldigt revirkänsliga och stresskänsliga. Att flänga mellan två hem fungerar inte.
De kan utveckla alla typer av stressymtom på det viset.

/Elisa

Missannas
2013-10-19 14:09
6

Jag håller med föregående inlägg. Delad vårdnad tror jag inte är något bra koncept. Det låter som att det är upplagt för problem.

Sen tycker jag inte två månader om året låter så mycket, inte om det rör sig om resor utspridda över året. Lösningen kanske är att skaffa en riktigt bra kattvakt som kan passa katterna när ni reser bort? Jag och min sambo gillar att resa och när vi reser bort flyttar någon av våra kattvakter hem till oss och bor här med katterna. Det funkar väldigt bra.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[Keiron]
2013-10-19 17:08
1

tack för synpunkter, undrade bara lite på hur andra ser på det. Finns tyvärr inga kattvakter här som kan komma och bo. Sen kan man ju inte resa bort 2 veckor även med en stunds daglig tillsyn, det skulle de inte klara. Då finns bara kattpensionat kvar som en lösning, det är dock väldigt dyrt.

[figgelina64]1
2013-10-19 19:05
1

Håller med föregående…djurskyddslagen säger oxå sitt om ensamma katter, om jag inte har fel (rätta mig) får man lämna dem 24 timmar själva men därefter skall dem ha tillsyn två gånger om dagen.

Missannas
2013-10-19 21:07
1

#3 Det låter som ni gör bäst i att vänta 🙂 självklart kan man inte lämna dem med endast stundtals daglig tillsyn.

#4 Djurskyddslagen stadgar bara att katter ska ha tillräcklig tillsyn, men enligt Jordbruksverkets föreskrifter (som många misstar för lagstiftning) ska katter ha tillsyn minst två gånger om dagen, är de sjuka, unga eller skadade ska de ha tillsyn fler gånger.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[figgelina64]1
2013-10-19 22:31
0

Tack Anna 😉

Nebel
2013-10-20 00:07
1

Och ni har inte någon i ert nätverk som skulle kunna ta hand om eventuella framtida katter hemma hos sig när ni semestrar? Jag håller med övriga om att växelvis boende inte är att rekommendera och att det ultimata är att katten får tillsyn i sitt eget hem. Går detta inte att tillse tänker jag dock att det kan vara ett alternativ till kattpensionat om någon ni känner kan erbjuda en trygg, lugn & kontinuerlig plats för djuren. Lycka till!

[Sentra]
2013-10-24 17:44
5

Min familj reser några gånger om året och även vid något annat tillfälle så har jag mina katter hos en bekant och det går hur bra som helst. 3-5 gånger om året ca 2 veckor åt gången så har mina katter ett annat hem och de har inga problem med det.

Att dela vårdnad 50/50 tycker jag låter som en bra ide. Våra katter är inga ömtåliga porslinsdockor, de gillar när det händer nya saker och att få komma till nya miljöer. Så har du såna tankar så tycker jag absolut du skall prova det. Är djuren trygga i sig själv så är det inga problem. Lycka till 🙂

kalindas
2013-10-24 18:11
4

Har du erfarenhet av Siames och Oriental? Dessa katter är ofta (med få undantag) extremt känsliga för förändringar. Det kan räcka att en utav deras kompisar är hos veterinären en dag, sen kan man få stå ut en hel vecka med fräsande och slagsmål.
Det kan gå jättebra, men risken är att ni får en jamig, stressad och otrygg katt.
Att åka på semester en till två ggr om året, det fixar de ofta utan problem. Men inte flytta varannan vecka.

/Elisa

[Sentra]
2013-10-24 18:25
0

har haft siames och oriental i 20 år och jag uppfattar inte denna rasen som känslig för förändringar. Har haft 11 olika genom åren och ingen har varit så känslig förutom någon som varit lite blygare. Precis som vi människor så har djuren också olika personligheter. Så jag ser inga problem i det Keiron undrar över.

kalindas
2013-10-24 18:35
2

Ok. Självklart är de personligheter. Men jag hade själv inte utsatt mina katter för delat boende där de flyttat varannan vecka.
Lika lite som jag hade ställt ut mina katter varje helg som många gör.

/Elisa

[Keiron]
2013-10-24 19:33
1

#8 tack för feedback, tror som du att det skulle funka så länge man har katter som är trygga i sig själva och mår bra. Man får ju lyssna till sina katter och se hur de mår och trivs de så är det ju bra, annars får man ju göra på ett annat sätt. Inte konstigare än så 👍

Lejonhjarta
2013-10-24 22:00
2

Håller nog med Kalindas i frågan…

Skulle tveka att sälja om jag fick reda på att dom skulle leva sånt liv. Är nog bara en av mina 6 som skulle klara det. 

Och om du nu bestämmer dig för att det är så det blir och det visar sig att individerna inte pallar med det liv du tänkt. Vad gör du då? Du har helt plötsligt fått 2 katter som sätter bromsklossar i dina planer…

Jossefina
2013-10-24 22:16
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hm, jag är ju nybörjare på rasen, men uppfödaren till min kisse menade att Siameser är mindre känsliga för miljöombyten och att det är viktigare för dem att få vara med.

kanske är det för att Simon är utan sällskap än så länge och att han vant sig vid det från att ha varit liten.. men han älskar att följa med!

under året bor vi i min lägenhet, ska jag bort så sover han en natt eller två hos mina föräldrar som bor nära, under sommaren var han med i huset på landet som är stort - det älskade han, att springa runt hur mycket som helst och fånga insekter och flugor.

ibland går han med mig ner till tvättstugan eller vinden, oftast sittandes på mina axlar, och det händer att han följer med när jag ska över till vänner. jag upplever att han älskar det och att han mår bra av stimulansen.. han springer nyfiket runt och sniffar på saker och hälsar på folk, testkissar i deras toalett och sen när han kollat upp stället så ska han göra turné från knä till knä, mysa i ett i taget. han är verkligen som en hund/människo/katt !

jag är hemma ganska mycket eftersom han inte har kattsällskap, men när jag går då känner han på sig det innan jag ens börjat ta på mig jackan och då vill han följa med.. ibland hoppar han in i transportväskan 🙂 "jag ska föööölja meeed!"

(jag förstår det som att det kan variera och att man inte kan räkna med att ens katt ska gilla det ena eller det andra, men sån katt har jag fått!)

kalindas
2013-10-24 22:44
2

Låter som du har en superhärlig katt där! Vacker är han också.🙂

/Elisa

[Keiron]
2013-10-24 23:13
2

#13 Jag skulle bara skaffa katter som jag kände ha ett bra psyke och att de är utåtriktade om jag skulle dela dem med någon annan. 

# Fin beskrivning av din katt, verkar ju hur kär som helst, och så har han ju en matte som låter han få följa med på spännande saker 👍

Vet sen innan jag haft dessa raser att de behöver mycket stimulans och sällskap.

Nebel
2013-10-25 00:30
1

#14 Vilken underbar personlighet din fina kille verkar ha! Hans lust & nyfikenhet och (ursäkta bruket av anknytningsterminologi ;) hur du låter honom upptäcka & njuta av världen med dig som trygg bas-härligt!!!