5månaders väger?
Vad bör en kille på 5månader väga?
Herrn här i huset tycker jag nämligen är väldigt liten och vill veta om han är lite normal eller mycket liten.

Han är väl en slimmad katt? Har du frågat uppfödaren om vad syskonen väger? Vad väger hans föräldrar? Vad väger han? Hur ser han ut i kroppen? Hur är pälsen? (Visa bilder) Vad ger du för mat? Använder du probiotika? Om inte, gör det, det ger ett bra näringsupptag, ge honom också mycket rent protein (kött och äggula), det behöver växande ungar. Ge lite b-vitaminkomplex, det vitaliserar honom och ger lekenergin som du saknar.

Jag vet han både får bra mat och mår bra dock är han liten tycker jag där av ville jag kolla av lite är ju van med skogkatt.. Han har bara ett syskon med så de vart inte mycket att jämföra med där heller..
Probiotika?
Min siames hona som snart är 7 mån väger 3100g, detta är i och för sig mycket för en hona men hon är inte tjock utan väldigt stor.
En del tar lite längre tid på sig att växa i sig själva :)
Huvudsaken tycker jag är att de inte är undernärda, dvs. så att man känner/kan skönja benstruktur t.ex :)
Storleken kommer, men den tar tid. De växer väldigt länge :)
Jag håller med #4 då jag har en oriental som är snart är 15 v och väger inte lika mycket som andra kattungar i hennes ålder, min siames ( som jag skrev om ovan) väger och är större än vad de brukar vara i den åldern. Jag inte man skall jämföra katter vare sig i storlek eller vikt då enligt mig detta är väldigt inviduellt, de kommer ju från olika föräldrar och har olika bakgrund/gener jag anser att man skall titta på katten i sig som min vetrinär råde mig om när det gäller orientalen. Ta det lugnt bara så lovar jag att han växer till sig förr eller senare.

Hur mycket väger han?

Vi börja igår med "nu ska vi äta oss feta dieten" jag tycker ju han ser ut att gå av snart men de ska ju se ut lite så.. Så nu ska jag se till att han pillar i sig nått flera ggr om dagen så han inte glömmer bort att äta.. Vi ska ju ställa snart och jag vill inte ha komentarer han är för smal :D
Men men han väger som han väger förhoppningsvis mer snart
du har inget foto på honom ovanifrån då???
en oriental ska ju vara tubformad… så man ska ju inte direkt se höftben o liknande stå rätt ut.
jag vet inte hur din kille ser ut, men vi hade ju en diskussion om detta för en tid sedan…
mår han dåligt i övrigt???
allmänpåverkad?
feber? tandömsning? uttorkad?
du får väl göra lite "bebberöror" och tuta i honom.
hills a/d ihopblandat med vatten i en spruta i munnen på honom, med druvsocker i , kan hjälpa honom att få upp energin såväl som aptiten!
lycka till! håller tummarna för honom!:)

Killen mår inga bra och håller på att utreds. Orkar inte skriva de här också men jag hoppas han blir bra snart. Han har gått ner över helgen och vi var hos doktorn hela dagen igår. Jag hoppas lillkillen blir bättre snart
Nej vad ledsen jag blir…
Håller tummarna att han blir frisk.
/Elisa

Fy så tråkigt….
Hoppas han kryar på sig snart, jag ska hålla tummarna.
åh håller tummarna allt vad vi kan!
Jag vet hur det känns när ens katt inte går upp i vikt eller börjar gå ner så jag känner verkligen med dig, hoppas att det inte är något allvarligt.
Sköt om er
Mvh Biames

Håller tummarna för att det går bra!

Lilleman mår inte speciellt bra. Han äter dock med bra aptit mot innan så de känns jätte bra. Fisk, köttfärs och ett nytt torrfoder som faktiskt slinker ner lite av har vi givit honom och han äter och verkar nöjd på den fronten. Nu är de dock att han inte dricker som han ska. Jag har köpt multivitamin som jag blandat i vatten och sprutat i honom. Tänker spruta nu några mililiten i timmen då jag tycker han är för torr få se hur de går. De är inte precis rena semestern med en sjuk katt. Min lillplutte han måste bara klara sig. Tror han har lite feber än men de är väl för han dricker så lite med så jag ska kämpa nu hela kvällen och halva natten för att fortsätta imorgon jag får nog spruta han ett tag tills de ger sig. På tisdag ska vi tillbaka och ta nya prover jag hoppas proverna ser bättre ut då
Hur går det förresten med din lilla tjej? Går hon upp i vikt bra?
Caramel har en dålig dag i dag och jag försöker få henne att äta a/d.
Är mer och mer säker på att något är fel även inne i henne….
/Elisa

