Siames iFokus

Siames

Etiketttillsalu
Läst 2151 ggr
Helenaf76
0

svartsilverspottad

Hej!

Letar efter någon som planerar en kull eller kanske har en kull med svartsilverspottade orientaler. Även något äldre kattunge eller yngre fertil hona är av intresse.    

//Helena

[hakkapelitta]
0

www.geocities.com/jijumas_katter har en svartsilverspotted hona som förmodligen kommer paras snart. hon finns här på forumet också, titta t.ex under "avelshanar" :)

Helenaf76
0

Tack för tipset!!

Oh, vad spännande. Men kattungen hon har till salu nu är en hane Ledsen Är intresserad av en honkattunge. Ska Jijumas para om henne snart?

//Helena

[hakkapelitta]
0

Ja, den hanen är såld för längesen, ur samma kull som min ena kille ;)

Prova ringa henne och prata med henne, hemsidan blir inte uppdaterad så ofta :)

Helenaf76
0

Då ska jag höra med henne Glad

Tack för tipset!

Canoodles
0

Du kan kolla med S*Kattresans också, där finns det en svartsilverspottad hona som nog ska paras snart!

www.kattresan.net

Helenaf76
0

Tack Glad

[hakkapelitta]
0

www.orientals4you.com finns det också en uppfödare som verkar ha svartsilvermönstrade, värt att kolla upp det också kanske? ;)

zeldtrix
0

Tänk på att du inte får para varianter med korthår om du är sugen på att avla.

Celia
0

#8 - tar upp en viktig sak! Det är inte alla uppfödare som tänker på att informera om detta (för de tror att alla vet).

Hur är det med silver i siames idag? Fortfarande 4 fria generationer eller är det ändrat?

[viciousy]
0

Skrivit ett forum, Efterlyses: OSH ns24…. Ni kanske har en bild på en svartsilverspottad så lägg gärna in den där Glad

[hakkapelitta]
0

Jag tror de flesta uppfödare som har varianter upplyser ev. köpare om detta ;) 

Man får para en OSH med SIA även om den orientalen har en silverkatt som förälder. Tror det ändrades så sent om i fjol :)

Celia
0

#11 - har man inte alltid fått det? Men ev. maskade har aldrig fått gå vidare i SIA-avel. Jag vet eftersom jag hade en hane med silver utanför stamtavlan och zeldtrix köpte en SIA efter liknande linjer (fast synlig i stamtavlan). Jag fick använda min SIA i SIA-avel, men inte zeldtrix.

Dessvärre är det långt ifrån alla som upplyser om vad som förekommer tidigare i släkten. Jag har som kattungeförmedlare fått trösta många, många besvikna kattungeköpare :(

Celia
0

Oj vad konstigt det blev… Vadå "Jag vet" - jo det vet jag ju, men jag menar att det var det jag undrade över. Om det är likadant nu med silver, att det måste vara fritt i 4 gen. för att kunna gå tillbaka till SIA. Hoppas att jag inte virrade till det ännu mer nu Fundersam

[hakkapelitta]
0

får man använda silver-SIA mot andra SIA? är det inte avelsgodkännande på dem iaf? jag trodde bara man fick använda dem mot orientaler. *snurr*

jag har ingen aning. kände mig oerhört lättad iaf när inte min kille var smoke eftersom min hona är SIA, alla andra 3 i kullen var silver, även den brunmaskade! Cool 

är det så? det tog ett tag för mig att greppa det där med korthår/långhår/varianter, men det står ju ganska klart och tydligt i stamtavlorna på varianter att de bara får användas mot långhår/varianter… det som tog tid för mig att förstå var att man får använda korthår på långhår *vissla*

däremot kan det ju bli knasigt om man köper en "variant" från IDP, eftersom de reggar korthåriga avkommor efter två varianter som korthår… då kan det bli knasigt. fast om man söker efter en katt till avel, så hoppas jag nästan att man har någorlunda koll på vad som får paras med vad och inte (ang. hårlag alltså).

Canoodles
0

Man får INTE para en silveroriental med siames. Det går att söka dispans men det är väl tveksamt om det går igenom…

Däremot är det inte något som hindrar att man parar en oriental där det finns silver i stamtavlan med en siames.

