Återförenade kattkompisar, morr och fräs?
Hej,
undrar om någon kan hjälpa mig att lugna nerverna…
Har två orientalkillar som är 2 och 2,5 år. De har bott ihop hela livet.
Nu har ena katten legat inne på sjukhus pga en infektion. Idag kom han äntligen hem efter 1 vecka borta, pigg och glad (mindre glad på tratten dock..).
Den friska katten bara fräser och morrar åt honom. Inga attacker men han vill hålla avstånd. Är det normalt och brukar det gå över?
Han måste ju känna igen honom? Någon som har någon erfarenhet eller tips?
Känns som att han även är lite sur på mig, den friska katten.
Vi har varit med om samma sak här hemma. Visserligen huskatter men jag kan tänka mig att beteendet är likadant😉
Första gången det hände var när vi tagit tandsten på ena katten. Han som var hemma och den "friska" som du skriver kände inte igen sin kompis verkade det som. Kanske doften??? Det tog i alla fall 2-3 dagar sedan var allt som vanligt igen.
Då var det den andres tur att ta tandsten och då hände samma sak fast tvärtom. Mycket märkligt och väldigt synd om "patienten" Det tog också ett par dagar.
Sedan har det blivit så varje gång vi varit iväg med någon av katterna så vi har vant oss🙂
/Maria
Ja beteendet är säkerligen detsamma oavsett ras! Men skönt att höra ändå, att reaktionen kanske inte är helt ovanlig. Kan säkert ha med doften att göra som du skriver!
Tack :)
Jag blev också väldigt orolig första gången och jag har för mig att jag skrev här på någon kattsajt om samma sak😉
/Maria
Den katt som varit inlagd på "sjukhus" luktar fel/har annan lukt än tidigare som hans kompis reagerar på, känner inte igen lukten och är osäker.
Det går över om ngr dgr ngn vecka när den sjuka katten luktar som han gjorde innan så du behöver inte oroa dig.
Har själv en honkatt hemma som reagerar likadant och det räcker med att mina varit på utställning och kommer hem så reagerar hon som din katt gör men det går över så fort dem luktar som dem brukar…som hemma och alla andra katter 😉
Min Samuel är likadan. Håll ut ;)!

Min ena hona är en riktig surpuppa när någon av de andra har varit inlagda:) det kan ta 4-5 dagar innan hon är kompis igen
Tack alla!! Skönt att höra :)
Det går över. 🙂
Det kan ta en vecka och det kan ta ett dygn. Beror lite på hur nerviga katterna är.
Mina gamla slogs så tussarna rök om en av dem kom hem och luktade illa eller någon annan katt fanns i närheten. Mest siamesen Holly som skulle sätta övriga på plats.
De jag har nu så är det bara Skatan som reagerar om någon katt luktar fel. De övriga välkomnar kompisen även om den inte luktar som den ska. 🙂
/Elisa
Hur har det gått?
/Maria
Som burmaägare är jag väldigt vaksam på sådana situationer
Jag badar alltid av den katt som varit borta och sen får den sova en natt i vårt sovrum under täcket för att få tillbaka rätt doft innan den får träffa de övriga katterna
Jag skulle heller inte släppa ihop en burma med tratt till de övriga då det med största sannolikhet skulle utlösa slagsmål
Dessutom så förlåter inte en burma om de en gång blivit osams, då är det livslång ovänskap. Risken är även överhängande att de hemmavarande katterna slåss med varandra om det kommer in en "främmande" katt i deras hem.
Burma skulle jag tro är kattvärldens ettriga terriers
Andra raser/huskatter kanske inte är lika känsliga för detta men jag skulle ändå vara lite försiktig. Det viktiga är att katten som kommer hem luktar och beter sig som de är vana vid.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Bumbleboo-Det går framåt! De ligger nu på varsin sida av mig i soffan. Dock inte på varandra som de brukar. Känns som att det går åt rätt håll dock :). Som du skrev, 2-3 dagar känns som att det kan stämma bra!
Sarah- ja det vore säkert det smartaste att ha gjort så. Något att tänka på om det händer igen!
Vår lägenhet är i etage så även om vi stänger av över och undervåning så ser de varandra. Skadade katten och jag bodde först i min mammas lgh för att han skulle slippa visas i tratt för vår andra katt. Men känns faktiskt bättre för alla att få vara hemma nu.
/Erika
Skönt att höra🙂
/Maria