#15 Stackars lille killen och stackars dig
Se till så han får i sig mycket vätska men överdosera inte vitaminerna. B-vitaminer kan vara bra för att få upp aptiten, finns några som heter B-kombin på apoteket och så finns det flytande som heter Bio-B som bl a Granngården för som faktiskt smakar gott, om man är katt vill säga

Nej jag ska ge han en vitamin tablett om dagen tänkte jag.. spruta i han bara rent vatten sist nu.. tycker så synd om honom och mycket tvång blir de.. usch vad jag lider vill inte min plutte ska vara sjuk.. han har feber igen nu med suck han är jätte varm. Fortsätter de måste vi nog upp igen
Skönt att du får i honom lite mat som han tycker om. Hoppas det får igång honom igen.
Vad har du gjort för tester och vad misstänker de är orsaken?
Vill inte skrämma dej eller göra dej mer osäker om vad det kan vara mer än innan. Men har de kollat värderna för FIP?
Hade ju en av Nannas ungar som dog i torr FIP.
Att göra coronatest är värdelöst, men en veterinär sa till mig att man ibland kan se på äggviteämnena om misstanke om FIP kan finnas. Det ena värdet ska ligga högt och det andra lågt (minns inte vilket som var vilket). Sen är ju det inte en 100% ig garanti att det är FIP bara för att värderna visar så. Andra sjukdomar kan ge samma värden vad jag förstod.
Ang. mat. Testa Mjau kalkon. Det är enda maten Caramel äter mer av än några tuggor. Sen innehåller den både extra vatten och fett.
Nu håller jag alla tummar och tår att det inte är något så alvarligt. Utan att han bara har lite ont i magen.
/Elisa

Är han inte bättre på tisdag kommer fip att utredas mer.. kunde skicka test till tyskland sa hon.. de jag drömmer mardrömmar om just nu 
Fråga vad för test de ska skicka till Tyskland. Så du inte måste betala flerar 1000 för ett coronatest. Han kan ju vara nollad och ändå ha utvecklat FIP och då har du kostat på dej onödiga test och mer lidande. Be att de testar äggvite ämnena istället.
Kommer som sagt inte ihåg vilket som skulle vara högt och vilket som skulle vara lågt. Men det måste ju synas om de visar något annorunda.
Nu hoppas jag som sagt att det inte är något så alvarligt. Men är du som mig så oroar du dej till döds redan.
Så förhoppningsvis har jag inte skrämt upp dej ännu mera.
Men kolla som sagt upp vad de där Tysklandstesterna ska visa. Är det enbart coronatest så säg nej. Testar de fler saker (gjorde ett stort test på Spidde en gång) så är det väl aldrig fel att prova.
Håller tummarna för den vackre killen och pussa han härifrån.
/Elisa

Fy, så hemskt att läsa att Reggae mår så dåligt. Men du ska se att du snart får svar på vad som är fel med honom och att han kommer att bli frisk och pigg igen.
Har du pratat med uppfödaren? Tänker att h*n borde kunna hjälpa dig att reda ut vad som är fel.

Uppfödaren är självklart upplyst om att killen inte mår bra. Jag hoppas veterinären kan hjälpa oss att finna felet på killen och att han blir frisk och kry igen. Bara att kämpa på så rädd att förlora honom

