Kattrum
Jag har ju inga katter här just nu men tanken är att det ska bli ändring på det väldigt snart!
Jag insåg precis att vi inte har någon bra plats för kattmöbler här hemma. Men så kom jag på att jag har ju ett rum som inte används till något förutom lite förvaring. Det rummet är lika stort som min mans datarum.
Nu behöver jag bara lite tips och idéer hur jag ska göra det så kattvänligt som möjligt. 😉

Lite schyssta hyllor och utkiksplatser, puffar och ett golv till tak-klösträd är ofta uppskattat, men helt ärligt så upplever jag att katterna vill vara där vi är, inte där sakerna är… så vi har ett klösträd lite nonchalant uppställt i köket. Har vi det i datorrummet så ignorerar de det om inte husse sitter där inne och nördar sig.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Jag vill i alla fall kunna ge katterna klösmöbler och hyller mm. Tyvärr har vi inte jätte många väggar här hemma. Så jag tänker om jag kanske kan bygga ihop något istället. Något som inte kräver en stor vägg. Eller ska jag helt enkelt vänta och se. De kanske väljer att hoppa upp på platser som redan finns?
Jag har ställt en gammal stege mot en garderob som står i rummet. Simon springer ibland upp för den, upp på garderoben där jag har lagt en gosig filt.. från den hoppar han till en bokhylla som inte står så långt borta, sedan vidare ner i soffan, upp på soffbordet eller ner på golvet.
Har en vanlig liten klösbräda fäst på väggen som han gärna sträcker ut och klöser mot. Och så har jag ställt hans transportväska och -korg på två olika platser så han kan hoppa in i dom när han vill.
Annars gillar han hoppa upp och ner från bord, skrivbord, hyllor och fönster som redan finns, jag har bara gjort lite bra plats för honom och flyttat på sådant som jag är rädd om. Han gillar att sitta i fönstret och spana på katter och andra djur (människor också), gräva in sig under täcket i sängen, ligga på fårfällen i soffan, gömma sig på lämpliga platser då vi leker kurragömma och jage..
Jag upplever liksom #1 att han mest vill vara där man själv är, och sitter även gärna på axeln 🙂 så, egentligen inte särskillt stora ändringar i mitt hem, men jag upplever att han trivs.

Det finns jättemycket schyssta klösmöbler. Jag gillar kattens no. 1 och jag vet att många talar väl om Pet Fun. Och långt ifrån alla klösträd kräver väggyta.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Tack för alla fina tips! 🙂
Ett tips är att köpa en begagnad/billig fåtölj som katterna får lov att klösa på och som du själv kan sitta i och sticka/läsa/lyssna på musik/surfa på iFokus/annat, så får katterna sällskap i sitt lekrum också. Två flugor i en smäll!
SE*Simbelmynes
Jag kommer inreda det "tomma rummet" som mitt hobbyrum men även lite yta för katterna om de skulle kunna tänka sig hålla mig sällskap ibland.
Tittade på kattens no. 1 pelare (från golv till tak) igår. Jag ska fråga katterna vad de tycker om den. 😃