Reglerna är inte ändrade de är bara omtolkade så att de stämmer överens med internationella regler.

Celia
0

#15 - Men får de vara synliga i stamtavlan nu då? Måste de inte ligga i minst P5 för att få gå tillbaka i SIA-aveln?

#14 - det ändras hit och dit hela tiden. När jag började fick man inte para SIA med OSH utan att först ansöka om lov. De maskade katterna som föddes fick aldrig heller användas i SIA-avel och det krävdes ett AG för att gå i OSH-avel. Sen ändrades det till att man fick para SIA med OSH och om där blev några maskade så skulle man redan vid registreringen välja i vilken avel katten skulle gå. Det var detta år som vi köpte vår SIA med silver bakom (ej i stamtavlan) och valde att omreg. honom till att enbart användas i SIA-avel. Den regeln blev inte långvarig och snart ändrade man till att alla maskade utfall fick gå tillbaka i SIA-aveln EFTER ett AG. Idag är RX-böckerna borttagna för utfall och det krävs inget AG.

Så det förvånar mig inte om de har hållt på att trixa lika mycket med silver… Jag vet i alla fall att katter med silver synligt i stamtavlan inte fick gå tillbaka till SIA, även om de var maskade själv. Jag kollade upp allt sånt med Dagny Dickens INNAN jag köpte katten. Den andra tjejen var ny och uppfödaren till hennes katt visste inte att det låg till på detta vis, så när den nya uppfödartjejen köpte sin SIA där och senare parade med en annan SIA, så fick hon först inte ut några stamtavlor pga otillåten parning (silver).

Blir ni snurriga? Det blir jag Fot i munnnen

Canoodles
0

Silverorientaler får vara synliga i stamtavlan! Det är bara föräldradjuret som inte får vara silver.

Detta finns att läsa på SVERAK's hemsida;

Definition av variant av silver - styrelsebeslut oktober 2006 SVERAKs SBR (AVR) har under flera år tolkat (ref regler för uppfödning och stambokföring § 2.6.7) att "alla varianter av silver" innebär själva katten samt P1-P4, dvs synlig bakgrund i en SVERAK-stamtavla. De flesta FIFe-förbund tolkar denna regel att det är katten själv som avses och inte P1-P4. De olika tolkningarna har förorsakat viss förvirring och från den 21 oktober 2006 gäller att definition av variant av silver härrörs till berörd katt och inte P1-P4.

Micare
0

#17 Hur gör man då med en katt  som visar sig ha låggradigt silver som utvecklar sig med åldern, som får kull innan detta märks?

Hälsningar Ninni.

Celia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var bra, tackar :)

Det blir ju lite enklare att hålla reda på det (är ju inte så mycket att hålla reda på nu) och det är ju inget som smittar. Jag såg aldrig någon skillnad på siameserna efter vår hane och siameser efter andra hanar, trots att motståndare hävdar att det ska bli sämre kontraster och lite annat smått och gott. Det fick inte hans barn med våra damer men han själv hade bara ljus kropp när han kom hit (med usla points) för att senare bli så mörk att någon trodde att han var en oriental Fundersam

En gammal bild på prinsen kommer här.

Canoodles
0

#18 Man anser inte att det finns olika grader på silver inom siam/oriental. En oriental kan vara bra eller dålig silver men inte låg- eller höggradig.

Micare
0

#18 Jag vet att Lesley Morgan Blythe har omnämnt låggradigt silver på siam. Varför skulle silver vara annorlunda på siam och oriental?

Hälsningar Ninni.

Celia
0

Nu 'lyssnar' jag bara, för det här vet jag ingenting om… Mitt mål är att lära mig en ny sak varje dag, minst! En del saker har jag glömt, då är det bra att lära sig igen Skrattande

[hakkapelitta]
0

#22 *sitter här och smyglyssnar jag med*

ang. bra och dåligt silver, hur avgör man vad som är bra/dåligt silver? om man tar en solid svartsmoke som exempel, hur vet man att det inte är en dåligt utfärgad svart då, istället för en dålig silver? *snurrigt*

[viciousy]
0

Jag vill lära mig mycketSkrattande   Är och kikar överallt….