Håller tummarna stenhårt att han snabbt blir bättre och att det inte är något allvarligt. *kram*
#19 Det som kan ge en indikation på om det är FIP är plasmans albumin/globulin-kvot (A/G) samt alfa-1-surt glykoprotein-nivå (AGP). En A/G kvot på <0,4 indikerar på FIP förutsatt att globulinet är förhöjt. Vid >0,8 utesluter FIP. Mellan 04-0,8 betänk övriga symtom/parametrar. Vid FIP är AGP-nivån vanligtvis högre än 1500 mg/ml. Hos normala katter är den upp till 500 mg/ml. Min veterinär skickade blodproven till SLU för analys, där fick hon också utlåtande med provsvaren.
Juliette: Det går inte att testa för FIP.
Helt seriöst, däremot kan ni testa och kolla hans titrar för corona.Är de skyhöga så kan ni misstänka FIP..
Ni kan även göra ett UL på hans buk.
Även om han t.ex misstänks ha torr fip, så övergår det till slut till våt fip iaf.. och då syns det på hans inre organ, som njurar,lever,bukspottskörteln osv..
Jag har ju råkat ut för FIP och vet på ett ungefär, då bägge katterna som dog i FIP faktiskt hade liknande symptom, och de dog i varsin version.. dvs Våt och Torr FIP…. :(
(Med 1 år emellan, katter som aldrig träffat varandra).
Båda två hade knasiga lever och njurvärden, för låga dvs.
Den som dog i Våt FIP hade hm.. högt antal vita blodkroppar har jag för mig..
Bägge hade iaf blodbrist..
Vätskebrist..
Noll aptit..
Jättemagra..
Blinkhinnorna var framme..
I slutet låg de bara.. = apatiska
Och bägge hade lika hög feber när vi åkte in med dem..
40.8grader.. ingen antibiotika bet på dem, utan de fortsatte att bli sämre och sämre..
Cortison kan hjälpa dem att bli lite piggare ett tag, MEN sedan blir de snabbt sämre igen.
Hur ser han ut i ögonen? Hur ser blicken ut?
Skulle det vara så att det är FIP din lille har, och om han mår fruktansvärt dåligt, så är det ju det mest humanaste att låta honom somna in.. de lider fruktansvärt när de har FIP.. :(
Kanske hårda ord, men för oss kändes det bara elakt att dra ut på deras lidande, vi hade ju bägge två inlagda också, på Ultuna.. De blev kvar där 3 resp 2 dygn..
Det tråkiga med FIP är att det går så fruktansvärt snabbt,
man har ju eg ingen aning förräns det är i slutet :(
Jag HOPPAS att det är något annat som går att bota!!
Håller tummarna för er!
STORA STYRKEKRAMAR!

Skit i blodprov och kör med avföringstest direkt istället. Där ser man direkt om det finns aktiv corona och på detta vis kan du även finna 'källan' (om den finns hos någon av dina andra katter).
#16 Lilltjejen mår bra. Har precis haft nästan samma problem som Juliette att hon inte ville gå upp i vikt, detta berode dock på att hon fick diarre. Var hos vetrinären och kollade så att hon inte hade mask eller några parasiter i magen/tarmarna. Vet kollade även de röda och vita blodkroppana men alla tester var ok så diarren var ett resultat av att jag försökte få henne att gå upp i vikt genom att mixtra för mycket med maten så nu har jag lärt mig denna läxa.
Juliette om du vill att han skall få i sig mer vätska så prova att ge honom tex. hills portionsmat, finns även till kattunge. Detta ger jag min lilla oriental och hon kissa jättemycket då det är mycket vatten i detta foder, det är kanske inte det bästa att ge för vikten då mesta dels är är vatten men det verka ju som att han behöver detta också så att han inte blir uttorkad. Hoppas att allt går bra med honom och att vet hittar vad det är problemet.
Håller tummarna
Mvh Biames
#26: grejen med avföringsprov är att man ju måste separera katterna och dessutom ta fyra avföringsprov med 7-10dagars mellanrum…
tror det är för lång tid för lillkillen, om det nu mot all förmodan är fip… :( jag håller tummarna så hårt att de snart får kallbrand, han får bara inte vara sjuk i FIP!!!!
FÅR INTE!!
Styrkekramar till dig Juliette!
Det som Caramel verkar fungera bäst på är Mjau kalkon. Hon äter bra av det och vad jag förstått så innehåller det nästan 30% fett vilket inte är fel för en liten mager tjej.
/Elisa

#28 - Det är väl inga problem om man vill ha svar? Bättre sent än aldrig. Och om man har en katt där corona muterat så bör det ju ligga i ens intresse att kolla om man har en kronisk bärare bland sina andra katter. Så där gjorde jag, trots 10 katter som fanns i hushållet just då.
#30: Självklart.
Jag menade mest - att är det så att den lille MOT FÖRMODAN har FIP, så kan ju 4 v vara enormt lång tid för honom att "vänta"..

