Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1368 ggr
[idaskoog]
1

Redo att bli mamma?

Jag som är nyfiken i en strut undrar följande…

När tycker DU att det är okej att en hona får ungar? Går du på ålder,storlek,mognad,när hon blir könsmogen eller hur tänker DU?

Mezzoluces
1

Jag har som tänk att jag inte vill para innan katten är 10 månader. Men mognad, vikt, utvecklad spelar stor roll. Beror lite på hur tidigt hon börjar löpa och hur ofta och hårt hon löper. Idealet är en hona som löper första gången vid 9-10 månader, sedan löper ett par ggr innan jag parar runt ett års ålder :)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Missannas
2

Ja, jag tror de flesta gör en samlad bedömning av allt du nämner TS. Att para vid 10 månader kanske uppfattas som tidigt men om katten är mogen, har en bra vikt och är välutvecklad så skulle jag hellre para om alternativet är p-piller eller flera täta/långa löp. Båda mina honor (mor och dotter) har varit väldigt sena med att börja löpa, så jag slapp ta ställning till tidig parning eller ej. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[idaskoog]
0

Min hona började löpa redan vid 6,5 månaders ålder och löper varannan till var tredje vecka i cirka 1 veckas tid…alltså ofta och mycket. Hon är nu 10 månader gammal och jag skulle ju helst vänta men å andra sidan innebär det risker det också. Det är knepigt det där. Jag har redan beslutat att para henne på nästa löp men det hade varit tusen gånger skönare att hon vore en aning äldre än så.

Jag har Torparkattens "Obelix" hemma hos mig nu för att para min hona "Kiwi" från S*Jean dark och skulle vilja att Kiwi börjar löpa snart. Går det att trigga igång ett löp tro????