Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 941 ggr
Liljekatten
0

Livmoderinflammation av p-piller?

Jag undrar vad jag ska göra. När Stella var 6 mån började hon löpa och jag mitt dumma nöt stoppade i henne p-piller under löpet för att häva detta. Några dagar senare fick hon flytningar och livmoderinflammation konstaterades. Tack och lov så läktes detta bra och hon har nu fått en kull som nyligen har flyttat (utom bortglömda Tingeling förstås). När kattungarna var 13 veckor började hon löpa, höll på i 5-6 dagar, uppehåll nån vecka och nu har hon satt igång igen med förnyad styrka! Taket lyfter sig nästan när hon sätter igång.

Min undran är om jag ska låta henne löpa så här ofta eller om jag ska försöka igen med p-piller, dock inte i samband med löp då förstås.

Hur gör ni andra som har honor som löper ofta och intensivt? Är det bästa kanske att hitta en kille åt henne redan? Hon gick ner sig jättemycket när hon diade ungarna, men har återhämtat sig otroligt fort och är nu i riktigt bra kondition.

CoralReefs
0

Täta löp är inte heller att rekommendera så jag sätter mina honor på p-piller om jag inte ska para dom inom några månader. En gång lät jag min ena hona löpa och löpa och löpa vilket resulterade i att hon började även kissa överallt och hon mådde verkligen inte bra efter ett tag..man märkte av att hon blev stressad så jag…här kände jag att jag inte hade något val.

Jag har en hona som har gått till i från på piller i många år och hon har ännu inte haft en enda livmoderinflammation men jag har även en hona som fick sin första och enda livmoderinflammation innan hon ätit ett enda piller och sen när hon väl har börjat så har hon inte haft någt så jag vet inte riktigt hur mycket p-piller påverkar…

Juliette-
0

Mina honor går ju på p-piller jämt så länge de inta har kull och då får de ju ganska långt uppehåll.. dock när kattungarna är 6-8v börjar jag ge henne p-piller igen för att hon inte ska börja löpa. Jag har ju fertil hane och snart förhoppningsvis 2 så jag vågar inte riskera nått med löp men ingen av mina har fått nån livmoderinflammation men visst är de inte bra med p-piller.

Tyvärr har man ju inget val ibland och så fort mina går ur avel så blir de ju självklart kastrater.

Skulle min hona löpa så ofta som din skulle jag absolut försöka med p-piller igen och inte bara vid löp för att stoppa upp utan hon skulle få de tills de var dags för ny kull eller i alla fall över sommaren prova i vinter och släppa när de är mörkt och så för endel löper ju inte den perioden

Rovardotters
0

Jag har en hona (numer kastrat) som absolut inte tålde p-piller. Hon fick två kullar innan hon fick p-piller för första gången och bara efter någon månad med piller fick hon livmoderinflammation, behandling och så tredje kullen. Därefter fick jag inte para henne tätt igen, även om hon var helt återställd och fin på alla sätt. P-piller igen och livmoderinflammation efter några månader, då blev det Kastrering. Hon löpte varannan, var tredje vecka utan piller. Jag var konstant orolig för henne. Idag är hon helt frisk på alla sätt och inga mer problem med någonting. Jättesynd tyckte jag förstås, men vad ska man göra? Har och har haft andra fertila honor som har ätit p-piller utan problem med livmoderinflammation men misstänker att en hona fick svårt att föda av dem, tror det rubbade hennes naturliga cykler. Jag tycker att du ska börja ge henne lactiplus och b-vitaminer regelbundet för att bygga upp immunförsvaret, det gör att hon inte går ur sig så mycket och förhoppningsvis tål hon lite mer hormonella svängningar av det. Para henne på nästa löp om hon nu är återställd. Efter nästa kull ger du p-piller men ge då med fem dagars intervall (brukar behövas för höglöperskor) så att hon inte löper igenom (oregelbunden p-pillerbehandling kan också vara väldigt svår för vissa honor och orsaka problem). Väj hane noga för du kanske bara kan ha henne till tre kullar (pga av reglerna).  Fortsätt att stärka immunförsvaret på alla sätt så kanske du kan klara din hona även på p-piller framöver. Jag hade inte den kunskapen då med min hona, kanske hade jag kunnat klara henne med det jag vet idag om bakterier, probiotika och kostens betydelse för hälsan på ett djupare plan.

SacredSouls
0

Vanskelig spørsmål.. Jeg vet ikke helt.

Lizzie her fikk jo livmorbetennelse etter parring på p -piller. Slik som du var jeg like dum og ga henne p-pille da hun begynte å løpe 7 mnd gammel. Etter bare et par piller (mener jeg å huske) så fikk hun betennelsen. Etter det sluttet vi såklart med p -piller og hun hang seg helt opp i løp. Løp fra desember til mars non stop omtrent. Vi prøvde hele tiden å parre henne med Jöback her men det gikk ikke. Tilsutt ble hun jo drektig med en orientaler gutt og det gikk jo ikke så bra. Selve drektigheten var preget av utflod og masse undersøkelser,Synulox på Synulox kur.

Hun fødte jo i slutten av April og etter det har jeg ikke satt henne på p-piller. Jeg tør rett og slett ikke. Hun er tydeligvis veldig var for alle slike ting. Det virker som om løpsperiodene har rettet seg litt nå og hun har enda ikke løpt siden hun fødte.

Men altså nei.. Jeg kommer ikke til å sette henne på p-piller. jeg kommer til å prøve å parre henne igjen i september/oktober..(om hun da får løpetida vel å merke)

Men om hun hadde fortsatt som før med løping hele tiden så hadde jo ikke det gått heller.

Jeg tror jeg ville gjort som Rovardotter skriver her jeg. Parret hunnen din på neste løp om det virket som om hun har taklet både fødsel og tiden etterpå bra. også siden ta stilling til p -piller eller ikke.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Para henne vid nästa löp. Det finns ju en fin rödvit kille i Falkenbergs som gärna vill träffa en vacker tjej…Flört

Sen hur du ska göra med p-piller vet jag inte. Vill själv vänta med piller innan de fått en kull. Kruxet är att jag måste para tre honor väldigt fort om jag ska slippa ge dem piller. Så jag får fundera hur jag ska göra.

/Elisa

Liljekatten
0

Jag funderar och funderar. Kanske är det bäst att para henne nästa löp och så får man se sen efter det hur ofta hon löper. Vintern kommer ju och då brukar det ju vara lugnare med löp.

Vill ju inte att hon ska löpa gång på gång och sen riskera att hon mår dåligt eller börjar kissa utanför lådan.

#5 Har faktiskt pratat med Barbro idag ang en viss röd-vit herre…Skrattande…klartecken därifrån om vi vill….

kalindas
0

Tycker absolut att ni ska träffa den vackre killen. Risk finns att jag inte hinner para Skatan med honom. Vill ju att han ska bli pappa till många vackra tricolour!Skrattande

Allt beror på vad Caramel har för sjukdom. Är det FIP så sätter jag mig i karantän i ett antal månader…
Ser vad provsvaren säger i morgon.

/Elisa

Liljekatten
0

Jag håller tummarna för att det inte är FIP.