Ska upp akut till veterinären nu igen.. Reggae är dålig och ramlar bara ihop.. min bebis håll tummarna nu usch jag bara gråter min bebis
Lille gubben.. Håller tummarna att det blir bra och att det bara är en tillfällig nedgång.
Vet hur jobbigt det är….
Har själv en liten Caramel här med 39,8 graders feber. Misstänker FIP här…
/Elisa

Jag håller tummarna för lille Reggae och tänker på dig, många tröstkramar härifrån till dig.

Alla tankar till dig och Reggae. Din situation är verkligen jobbig, jag hoppas du får svar på vad det är med lillkillen och framförallt att han kan bli bra igen.
Kram till dig!

Vi tänker på er och håller tummarna här i Gävle!
Vill du prata så vet du att du får ringa, spelar ingen roll vilken tid det är på dygnet!
Massa kramar till dej gumman!
Kramar Sanna, Per å katterna!
Hoppas att allt går bra med den lille gossen, tänker på er.

Instämmer, håller tummarna att han blir bra igen och att du får veta vad som är felet.

Juliette jag kan inte annat än att tänka på er, önska och hoppas innerligt!!!
Louise

Nu ligger min lilla plutte inne 
Han var jätte vinglig på bakbenen och kunde knappt gå på toa.. De fick lägga in han och skulle ta massa prover imorgon få se sen skulle de ringa.. sen säger veterinären och tittar på oss de kostar 5000dygnet. Ja finns de idioter som inte försäkrar får de skylla sig själv men nu spelar de ingen roll bara min bebis blir bra jag älskar honom så mycket
Min älskade lilla sjukling

Håller tummarna och kissarna håller tassarna att allt ska gå bra med din lille bebis! Varma kramar och massor av hopp och energi till er! *kram* //Helena
Åhhh, stackars dej och lilla kissen. Hoppas hoppas att allt går bra.
Håller tummarna jättehårt att han kryar på sig!
Meddela hur det går!
/Elisa

Tummar å tassar hålls stenhårt här hemma.
Hoppas verkligen att lill-killen kommer bli bra!
Purr å jam!

Du gör helt rätt Juliette som lägger in honom. Det är så fruktansvärt jobbigt att se sin katt sjuk och man känner sig så maktlös. Hoppas nu bara att han blir bra, vackre killen! Energi till dig
Hur går det för honom? Tycker så synd om dig…

Jag vet ingenting mer.. de skulle ringa mig idag och berätta mer så de är bara att vänta :( jag hoppas droppet gjorde så han pigga på sig och att han snart får komma hem
Finns inget värre än att vänta på dessa samtal.
När Smilla var ung så bajsade hon blod och jag var tvungen att lägga in henne akut på Blåstjärna i Göteborg.
Där kan man bara ringa en gång per dygn och höra hur det var. Första dagen fick jag höra att det var inte bra alls med henne vilket gjorde att jag grät i ett dygn. Ett dygn senara ingen förändring, grät ännu mer.
Tredje dygnet mådde hon bra och dagen efter fick jag hämta henne.
Den ångesten att inte kunna ringa mer än en gång per dag, var bland det värsta jag varit med om…
Håller tummarna att han mås bättre och blir frisk. Det räcker att en forum katt fått somna in idag…
/Elisa
Å nei så trist Juliette.
Jeg håper inderlig han blir bedre snart og at de finner ut hva som feiler han.
Masse lykke til. Håper på gode nyheter når det gjelder lillepusen din.
Klem
Når det gjelder våt FIP så døde den første katten vi kjøpte av det. Hennes symptomer var: hun var veldig trøtt,sov mye,drakk mye og spiste sånn passe(ikke mye, men ikke ekstremt lite heller) blink hinnene var fremme,hun var snørrete (men det var hun fra vi kjøpte henne ca 14 dager før) Vi trodde det var reaksjon på vaksinen først eller at hun var blitt forkjølet på reisen til oss)Den siste halve natten lå hun bare i sengen og tisset på seg. Da gikk det bare noen timer før hun fikk krampe anfall og døde like etter.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Gud de ringer ju aldrig 

Vi håller alla tummar och tassar för lillkillen här.

