Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 834 ggr
[Jennyjohnsson]
0

P-piller innan första löpet?

Kan man börja med p piller innan första löpet eller är det bättre att vänta så hon får löpa en gång?

Lejdet
0

Varför ska du börja med p-piller överhuvudtaget? Planerar du kull? Har du fertil hane? Om inte så är det bästa för katten att få bli kastrat.

[Jennyjohnsson]
0

Har inte bestämt om jag ska ta en kull eller inte. Så vill inte kastrera riktigt än. Men jag är väl medveten om att det inte är en långvarig lösning med p piller, och om alla risker, har inte bestämt heller om jag vill ge p piller, ville bara veta era erfarenheter.

kalindas
2

Ja, du kan ge henne p-piller innan hon börjar löpa första gången. Gav en huskatt p-piller när hon var fem månader. Fick friska ungar ett tag senare.
När det gäller avel, så vänta inte för länge innan du bestämmer dej. Är katten äldre än två år så kan det bli problem både med dräktighet och födsel. Ett år är ganska lagom för en första kull.

/Elisa

Attacks
1

Normalt anbefales det ikke, og også etter ev første kull skal det brukes fornuftig og ikke langvarig.

Men man kan komme i situasjoner som man ikke har annet valg, og da er det faktisk bedre dem går på pillen en så kort periode som mulig - enten det er før et første kull eller senere. Enten det er mat-foreldrene som er syke, eller sykdom hos kattene.

Det kommer jo også så klart veldig an på kattene. Noen behøver faktisk ikke p-piller fordi dem løper veldig sjeldent.  Men har man også  fertil hannkatt i hus som ikke bor separat så må man også være forsiktig. For kattene planlegger ofte helt anderledes enn vi gjør, og merker løpetiden lenge før den ev gir lyd fra seg.

Vi har en av jentene våres på piller - fordi hun løper 10 dager av gangen - 1 ukes opphold og så er det på an igjen. Som prikken over det hele , så markerer hun verre enn en veldig ivrig hannkatt når hun setter i gang. Vi har  valgt pillen :  husro og rent hus. Hun er 1 år nå, og hun skal parres etterhvert. Men opp mot 2 år, som Kalindas sier gjør ikke så mye.  Men vi håper jo så klart parringen og påfølgende kull skjer lenge før hun er 2 år gammel. 

Så jeg bruker normalt ikke pillen, men gjør unntak. P-piller er kreftfremkallende, men så lenge det er under kortvarig bruk, så tror jeg det handler mye om flaks og uflaks. Noen katter er mer disponible til problemer enn andre. Det samme gjelder feks pyometra. Noen kan få dette av p-piller - mens andre kan få det gang på gang om dem løper og ikke blir parret.   Så ingen fasitsvar. Men en gyllen middelvei og sunn fornuft så kan du godt bruke dem en stund.   Men jeg ville ventet å sett etter første løpetid. For det kan jo være din katt er en katt som løper sjeldent, med mange uker i mellom, da er det ikke nødvendig alltid.  Hos meg har jeg en annen jente som løper ca hver 9.uke og hun ser jeg ikke nødvendighetene i å bruke p-piller på. 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/