Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 427 ggr
kalindas
0

Tycker alla kattungar om er?

Kanske en liten konstig överskrift. Men vad jag menar är om ni uppfödare märkt om vissa kattungar som ni fött upp inte "klickar" med er personlighet?

Har nästan haft en eller två av dessa kattungar i varje kull. Kattungen som tycker jag är jobbig när jag håller på med den. Som inte spinner och visar upp en allmän tråkig personlighet.
Varför en del blir sådana vet jag inte, men jag har hört att en del andra uppfödare som varit med om liknade.

Min första kattunge Alvin var sådan, visst han var gärna med och låg gärna i sängen. Men inget spinnade och försökte jag gosa med honom blev han mest sur. Systern Alva var tvärtom väldigt krävande och gosig.
Alvin flyttade till en familj där han älskade dem för första stund. Samma dag han kom dit spann han och har nästan spunnit alltid sen dess.
Min blåvita kattunge Tula var likadan. Hon tyckte också att jag var "jobbig" och tänkte att den katten blir nog inte social i en barnfamilj. Tula blev tvärtom! Hon bara älskar familjens lilla dotter och det är bara hon som får göra vad hon vill med henne.
Caramel är också en katt som inte tycker jag är Sveriges roligaste person. Hon slutade spinna i samband med att hon var sjuk vid nio veckor och har inte börjat igen. Hon ska trots detta äta i mitt knä, men blir sur och arg när jag rör henne. På Caramel är humöret dock mer befogat eftersom jag fått jobba så mycket med henne. Men det är lite lustigt att vissa katter blir sådana, medan andra håller på att krypa ur skinnet om man inte gosar med dem 24 timmar om dygnet.

Hade varit lite intressant att veta om fler varit med om detta "fenomen" eller om alla kattungar har älskat er lika mycket som ni älskat dem?

/Elisa

MalinL
0

Ja jag har mäkt att vissa tycker mindre om en och andra mer.

Nilla
0

Jajamänsan…jag upplever detta fenomen just nu med min kull.

Jag har funderat och ifrågasatt om jag ägnat dem alla lika mycket tid, om jag kanske favoriserat någon av dem mer än den andre, men kommit fram till att de helt enkelt har olika personligheter.

Detta betyder inte, att de ungar som inte är så mottagliga för Mattes fjäskande nu, kommer bli mindre trevliga i det kommande hemmet. Jag har ju lagt en bra och kärleksfull grund!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Asnees
0

I min enda kull som jag fått så var Arthur en riktig goskille som bara ville kela strök sig längst benen då han precis börjat gå och älskade oss allihop även våra busiga pojkar skulle han ligga hos.Angus var lite mer tillbaka dragen kelig men ganska stlllsam.Arrabella har varit väldigt busig allmänt jobbig och störig och det tog lite tid innan hon lugnade ner sig men nu ligger hon på huvudkudden var natt.

Den som stal mitt hjärta var Arthur som älskade alla och jag är väldigt glad att han kom till en barnfamilj då han tyckte riktigt mycket om barn.Det hade varit lättare att lämnat bort Arrabella just då.Men jag älskade alla och de hade olika personligheter och det tycker jag är kul.