Usch nu har de ringt och de var inga roliga nyheter. Lillkillen är lite piggare tack vare droppet men alla prov verkar tyda mot FIP ändå. Jag är så ledsen och orolig. De kan fortfarande vara nått annat. De ska göra ett prov med att sticka en nål in i magen och ta nått prov där och de var visst stor risk med de med så kanske inte änns klarar han de.. min bebis jag vill bara ha hem han och pussa han är ju den goaste katt jag någonsin haft
Tenker på deg.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nej! Det här ville jag inte läsa nu. Juliette, all energi till dig. Nu hoppas jag allt jag kan på att det inte är FIP.

Vill så gärna åka till han.. vill så gärna se hans vackra gröna ögon och när han tittar mig djupt i ögonen och jamar högt.. Han är den speciellaste underbaraste katt jag någonsin haft så ska de sluta såhär.. Vill så gärna vara hos han men de kan jag inte 

Tänker på dig! Jag vet så väl vad du går igenom. Skickar massor av energi till dig och varma kramar!
Det är så fruktansvärt jobbigt när djuren ligger inne. Speciellt när de är väldigt sjuka och man inte får vara hos dem. Det är det allra värsta med dessa stora djursjukhus.
Inte för att låta hård. Men har ingen förändring märkts på honom i morgon så låt han inte ligga där. Både du och din katt mår dåligt av det och är det FIP så gör de allt jobb förgäves och det kostar dej massor av pengar.
Är han någotsånär ok, så ta hem honom. Ta dej tid med bara honom och gör sen valet…
Gråt som jag gjort hela dagen över Caramel, men låt honom inte ligga där om det inte blir bättre…
/Elisa

#57 Jag kommer hämta hem honom imorgon… Jag vet redan domen men jag ville att de skulle ta de sista provet först och se mer.. sen kommer jag plocka hem honom ett tag så jag hinner ta farväl innan 
Tycker jag låter som ett bra val…
Lider med dej..
/Elisa

En sak jag funderade lite på. Är det vanligt att det kostar 5000 per natt för att lägga in katten? När jag var tvungen att lägga in min lillkille kostade hela alltet 3300 inkl. övernattning, röntken, mediciner och avlivning. (Det var iof här uppe i norr)
Tycker också att det låter väldigt dyrt.
/Elisa

Nu pratar vi ju också om strömsholm men jag fick med en chock men hon sa verkligen 5000 för jag upprepa de och fråga om de verkligen stämde.. lyxhotellet strömsholm är dyrt men bra

Tänker på dig! *kram*
Får hoppas att din kille överlever och det är värt pengarna, eller att din uppfödare har en Dolda fel försäkring så du får igen pengarna.
Vet att det är hemskt att tänka pengar.
Men jag har själv två eller tre katter (osäker på Skatan) som saknar Dolda fel.
Den ena av dessa katter var väldigt sjuk som kattunge och jag fick lägga ut omkring 20-30 tusen för katten.
Tur i oturen var att katten hade ett friskintyg som var utskrivet ett par dagar innan. Hade hon inte haft detta så hade jag fått betala allt. Men pga den fick jag det på försäkringen 26000kr tror jag Sveland fick punga ut med.
Tackade dem genom att byta försäkringsbolag när katten var vuxen. Inte vidare snällt av mig…
Uppfödaren erbjöd sig köpa tillbaka kattungen. Men jag kunde ju inte lämna tillbaka min bebis! Sen kan jag inte till 100% garantera att jag fått ut något på Dolda fel i just detta fallet, men jag tror det.
Köper jag en katt igen ska jag kolla upp dolda fel noggrant. För nu vet jag att man faktisk kan få hjälp via detta i vissa fall.
FIP verkar ju tyvärr vara ganska vanligt i vissa perioder.
/Elisa

Nu har de ringt från strömsholm igen.. de har tömt massa vätska ut bröstkorgen. Han hade väldigt mycket vätska där lillplutten men andas mycket bättre nu (jag har dock aldrig sätt han andas dålig han har andas lika så länge jag haft honom)
Vad de verkar är han dolda fel försäkrad. Annars blir de väldigt dyrt detta överlever han är de värt varje krona så därför kämpar vi.. jag får tyvärr inte hem lilleman idag. Han är för dålig och ligger på intensiven. De har skickat vätskan på analys och de kan ta 2 dagar innan de får svar *suck* jag klarar inte den här oron..
Fan kunde de inte ringa och säga allt var bra nu och jag kunde hämta han.. jag tror ju de är FIP och då är ju allt förjäves men jag kan bara inte ge upp.. han är min älskade bebis och jag gör allt till de säger de inte går mera.
Nu är jag bara rädd han ska bli sämre så att jag inte änns hinner få hem han inte änns hinner säga farväl.. Min plutte