Canoodles
0

Jag är inte rätt person att tala om det här, jag återger bara vad jag själv har fått förklarat för mig och som tydligen SVERAK utgår ifrån också.

[hakkapelitta]
0

är inte det vad vi alla utgår ifrån när man pratar om saker? sånt som vi hör från andra och läser oss till på förbund, rasringar mm? ;) ;)

jag har också hört att man inte pratar om hög/låggrad av silver på kat. IV - men undrar lite som sagt om det där med bra/dåligt silver också?

jag vet att rexarna har oerhörda problem med silver, och att väldigt många icke-silver är reggade som silver. det skulle ju tas bort också, silvret på rexar, men det skjöts upp.

Micare
0

#25 Står det i några stadgar att det inte finns hög- och låggradigt silver på siam och oriental, utan bara bra och dåligt silver eller uttrycker något av råden detta?

Jag är mest nyfiken hur det förhåller sig och hoppas att jag inte framstår som näsvis :-).

/Ninni.

Canoodles
0

Mig veterligen står det inte i några stadgar men om jag har förstått det hela rätt måste det ju ha varit utgångspunkten när man ändrade tolkningen av stadgarna så att SVERAK fick samma tolkning som resten av FIFe

Micare
0

#25 Jag undrar just om dåligt silver är lättare att upptäcka än    låggradigt silver, eller om det är samma sak uttryckt med olika ord ?

Celia
0

Fot i munnnenFundersam

Celia
0

Nu har vi kapat den här tråden men det är så mycket att flytta över till en ny, så vi fortsätter här och hoppas att Helenaf76 förlåter oss…Glad

Canoodles
0

Micare, som jag sa förut har jag inte kunskapen att ge mig in i en silver-debatt, jag har bara återgett vad som har berättats för mig och vad som har beslutats i SVERAK. Vill du ha en silverdebatt får du vända dig till någon annan.

Helenaf76
0

#31 Ingen fara Glad Det är en mycket intressant diskussion och jag lyssnar och lär Glad

Micare
0

#32 Så mycket debatt var jag inte ute efter utan jag hade snarare frågor kring silver och hur det uttrycker sig. Jag har varit med om vid ett par tillfällen då  unga orientaler efter silverföräldrar bedöms som icke silver av domare och sådant väcker frågor.

Hälsningar Ninni.

zeldtrix
0

Jag kan nog tycka att om man får ett osäkert utfall efter en eller två silverkatter bör nog katten alltid reggas som silver…

Min åsikt. Nu är jag personligen inte speciellt intresserad av silver men om det ligger i stamtavlan eller inte har ingen betydelse för mig.

Ja, det var jag som köpte en siames med silver i stamtavlan som förstakatt och fick problem Skrattande. Jag lärde mig mycket av detta och därför är jag oerhört noga själv med att upplysa köpare om alla regler (även om jag inte har några katter med restriktioner). Det löste sig som tur var, sedan använde jag enbart OSH på henne i övriga parningar men om hon hade varit fertil idag så hade jag ju fått para med SIA.

# 11, jag är inte lika säker som du på detta. Ganska många personer som köpt korthårskatter efter långhår tror att det är en OSH, inget annat och att man får para den fritt med korthåriga katter som man vill. Tror långhårsuppfödarna bör vara övertydliga när det gäller dessa restriktioner för allas skull.

[hakkapelitta]
0

#35 Jag hoppas då att folk som köper en katt för avel iaf tittar i stamtavlan under ev. restriktioner innan de börjar para, oavsett vad uppfödaren sagt!
- där det klart och tydligt står i varianters stamtavla vad de får paras mot. Inom IDP får man para varianter med korthår däremot, så där kan det ju bli snurr om man som Sverakuppfödare tror att man köpt en korthår.

Celia
0

#36 - nu kan jag inte svara för någon annan, men om jag inte missminner mig så köpte nog zeldtrix sin hona (e. OSH x SIA) på den tiden då det alltid stod; NOT: Får end. paras med OSH.

I tiden för detta hade man infört att det var valbart om katten skulle gå i SIA- el. OSH-avel. Jag tror inte att det stod något alls om att det inte skulle gälla i just den kattens fall. Kanske det inte ens stod någonting under NOT?

