Sim till avel
Hejsan.
Tänker låna ut min han till några friska och trevliga honor innan han kem.kastreras.
Han heter GoodWibes Chunky Monkey och är en creme spotted tabby-vit bicolor orientalhane. 03:a (OSH e 03 24)
Mamma är (N)RarozSia`s Halona och pappa är S'Ajixmex Yokohama.
Han har fått 2 kullar med vackra kattungar.
Han är testad för Fiv, FeLv och är PRA-fri.
Bara utställd en gång och fick då fin kritik. Är en underbart social och trevlig kille som pratar och kryper upp i knät och gosar. Ligger gärna under täcket om han får.
Parning kommer att ske hemma hos oss i Olsfors.
Här finna han på pawpeds.http://pawpeds.com/db/?a=p&id=1130851&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep
Kontakta oss på lejonhjarta@svedjorna.se

Kan du även tänka dig att låna ut till långhårsuppfödare?

Har jag inte funderat på men gynnar det aveln så är väl det inget hinder om allt annat stämmer.
Tänkte också på dig Lejdet!
Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Hans barn går att beskåda hemma hos oss i 2 olika kullar. Han underbara temperament har nedärvts till dom små grynen.
Skall lägga ut dom här på SiF åxå. ❤️
Puss på Sim 😍
Han är verkligen fin!
är ögonen så bärnstens färgade?
Men han har ju orangea ögon? Hur har hans avkommor blivit? Hur är hans föräldrars ögonfärg?
Real stupidity beats artificial intelligence every time

Han har inte så bärnstensfärgade ögon live som på korten. Ljuset i studion var inte gynnsamt för honom. Men helt gröna är dom inte. Vad jag hört är det svårt att få på cremkatter. Hans föräldrar har bra färg på sina och även hans syster. Hans barn kan ni ju se i mina trådar om E och F-kullarna här. Bild på pappan finns på www.liljekatten.se och bild på syster finns ju här under månadens katt, Maja. 😊