Usch vi tänker på er, och håller alla tummar och tassar som finns inom räckhåll för att du har fel!
Massa kramar från mej och Per och tusen nospussar från Yennen, Bosse å Busen!

Han verkar inte vakna efter sövningen 

#67 - känner med dig. Ovissheten om hur det ska gå och vad det är, tär på er just nu. Det är smärtsamt att befinna sig i den situationen
Stor styrkekram, Cecilia

Det måste vara outhärdligt att vänta på besked. Får du träffa honom när han ligger på intrensiven?
Kram och styrka till er båda!
Att de vågade söva honom när han var så svag?
Men kanske det ändå är bäst för honom om han somnar in av den. Då har han inte ont mer…
Håller tummarna att vad som än händer är det bästa för katten.
Vet som sagt hur jobbigt det är. Men på något konstigt vis blir det en lättnad när allt det här hemska är över…
Själv känner jag mig nästan "normal" idag.
/Elisa
Stakkars deg Juliette. Jeg føler så med deg
Væske i bryst og buken tyder jo veldig på våt FIP desverre. Hva tror de på intensiven? Mener de han skal ligge der i to dager til til væsken er analysert?
Om det er Fip så er det jo ingenting annet å gjøre enn å la han slippe
. og om det koster 5000 kr døgnet så ja..
(I en sånn situasjon så MÅ man jo ta opp pengespørsmålet også)
Uff for en fæl situasjon Juliette.
Sender masse trøsteklemmer til deg.

Håller tummarna för dig Juliette!
Oavsett dolda fel försäkring eller inte är väl uppfödaren skyldig att ersätta dolda fel? Försäkringen har ju uppfödaren för sin egen skull…
Jag är osäker på om de är skyldiga till att betala veterinärkostnaden. Men de är nog skyldiga till att ersätta katten…
Fast jag har inte läst på så noga…
/Elisa

#72 #73 Har en kompis vars katts uppfödare inte hade dolda fel-försäkran och hon fick inte ut ett öre för att det inte skulle gå att bevisa att katten blev smittad innan flytt eller nånting sånt. Så uppfödaren har ingen skyldighet att ersätta nånting alls vid fip. :/
Då är det mer välvilja av uppfödaren som gäller i dessa lägen?
/Elisa

#75 Precis. Och det är ju ändå förståeligt på sätt och vis. Men hade det funnits dolda-fel-försäkring så hade det täckt allt vilket hade gjort det lättare för nya ägaren som har det jobbigt som det är.
Fast är lite konstigt hur det funkar egentligen.
Jag lovad kattägaren en ny katt när henne kattunge dog i FIP om hon inte fick någon ersättning från försäkringsbolaget. Nu gick det på Dolda fel så det behövdes inte.
Hade katten däremot varit över året eller att man inte kunnat bevisa att sjukdomen ev. kom härifrån så hade jag inte ersatt katten.
Det är som A_famosa skrev i den andra länken lite konstigt att FIP går under dolda fel första året. Medan HCM inte gör det.
Katten kan ju faktiskt bli smittad när den kommer till den nya ägaren. Det finns ju ingen garanti att Coronaviruset finns hos uppfödaren om man inte testar de katterna.
/Elisa

