Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1619 ggr
[lucii]
1

Avelns baksida, hur vanligt är detta?

Läste precis "avelns baksida, när det inte går riktigt som man har tänkt sig" i tidningen från Sverak. 

Artikeln handlade om defekter. Navelbråck, Anencefali (avsaknad av storhjärna), öppen buk, öppen rygg, osv. 

Hur vanligt är detta inom Siamesen egentligen?

SacredSouls
2

Uff 😕 Altså navlebrokk og åpen buk har man jo hører man jo om innimellom.Men de andre tingene har jeg faktisk aldri hørt noen nevne engang. Men det er nok ikke mer vanlig innen siameser og kat4 enn ved andre raser vil jeg tro.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
3

Navelbråck har jaag hört om ett par gånger - bara små dock - men öppen buk har jag ingen erfarenhet (peppar peppar, ta i trä). Avsaknad av storhjärna kan ju knappast vara så vanligt på någon ras.

Vanligast är väl isf svansknickar på siameser. Och skelning dyker upp på alla maskade raser. I varierande grad.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Spotless
7

Jag har haft en öppen buk, två svansknickar, två (väldigt små) navelbråck, en unge med twisted legs (bak) och en (halv) stenunge sedan jag började föda upp CRX. Svansknickarna har varit så små, yttersta kotan, att jag fått säga till veterinären vid besiktning, navelbråcken har varit pyttesmå de med men åtgärdats i samband med Kastrering innan flytt (trots att det är två hanar som haft bråcken). Ungen med twisted legs var helt bra efter bara några dagar, jag masserade och stretchade hans ben försiktigt och ofta. Stenungen var så klart död vid födsel, den med öppen buk avlivade jag direkt. 

I vår kat. IV-avel har vi än så länge inte haft någon unge med knick men två ungar med en liten sternumkrok. Inga andra defekter. 

Som uppfödare måste man vara beredd på att det kan födas missbildade ungar och man måste vara förberedd på att vissa av dem måste avlivas fort och skonsamt för att bespara dem onödigt lidande. Andra ungar, de med t.ex. twisted legs kan bli bra och blir det ofta med lite hjälp. Ytterligare andra, de med bara små "skönhetsfel" (knickar, sternumkrokar och små navelbråck etc) ja, dem tar man bara hand om som alla andra och ger dem en massa kärlek och ser till att de hamnar i rätt hem när de flyttar.

[Sentra]
2

Hur avlivar ni som uppfödare kattungar som måste avlivas direkt efter födslen??

Mewz
1

#4 Slag mot huvudet som är en av de få metoder man får använda sig av hemma.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[lucii]
1

Tack för era svar. Defekter förekommer men vad jag förstått behöver inte alla vara livshotande. Defekter som nakenbenet, twisted legs och andra mildare defekter kan en katt ändå leva med. Om jag förstått rätt?

Vi får bara hålla tummarna att vi kan hålla dessa borta så mycket som möjligt 🙂  

Vissa av bilderna var ingen vacker syn. Men lärorikt om inte annat.

AngelsCo
2

Man ska nog skrämma upp sig själv lagom. Jag läste jättemycket i början, men väldigt få av dessa saker som jag läst om är särskilt vanliga. Sen finns det defekter som är ärftliga och inte, och defekter som är… ja, får man fyra öppna bukar i en kull får man ju fundera på vad som orsakade de öppna bukarna - en infektion? kombinationen? vad? Jag är tveksam till om jag skulle våga para om djuren (med varandra eller öht) Får man fyra ungar med hjärtfel får man faktiskt fundera på om man öht ska avla på föräldrardjuren…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
4

#6 Twisted legs er ingen defekt i så måte. Det kommer av at de har ligget feil/ trangt i livmorhornet og benet vil rette seg ut ettersom kattungen vokser.🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mezzoluces
1

Jag har en så länge bara fött upp två kullar (jag skyndar långsamt ;)

i Första kullen med 7 kattungar, var en dödfödd (den var brun och outvecklad i fostersäcken) och en fick karprygg, men det har inte varit något problem med det. De andra 5 defektfria.

I andra kullen (med två helt andra obesläktade föräldrar än första kullen) föddes 7 st, 2 dödfödda och outvecklade, två st dog inom 24 timmar och kvar blev tre friska defektfria gobitar :-)

Men utöver dessa saker har jag med mina (bara) två kullar fått gå igenom några andra helveten som ögoninfektion, livmodersinflammation på mamman, giardia, TF, elakartad E-coli bakterie (där alla kattungar höll på att stryka med…) kattunge förskylning, maginfluensor, mm mm listan är lååååång….

Nu har jag haft ett helt år med friska katter, så nu vågar jag mig på att ta en kull igen, och så har jag väl dessutom äntligen kommit ikapp ekonomiskt :-D

Defekter tycker jag inte är så konstigt, ju fler barn i magen ju högre risk att saker kan gå galet på vägen. Men de är ju lite obehagligt med öppna bukar och skruvade ryggar och konstigheter jag får höra, då de lever när de kommer ut….

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

[lucii]
1

Att vara uppfödare är inte alltid en dans på rosor kanske. Men man får glädjas åt de gånger det går bra. 🙂

cillaroten
0

Jag har haft en kryptorchid och en med ett litet navelbråck.

Öppen buk har jag hört talas om,men aldrig sett själv. Jag hoppas att jag slipper även i fortsättningen…låter skitläskigt!