http://siames.ifokus.se/articles/51598158ce12c44b250006a2-manadens-katt?discussions-1 Här är länken till reportaget om Sims syrra Maja å alla fina bilder…
På utställning ger ögonen 15 poäng. I rasstandarden för orientaler räknas gula ögon som ett fel. Det är inte diskvalificerande, men man får inga certifikat.
Faults
too deep set eyes
Faults excluding the CAC
more yellow than green pigmentation in the eye colour
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sim på utställning. En kille med kattityd! 😃
/Elisa
Det är ju en sak om bärnstensfärgade, bruna och gula ögon är diskvalificerande på utställning, det finns inga regler som säger huruvida de får (eller bör) brukas i avel. Vill man ta chansen att para med en hane som har vissa brister för att man räknar in andra avelskvalitéer så är det väl upp till var och en. Min personliga åsikt, är att det är ett diskvalificerande fel inte bara för utställning utan också till avel, samma som att jag inte skulle avla på en katt med en annan typ av skönhetsfel. Men det är ju jag. Hanen finns till avel och han är PRA-fri, vi kanske får jobba på ögonfärgen i kommande generationer istället helt enkelt.
#15 Väldigt onödigt at komma med dina personliga åsikter i Lejonhjärtats annonstråd. Det er inte så att katter med bra ögon färg lämnar ungar med bra ögon färg automatiskt. Och vice versa med dålig ögonfärg. Två foreldrar med gulaktiga ögon kan ge avkomma med bättre färg enn dom själva.
Til og med Maja fikk gule øyne i studioet der bildene av Sim er tatt. Det kan dere se på det første bildet i tråden som Kerstin linket til i #12. Og hun har absolutt grønne øyne, og får stadig berøm for sin øyenfarge på utstillinger.
Mamma´n til Sim og Maja har fantastisk øyenfarge, det kan dere se nesten nederst i denne tråden: http://siames.ifokus.se/discussions/4f3840e8d3b4fd546e000469-goodwibes-venter-kattunger?participating-1
Selvfølgelig skal man strebe mot en god øyenfarge, men jeg syns at det er viktigere at hann og hunnkatten utfyller hverandre i det meste. En katt som har høye/små ører, trenger en make som har mer ekstreme ører. En katt som har dårlige lengder, trenger en make med gode lengder. En katt som har god øyenfarge, kan ha en make med dårligere øyenfarge. Man har ingen garanti for hvordan avkommet blir uansett. To verdensvinnere kan få avkom som aldri vinner noenting, fordi de ikke passer til hverandre. Og to middelmådige katter, kan lage en verdensvinner.
Sim har ikke den beste øyenfargen, men han har andre gode avlskvaliteter. Å drive avl er et sjansespill, og enhver må selv bestemme hvilke mål de har med sin avl og hvilke kriterier de ønsker for sine avlsdyr. INGEN er uten feil.
16# Läs igen. Vad jag skrev. Och gör om gör rätt. Jag skrev att man får räkna in andra avelskvalitéer än just ögonfärg, och dementerade att det skulle vara otillåtet att avla för att det är diskvalificerande på utställning. Men det är ju väldigt skönt att läsa in vad man vill när man redan har en bestämd uppfattning om saker och ting. (eller personer…) Jag skulle gå in och föra samma diskussion i en tråd där man annonserade en katt med PRA som avelshane, en katt med sternum eller navelbråck eller what not. Det ÄR ett skönhetsfel, men det KAN finnas andra bidragande faktorer till varför man trots det använder katten i avel. Sen kanske man får utgå ifrån att bra + bra = bättre istället för att avla och gissa sig till vad som kan bli bra.
#17 Jag har ju sett hans syster och hon har jättefin ögonfärg. Men varför väljer man just dessa bilder i avelsannonsen? Jag tycker du ska byta bild till en som gör hans ögonfärg mer rättvisa, för den som syns på MIN skärm är förfärlig för att vara en ögonfärg på en OSH, vilket är jättesynd för katten i övrigt är PRA-fri och väldigt fin.
#18 Nå er det ikke min annonse, og ikke jeg som låner han ut til avl. Han eies av Lejonhjärtas.
Personlig syns jeg bildene er fine, og viser hans andre kvaliteter. Så kan man heller komplettere med et annet bilde, som viser den rette øyenfargen hans.
Jag älskar Sim och det där med ögonfärg har jag lärt mig för länge sedan att det är omöjligt att veta hur avkommorna blir, beroende vilken hona som används. Har sett så många katter paras med mindre gröna ögon och få fram barn med knallblåa och smaragd gröna ögon. Katter behöver ju inte vara till utställning bara för att de är till avel.
#21 Hihi…Se der ja! Perfekt øyenfarge har han! 😃
Ja, ingen dålig ögonfärg där inte. 😃
/Elisa
Ha ha det där blev ju nästan läskigt… :-)

Ja får väl köpa linser till honom så alla blir nöjda. 😉😃
Finner dessutom inget fel i att sätta ut en hane som är PRA-bärare till avel. Paras han med fria honor så är det ju ok. Liksom det är åt andra hållet med att man parar PRA-bärande honor med fria hanar. Skillnad??

#25 Vissa personer blir aldrig nöjda och tror att de själva vinner status på att kritisera andra uppfödare. Det är deras problem, inte ditt och om de inte vill låna din hanne så slipper de!

Ja får väl köpa linser till honom så alla blir nöjda. 😉😃
Finner dessutom inget fel i att sätta ut en hane som är PRA-bärare till avel. Paras han med fria honor så är det ju ok. Liksom det är åt andra hållet med att man parar PRA-bärande honor med fria hanar. Skillnad??
Oavsett hans ögon färg så är han en mycket vacker hane, väldigt fint huvud och öron placering, pälsen ser helt underbar ut :o)