Det är mycket en kattunge kan drabbas av det första året - och senare hos sin nya ägare inte minst smittsamma sjukdomar. Jag kan och skall, som uppfödare, ansvara för att mina djur och mina kullar får den allra bästa omvårdnad, de bästa skydden och den bästa utfodringen här hemma. Jag kan testa mig fri och låta vaccinera mina små för att de skall få en så bra start i livet som möjligt. Jag kan rekommendera den nye ägaren att följa våra rutiner, jag kan säga om och om igen hur de skall handskas med sin baby i fråga om utfodring, skötsel, hygien, stressmiljöer och vid ev. senare avelsutbyte etc etc - Om det mesta efterlevs efter bästa förmåga är det bra men jag kan aldrig ställas till svars om det brister på någon punkt som möjligen kan ge negativa kosekvenser för babyn.
Jag måste också själv, om något händer, acceptera att jag själv ansvarar för mina djur- ell övrig egendom. Det finns inte försäkringar som täcker allt.
Avs. HCM fall ur min uppfödning så kontaktade ägaren inte mig i syfte att kräva skadestånd- hon ville absolut inte ha någon ersättning från mig -vilket jag naturligtvis erbjöd då Agrias principer stod klart. En livförsäkring på 5000 blev ett litet plåster på såren men det var katter som var henne oersättlig och där hjälpte inga pengar i världen.
Louise

Åter igen så har en, intressant diskussion, tagit fart i en tråd som skapades av Juliette och jag måste än en gång få säga att mina funderingar kring försäkringar / ersättningar inte skall sättas i samband med Juliette och det tragiska hon just nu går igenom med sin katt.
Det är också svårt att vara alltför principfast i frågor om ersättningar för sjukdomar mm då ett fall inte behöver vara det andra likt (bäst att tillägga)
Hälsningar
Louise

#78 Jag tror att ersättningsfrågan måste sättas i samband med smittotillfället. Jag har sökt i materialet från SVA men hittar ingen uppgift om hur lång tid det tar för corona att mutera tll FIP. Jag har tidigare hört uppgifter om 8-16 veckor, men det är inga styrkta uppgifter, den informationen har jag fått från uppfödare som har drabbats av ett eller flera FIP-fall längre tillbaka i tiden. De ansåg att om kattungar får FIP en månad eller upp till ett halvår efter flytt har de blivit smittade hos uppfödaren. De ansåg det vara självklart att ersätta kattungeköparen med en ny kattunge eller ekonomiskt (Agria ersatte inte FIP tidigare, vet inte riktigt hur de ser på det nu) men först sätta sig i karantän mellan 6 mån upp till ett år utan kattungar och utan utställningar (Agrias tidigare rekommendationer).
Ny forskning på området av bla Bodil Ström-Holst menar att FIP är en individuell sjukdom, dvs den som får FIP får sin egen variant som i sin tur inte smittar. Däremot vet man med säkerhet att man har corona om man får en katt som utvecklar FIP. Det finns en hög grad av ärftlighet bakom, upp till 50%. Därför rekommenderar hon att man inte använder djur i avel som har gett flera ungar som har fått FIP, särskilt hanarna bör uteslutas ur framtida avel. Diskussionen står mellan dem som anser att man helt bör undvika corona och därmed ha ett helt isolerat katteri och mellan dem som anser att corona ska katterna tåla, annars är de inte sunda. Bodil nämnde den amerikanska studien (som du skrev om tidigare) när hon föreläste den 16 juni i år. Den visar att trots att corona fortfarande finns lika frekvent så minskar antalet FIP-fall i USA. Jag håller på den sidan som anser att katter bör tåla corona, men att man bör sträva efter att hålla ett harmoniskt klimat i hemmet med gott om space för alla så att katterna inte stressas i onödan. Omplacera de som inte trivs. Denna diskussion skulle väl egentligen gå under tråden Agria-FIP men eftersom du börjar här så fortsätter jag också här.
Jag vill också återigen uttrycka mitt djupa deltagande med Juliette, det måste vara en fruktansvärd upplevelse för dig.
Och jag lider med din stackars katt, om ingen räddning finns för honom hoppas jag att han får vila i frid snart.

Nu sover killen för alltid 
Vi åkte upp till strömsholm och avliva honom. Hans tunga var helt vit nästan så cirkulationen fungera inte. Jag är lite sur de sövde honom men vad de varka hade de inget val.. Nu har han vandrat vidare min älskade Reggae fan vad ont de gör

Jag är så fruktansvärt ledsen för din skull, varför ska man tappa dom bästa så unga? 

Till råge på allt har jag en hund som hoppas på 3 ben som säkert tycker han ska till veterinären.. har räknat ut nu kalaset går på 20000 och harjag tur får jag 14000 på dolda fel så ja suck så ledsen

När vi kom dit var han helt borta men killen spann som en traktor. Han spann verkligen JÄMT spelade ingen roll om vi mös eller han fick spruta hos veterinären han spann jämt och spann ända till han somna förevigt.. Gud vad jag saknar honom

Tänker på dig Juliette, må den lille vila i frid.

