Markerende hunnkatter
Har dere hunnkatter som markerer?
Jeg har hørt om noen få enkelt tilfeller i mine 10 år som oppdretter,og det finner jeg jo naturlig . altså at det er noen få tilfeller.
Dem har det under kontroll med p-pillen / eller holder ut mens det pågår og vasker og vasker.
Nå har vi fått våres aller første, og hun markerer på høyde med en skikkelig pisseglad hannkatt. Hun står opp etter gardinene og det bare renner og renner.
For min del, så orket jeg ikke å få nedpisset 17 lengder med gardiner i stuene ( ja, dessverre er der mange vinduer), så da er frøkena utenfor stuene. Er enklere å vaske en katteseng eller et par tepper. Hun liker best å markere på myke saker.
Hun er ikke syk, det er ren markering.For det stopper opp med en gang løpetiden er ferdig.
Så jeg spurte meg jo litt rundt blandt oppdrettervenner, både på FB og privat.
Noen har det familiært og noen har enkelt tilfeller. Hos noen markerer alle hunnkattene!! Stakkars altså. Med hannkatter vet man hva man går til,men hunnkattene trodde man jo ikke markerte i samme stil.
Noen av oppdretterene driver stort - og da kunne en tenkes det var konkurranse instinkt - for alle er slett ikke i familie. Hos noen er det familiært og dem driver ikke store oppdrett. Flere har sagt " da er du heldig, for det er helt vanlig at orientalske hunnkatter markerer - alle mine gjør det - og alle jeg kjenner.".
Men altså jeg kjenner ikke mange som gjør dette av hunnkattene , bare enkelt tilfeller. Og der er ingen sammenheng for min del med nødvendigvis arvelighet i alle tilfeller heller.
Hvordan er deres erfaringer?
Jeg har ihvertfall bestemt at min markeringsglade frøken skal bruke p-piller når hun ikke skal parres. Og det kommer til å bli raske kull og siden Kastrering. Så får en jo håpe at ikke noen eventuell datter arver dette.
Hun slår alle rekorder, selv ingen hannkatt jeg har hatt har så mange dråper å være av med 😃
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag har haft en som markerade i köksvasken men också på långa gardiner. Då fyllde jag fönsterbrädan med krukväxter och kortade av gardinerna. Den jag har nu har kissat i min väska när jag kom hem från en utställning.
Har en hon katt nu som markerar inne, orsaken till det är att hon fått i sommar gått fritt ute. Hon är en "gammaltant" och markerar även utomhus på allt som finns ser jag. I morse hade hon försökt att träffa toalettborsten. Min katt ska få somna in sent i höst för hon har massor av juvertumörer 12 år gammal. Hon har blivit väldigt orolig efter det hon fick friheten att få vara fri och inomhus ska hon tala om sin höga ställning i kattflocken. Tidigare har jag haft löpkatter som markerat speciellt på långa gardiner och i fönstret på blommorna, även i hallen har varit lämpligt där det stått skor. Helt ovanligt med fertila kisse flickor är det inte.
Attacks: Har også hørt det er til dels arvelig. Hormoner kan virkelig skrulle det til. Ingen av mine to gjør det men jeg vet det forekommer t.o.m hos perser som er en veldig rolig rase. Da omtales gjerne hunkatten som hyperfertil. Er ikke helt sikker men lurer på om ikke hunkatten har en større blære enn hankatten 😃 Du får nok bare gjøre som du sier p-pille og kjappe kull. Det er ikke gøy å få hjemmet sitt pisset ned.
Jeg har nær slekt til 2 av jentene mine som markerer,men ikke mine. Den som markerer har ikke videre noen kjente "pissegener" i stor stil. Så merkelig er det.
Men min jente løper ihvertfall beinhardt og er hyperfertil. Sunn og sterk uansett, for en kan ikke merke på henne at hun har hatt løpetid når den er ferdig. Mot de andre 2 som kan bli raskt tynne etter en løpetid. Så der er jo masse positivt med henne også.
Nå etter 10 dager er løpetiden ferdig, og det blir rett og slett pillen til vi vet hvem hun skal parres med.
Hun markerer heldigvis først og fremst på myke ting, så er hun bare ikke i stuene, så kan det regulerers fint. Og man må ikke ha plast liggende her og der.🙂
Nja, er ikke så sikker på den ang blære på hann og hunnkatt. Noen hannkatter virker jo også å ha det utømmelige slaget 😃 Er bare så glad Tiger ikke arvet sin pappa som tok vann og matskåler og folk i samme slengen!! Æsj æsj! Tiger ligner sin pertentlige mamma som nesten har "støv på hjernen" og har til og med en tisse do og en bæsje do. 😉( Men han er jo vokst opp hos skjønne Birma troll, så kanksje han har fått med litt lærdom derifra også.)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/