#20 Även om man inte kan SIA om kommande generationers ögonfärg, så varför chansa känner jag? Vi gör alla våra egna val när det gäller vilka individer vi använder i vår avel, men när det gäller ögonfärg så känner jag att det är bättre att använda avelsdjur med bra ögonfärg än djur med felaktig färg på ögonen. För mig känns det troligare att ögonfärgen på avkomman blir bra om föräldradjuren har bra ögonfärg. Detta är också något jag har erfarenhet av både inom min egen ras CRX och våra kat IV:or.
Sim har jag aldrig sett på riktigt och kan inte uttala mig om hans ögonfärg, men på bilderna ovan är den ju mer brungul än gulgrön. Han ser dock ut att vara en mycket vacker katt med fin typ.
#29 Samma erfarenhet har även jag.
#17 Min erfarenhet säger dock att man inte ska uppväga svagheter med extremt utan med korrekthet.
(och detta är då HELT OT och har inget med katten i tråden att göra utan det är generellt)
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Kan man hacka på nån och visa hur duktig man själv är så ska man göra det vid varje tillfälle tycker jag. Inte. 😉

Gula, bruna, blåa, röda ögon! Han verkar vara ett riktigt charmtroll eran pestråtta & han verkade ha kul på utställningen #14

Sim, min älskade lilla pestråtta , är en underbar katt till sättet och i mina ögon vacker men inte helt perfekt. Få katter är ju tyvärr detta.
Jag, och många med mig, har väldigt svårt att få tag på en avelshane när vi behövt. Väldigt få annonseras ut och det har på flera ställen stått att det vanligaste är att kastrera innan hanarna får möjlighet att användas i avel. Väldigt många hanar säljs med restriktioner vilket åxå gör att d blir snävt i många fall. Det har även stått att om man tar bort alla PRA-bärande katter från aveln så kommer avelsbasen bli för snäv.
Jag valde dessa kort för att ja tycker Sim är exteriört mkt vacker på dom! Och det står ja fast vid. 🙂
Håller med dej. Sim är väldigt vacker. 😍
Nu har jag ingen hona, men trots jag är ett stort fan av gröna ögon, hade jag mycket väl kunnat tänka att använda Sim. Just pga alla de övriga fördelarna och att jag faktiskt vet att systern har superfina gröna ögon. Så ungarna kan mycket väl ärva de anlagen. 🙂
/Elisa
Ang. ärva ögonfärg och anlag så tycker jag min Saga är ett bevis på även om en av föräldrarna har urkass ögonfärg (Sagas mamma har i verkliga livet den brunorange färgen som det ser ut som Sim har), så kan avkommorna få fin ögonfärg.
Hon har inga illgröna ögon. Men gröna är de absolut! 🙂
(Vi hade dock inte samma åsikt om att bli fotograferade)
/Elisa

Hahaha, vilken blick!!! 😃 Om blickar kunde döda… 😉
Nydelig er han ❤️
Jeg har også en katt som ikke kan kvalifisere seg med de grønneste av de aller grønne øyner. Men jeg er ikke bekymret. For det den ene har i minus, kan man oppveie med en som har det i pluss. Dessuten har jeg sett mange katter som har endt med veldig flott øyenfarge når den har fått utvikle seg over en periode på 2-3 år. Ja, for en øyenfarge kommer ikke fiks ferdig 🙂 Og det er ikke nødvendigvis hva den ene har,men hva som ligger i linjene. Kattunger kommer med en arvepakke som de fleste burde vite,men kanskje hadde glemt??
Men jeg skal ikke kuppe tråden din som allerede ble ødelagt for lenge siden. Var jeg deg,ville jeg laget en ny annonse - så syns jeg visse burde skille mellom en annonnse og en debatt-tråd. 😉
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Bra psyke har han iallafall, det visade han absolut igår.😃
Vi var inbjudna till Hembygdsgårdensdag i Bollebygd. Då vi har alltifrån bin som minst till ardenner som störst i djurfamiljen så brukar många olika ställen vilja att vi kommer å visar upp lite djur vid såna tillfällen.
Denna gången tog vi med mignonankor, smaragdankor, vaktlar och Sim. Han hade tråkigt hemma så vi tänkte att vi tar med en bur till honom åxå.
Trodde vi ja… Den buren blev inte använd. Satt han inte i någon av våra knän så klängde han på någon besökare och blev mkt upprörd om ingen la märke till honom.
Hundar, barn och massa människor 5 timmar och hela tiden social och framåt. Funderar på om vi inte skall göra en "katten Sören" av honom…😉
Glädjande är att hans kattungar verkar ha ärvt detta från honom. 🙂