Tårarna rinner när jag inser vad de står.
Alla här hemma tänker på dej…
Finner inga ord!
Kramar Sanna, Per å kattern!
Åhhh vännen!!.. finns inga ord…..
En ängel kom till dig och vände…
Vet hur du känner.. varit i samma sits.. inte bara en gång.. utan fyra … men ja två gånger med FIP.. :(
inte nog med att man ska behöva förlora en pälskling .. det ska va något så hemskt och tragiskt som FIP också :((
maaaaaaaaaaasssor med kraaaaaaaaaaaaaaamar
mitt djupa deltagande, vilken mardröm för dig. kram
Usch vad hemskt, i dessa situationer så får man försöka tänka positivt fast att jag vet att det är svårt men nu vet du att han inte har ont mer och mår bra. Jag känner verkligen med dig, tänker på dig och Reggae. Hoppas att du mår bättre snart.
Biames och kissarna

Jag beklagar sorgen. Du har drabbats av värsta tänkbara scenario. Det är så ohyggligt orättvist när ett så ungt liv rycks bort.

Sov gott lilla vackre kille.
Vet ju hur jobbigt Kolgrims ägare hade när han blev sjuk och var tvungen att avlivas.
Med Caramel var jag ändå på något sätt berädd från början att hon inte blir gammal. Men visst så sörjer man ändå.
Katter som får FIP är ju friska och glada katter från början och ofta dyker sjukdomen upp väldigt fort…
Sörjer med dej.
Do not stand at my grave and weep…
Do not stand at my grave and weep;
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn's rain.
When you awake in morning's hush,
I am the swift uplifting rush
of quiet birds in circled flight.
I am the stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there, I did not die.
/Elisa
Stakkars ,stakkars deg Juliette.
Dette var trist og urettferdig.Vakre lille gutten

Juliette, så ledsamt och så ruskigt orättvist.
Hur många gånger har man inte, sedan barnsben, gått med sin älskling till den där skiljevägen som leder mot landet bortan där….man säger adjö, världen stannar upp, allt tystnar, allt känns betydelselöst. Krampen i hjärtat smärtar ohyggligt.
Ta väl hand om dig!
Louise

#94 Ja de är lika jobbigt varje gång men denna förlust var mer har aldrig behövt förlora en sådann ung innan utan alla har fått lov att vandra vidare på grund av ålder då kan man lättare förstå fast de gör lika ont men denna förlust kan man inte förstå
Noen ganger bare alt så urettferdig.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Juliette, att förstå ett avsked…för evigt…. nej det kan vi bara inte. Då vi kanske så småningom kan acceptera, först då vänder liksom livet tillbaka, då kan vi höra fågelsång igen.
Inget kan trösta dig nu men vi kan alla förstå hur du känner och vi känner, alla, med dig.
Att känna sorg och oändlig saknad är också ett bevis på att vi äger det bästa av allt- förmågan att älska djupt och innerligt.
Louise
Tycker så synd om dig…

Oh, vännen! Jag tänker på dig och skickar dig massor av tröstekramar. Må den lille snygge killen busa ordentligt i regnbågslandet.
Massor av kramar//Helena
Mitt djupaste deltagande till dig Juliette
.

Du vet att jag tänker på dig. Var rädd om dig.

Tack alla.. just nu känns de som allt är overkligt.. som de faktiskt inte har hänt.. mina vänner hjälper mig att prata ut eller tänka på annat.. de kan vara skönt de med att koppla bort de en stund.. gråta gör jag ändå min bebis är ju borta..
Jag saknar honom nått enormt

Vissa katter får man en speciell relation till. Reggae och du verkar ha haft det och då är det så mycket svårare att acceptera förlusten. Jag förstår dig så väl.

Reggae var perfekt.. han hade en insida man inte änns kunde drömma om och ett yttre jag leta efter länge han var allt jag önska mig på alla plan

Jag beklagar verkligen, mycket sorgligt och trist 
Mvh, Cecilia
Vad sorgligt att läsa om lille Reggae
Ibland är livet orättvist kort. Tänker på dig och skickar många kramar!