Det där med coronavirus...
Sitter här plöstligt med svårighet att få tag i avelshanar till mina tjejer…*suckar* Orsaken är något så "enkelt" som Coronatest.
Två hankattägare jag varit kontakt med kräver coronatest för att låna ut sina hanar.
Kruxet är att jag kan till nästan 100% garantera att mina katter för tillfället bär på coronaviruset. Hur höga titrarna är just nu är svårt att säga. Men med tanke på att Nanna testades för detta och hade skyhöga. Så är knappast resten av gruppen "nollad".
Detta innebär att jag skulle lägga ut pengar på ett prov som garanterat är positivt och då både slösat bort pengar och ändå inte får para med någon av dessa hanar…
Samtidigt så kan man ju inte garantera att testen är exakta om man inte isolerar katterna och har man som jag har nu för många katter (7 med huskatten) så finns det ingen möjlighet att isolera katter för testen.
Så de blir knappas vidare exakta.
Att undvika corona när man fått in det i katteriet är ju nästan omöjligt. Då får man isolera sig i X antal år. Inte avla, inte ställa ut och testa katterna regelbundet.
Jag vet att jag inte har ett coronafritt katteri för tillfället.
Jag vet att jag riskerar få kattungar som utvecklar FIP i framtiden om jag inte jobbar för att få katteriet "fritt".
Kruxet är.
Hur får man 100% coronafria katter när de redan bär på viruset???
Jag kommer inte testa Saga eller Skatan. Kanske jag gör ett test i framtiden för skoj skull för att se vad titrarna visar just då.
Istället letar jag nu hankatter dom inte är rädda för detta virus som finns i 95% av katterierna.
Det enda jag kan göra är att hålla rent och fint i kattlådan och vara noga med när och hur jag säljer kattungar.
Det sägs att fler och fler testar mot corona och säger de har coronafritt katteri. Det intressanta är hur de lyckas med detta?
/Elisa

Corona är väldigt livskraftigt, det kan överleva i en smutsfläck i 6-8 veckor. Man kan få in det genom sina egna skor. Ja, det enda man kan göra är att städa. Jag använder virkon emellanåt, tar ett rum i taget och tar undan katterna därifrån när jag städar. Sprayar allt, skurar, tvättar alla textilier mm. Just nu vet jag ej hur coronahalten ser ut här men vi har inga magproblem, snuvor eller annat varken på ungar eller vuxna. Testade fritt (negativt) för corona för ett år sedan ungefär, har sedan dess haft honor här på parning. Räknar med att få in corona ibland, det ska katterna tåla annars är det inte bra gener att avla på. Man kan förstås inte ha många katter på liten yta, det stressar immunförsvaret. Immunförsvaret är nyckeln till väldigt mycket och det kan man till största delen påverka själv genom födan och den allmänna trivseln.
Jo städning gäller och här har mina stackare inte Sveriges ordnigssammaste ägare..*suckar*
Caramel visade sig ha 39,8 graders feber. Självklart tänker hypokondrikern (dvs jag) FIP…
DÅ blir det p-piller på alla honor oavsett om de fått ungar eller ej. Plus en regäl rengöring från golv till tak.
Men jag hoppas att det är en enkel snuva.
/Elisa

Då jag har haft FIP för något år sedan här hemma så är jag numera inte speciellt rädd för detta virus. Då det finns hos alla djurarter så är det svårt att inte få in det med både det ena och det andra. Om dom aldrig varit utsatt för corona och någon gång blir det så tror jag inte dom klarar av det. Däremot så ska man försöka att inte ha för höga titrar och absolut inte för många katter. Man ska med jäämna mellanrum göra ren lådan med virkon och man kan även städa med det.
Ett helt coronafritt katteri tror jag aldrig att jag kommer att få/ha. Däremot så tror jag på att ha bra dialog med veterinären och hellre åka en gång för mycket än en gång för lite.
Som sagt så pluggade jag coronavirus väldigt mycket när min katt dog. Jag läste allt jag kom över på språk som jag kunde. Man kan läsa mycket på Connie's hemsida (OffBeat) om FIP och corona.
//Monica

Hörde av en veterinär att du kan även få med dej Corona hem från en utställning…så man kan aldrig vara säker på att ha ett coronafritt katteri även om du testat noll.
Vad gäller kattlådor så har jag läst att en låda till max 3 katter.
Jag har 3 katter hemma och har 2 lådor av större modell.
/Toyza

Hm man kan inte klicka på kommenterea inlägget ! det står :error page.
Så det får hamna där det hamnar ;))
Hittade iallafall en informativ och lättläst sida om Corona..där det fanns en hel del tips och råd som man funderar över när det gäller detta virus.
Hoppas länken fungerar nu bara ;)
/TOYZA
Har den sidan. Du fick den av mig vet du…
/Elisa

Hehe hoppsan
… hade jag glömt…Jag som satt och surfade runt för att hitta nåt bra 
/Toyza