Rätta mig om jag har fel zeldtrix. Det är intressant att höra, för jag fick bara andrahandsuppgifter från uppfödaren - och i vanlig ordning en massa sladder från andra. Inget man kan lita på till 100% mao.

Jijumas
0

Den regeln som gäller nu när det gäller parningar med silver i stamtavlan är: Det är kattens egen färg som gäller och även om föräldrarna är silver så gör det inget. Jag har som sagt en Balineskille som jag reggade som brunsilvermaskad då jag tyckte att han var det. Hans mamma är svartsilverspottad. När jag var med honom på en utställning så sa 2 domare som även skrev under bedömningssedeln att han inte var silver. Ringde till Sverak för att höra vad som gällde och fick höra att nu fick jag para honom med i stort sett vad som helst men inte silver.

Hoppas ni förstog.

//Monica

AFamosa
0

# 14 "fast om man söker efter en katt till avel, så hoppas jag nästan att man har någorlunda koll på vad som får paras med vad och inte (ang. hårlag alltså)."

Jo, det hoppades jag också men bara genom frågor som kommer via privata mail/mailinglistor och forum så verkar det inte "bättre" än att många ansöker om stamnamn och presenterar sig som uppfödare innan de ens fått reglerna klart för sig inom det förbund de representerar. Hårlag nämner du #14 men ta frågan om färger också, som i denna tråd som exempel. Jag lyssnade till en diskussion om maskade avkommor i FW kull som gav en del ooooops upplevelser för något år sedan där någon ny motion gått igenom i SVERAK.
Va? hur skulle jag kunna veta det….Det har ingen talat om för mig!  Kanske klubb/förbundstidningar kan vara mödan värd att lusläsa ibland- speciellt efter årsmöten :-)) 

Det är alltid en mycket god idé att se över regler innan parning och att ha ett mål med parningen skadar ju inte heller precis ;) Alla parningar -färgkombinationer- blir ju inte heller helt lyckade även om regelboken följs till punkt o pricka.

# 36. Absolut så skall köparen informeras och man går tillsammans igenom stamtavlan och förklarar noteringar * även om dessa framgår med all önskvärd tydlighet. Då köparen senare anser sig mogen att själv föda upp en kull så måste man väl ändå anta att han/hon gått igenom sin stamtavla nogsamt.

Här i sverige släpps man inte ut "vind för våg" ;)) det krävs certifikat, körkort, f-skattsedel, åldersgränser och meriter för allt men då det gäller djur och uppfödning så är det fritt fram- går något fel så lägger man sig i en upa ställning och antas få en fallskärm utvecklad av föregående uppfödare/säljare :-)) 

"Silver" diskussionen är jätteintressant- Tack för den! läser och lär.

zeldtrix
0

# 36. Jag trodde på uppfödaren i detta fallet. När jag fick katten avelsgodkänd på utställning frågade jag de ansvariga där om noten och de sa att uppfödaren hade rätt, katten fick användas fritt i avel. Då jag specifikt frågade uppfödaren om noteringen och hon sa att hon kontrollerat detta och att jag fick para katten med siames så tror man faktiskt på det.

# 37. Precis, så var det. Och när jag frågade uppfödaren om noteringen sa hon att det var som det varit tidigare, man fick själv välja vilken ras man ville para med… Jo, det stod precis så under not: får endast paras med ORI (som OSH hette då) och jag frågade verkligen mig för innan jag parade men uppenbarligen frågade jag inte rätt personer Skrattande. Jag tror att alla dessa regeländringar fram och tillbaka under den tiden förvirrade de flesta något…

# 38. Jag tror det finns en hel del som faktiskt har läst och försökt lära innan de ger sig på uppfödning också. De är kanske inte i majoritet men de som är så engagerade är de jag gärna ser som framtida uppfödarkollegor :)!

AFamosa
0

# 38. Jag tror det finns en hel del som faktiskt har läst och försökt lära innan de ger sig på uppfödning också. De är kanske inte i majoritet…

Tänk, det tror jag också annars hade vi inte haft dessa vackra raser :-))))Säkert är de i majoritet också ;)

Louise

zeldtrix
0

# 41. Man kan ju i varje fall hoppas att de är i majoritet :).