Ang antal bebisar.
HEj, jag undrar, vad är den vanligaste antalet bebisar på siames? Hm det där lät lite konstiogt ser jag nu, men hur många bebisar / kull får som regel en siames el liknande ras?
Jag tycker att när man är inne på hemsidor med den rasen är det väldigt få i kullen. är det så eller har det kanske bara sammanfallit sej så på dom sidor jag variot in på?
Jag har ju skogat och där säger dom att det vanligaste är mellan 3-5 ungar i en kull.
MVH Linda

5 är nog ett vanligt snitt på siames. Det är ofta bundet till linjer. En del får aldrig mer än ett par, tre stycken - medan andra alltid slår på stort och får mellan 6-9. För några månader sedan fick en dansk uppfödare en kull med 10 st. Vet dock ej om alla klarade sig…

Tack, ok då vet jag lite mer, njä för jag blev så förvånad att jag mest såg att det var en eller två i en kull..
Men jag vet ju oxå att vissa raser har så men trodde inte att siames var en av dom raserna. men men,, :-) tack iaf.. :-)
//Linda

Ibland då jag tittar på klubbars kattungelistor så kan de vara lite missvisande vid första anblicken då vissa annonser (överst på kullinfo)endast anger antal hanar/honor till salu istället för att ange totala antalet hanar/honor i kullen. Tidigare i somras så gjorde jag en beräkning på 31 kullar (siam/ori) där jag kände till kullstorlek från de olika uppfödarna och snittvärdet blev 3,9 ungar/kull :-)))
En kull om 3-6 bebbar är nog det vanliga - så "upplever" jag vår kategoris kullar ;)
# 1. Genom en Svensk uppfödare så fick jag också ett glädjande budskap avs. en hona ur hans uppfödning som fått en kull om 10 bebbar (kanske samma som du tänker på Celia) Då han ringde mig så var kullen 5 veckor och alla mådde fint. Samma hona fick i sin första kull 8 ungar (vill jag minnas). Jag hade en sådan speciell relation till den honan och gladdes otroligt förståss :-)

Enligt enkäten som vi skickade ut till alla uppfödare inom siames och orientalgruppen (vi fick svar från 45 uppfödare), ligger snittet på 3,7 levande ungar per kull (svaren täcker drygt 1070 levande ungar som dessa uppfödare har fått tillsammans). När jag räknade in svaren från alla uppfödare låg snittet i stort sett konstant, någon hade lite högre snitt och någon hade lite lägre men i stort sett ligger alla lika i snitt oavsett siames eller oriental (lång- eller korthårig var heller ingen noterbar skillnad). Då menar jag just levande ungar, det är vanligt att katter generellt föder ett överskott av ungar, dvs en eller flera som inte klarar första veckan. På mina honor har jag märkt en skillnad på vår- och sommarkullar gentemot sena höst- eller vinterkullar. De förstnämnda brukar vara större. Troligen finns de vilda och sunda anlagen väl bevarade, det är ju lättare att försörja ungar under den varma årstiden.

#4 De "gamla gårdsveterinärerna" har ju inte helt fel i sina teorier om att en riktig katta skall föda stora kullar då hon också måste ha råd att förlora de svaga och inte se hela kullen gå om intet…
Synd att inte fler ville svara på enkäten! men snittet på 3.7 levande ungar/kull är säkert stabilt ändå.
Louise