Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3527 ggr
[figgelina64]1
2

MOTION TILL SVERAKS ÅRSMÖTE!!!!!!

Vi i BIK vill motionera att ändra i fellistan på Kategori IV rasstandard.

I dagsläget, om en siames har annan färg än blå på ögonen så är detta diskvalicifiering på utställning, men om en oriental har mer gult än grönt i ögonen innebär detta endast certdragning.

Vi vill att även detta skall innebära diskvalificering.

Vi undrar nu om det finns flera klubbar som önskar ställa sig bakom denna motion?

Om ni önskar var med att förändra detta hör av er till

erika@endlessoceans.se

Mvh Lisa & Erika

kalindas
8

Det skulle bli många katter som hade försvunnit ur aveln om man diskvalificerade alla gul/orangeögda Orientaler. Obestämd

Tanken är samtidigt god och jag vill se att de grönögda vinner före de med dumboöron. 
Men diskvalificering är nog lite väl hårt.

Skicka in en motion att domarna måste bli hårdare och dra certen för katterna med fel färg. Då får katten ändå en bedömning, men ett tydligt avdrag i poängen för fel/dålig ögonfärg.

Är inte med i Sverak eller någon annan klubb i nuläget. Men detta är min personliga tanke…

/Elisa

[figgelina64]1
1

#1 tack för din tanke Kalindas..

Tyvärr är det så att en gulögd oriental ibland går före en grönögd på utställningar och en oriental skall korrekt sett ha gröna ögon.

Varför skall det vara skillnad på siames och oriental i detta fall?

Själv skulle jag inte avla med en gulögd oriental hur snygg den än månne vara, men detta är hur jag tänker i min avel Flört

Denna motion handlar inte om uppfödningen utan om utställning och det är inte roligt att stå i ett avgörande med en fantastisk katt med vackra gröna ögon och blir slagen av en anann med gula ögon som egentligen skall ha draget cert men som faktiskt ofta inte får detta, detta är mina känslor och tankarObestämd

Uppropet fortsätter Glad

lynxlo
0

Hejsan! Jag skulle bara vilja fråga: är det inte accepterat med gulaktiga ögon för vissa orientalfärger? Måste alla färgvarianter ha gröna ögon enligt rasstandarden? Läste häromdagen i en tysk bok att det var accepterat med andra nyanser för vissa färger, men min tyska är så rostig att jag kan ha missförstått.. Vore jätteglad om ni som kan ville fyra av en rad och tala om hur landet ligger.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]1
1

#3, Korrekt ögonfärg på alla orientaler är grön enligt SVERAK och

rasstandardFlört

kalindas
0

En oriental ska alltid ha gröna ögon. Sen kan man i vissa fall vara lite mildare i bedömningen när katten t.ex. är röd eller creme.
Tyvärr väljer en del domare att ge cert till katter som inte har en tendens till gröna ögon och detta är självklart fel!

Finns det ingen katt med bra ögonfärg och som samtidigt är rastypisk, då ska katten inte ha cert. I alla fall inte i de högre klasserna. Detta oavsett om katten är supersnygg i övrigt.

Sen att diskvalificera tycker jag nog krävs mer än ett par dassiga ögon…

/Elisa

[figgelina64]1
1

#5, tyvärr tror jag att det måste vara strikt och en diskvalificering då det som du skriver är en tendens att gulögda inte får dragna cert…undrar om det förekommit överhuvudtaget?

Om det är så för siamesen skall det vara så för orientalen igen skulle godkänna och nominera, ge cert till en SIA utan blå ögon så varför till en oriental med gula ögon och det handlar inte om dassiga ögon utan fel färg på ögonen.

Min Q är röd och har gröna ögon om än inte illgröna så är dem gröna och det kommer flera röda orientaler med gröna ögon vilket är bra och något vi skall sträva efter Flört

Mewz
2

Varför det? Det är ju skillnad på avel och utställning så jag håller nog med TS om att annan ögonfärg än grön borde vara diskvalificerande och ja, det oavsett färg på katten.

Att det dessutom finns katter med helt fel ögonfärg som premieras är beklämmande.

Jag som riktigt ny inom rasen (ägandemässigt då) har letat katt under rätt lång tid både inom och utom landet och en av dom jag var mest intresserad av hade en far med världens snyggaste kopparfärgade ögon.. Koppar!! Kattungen i sig hade väl rätt ok, så jag kommer hålla koll på hur hon artar sig och kanske att jag sedan kommer hålla koll på avkommorna.

Så enligt mig har en icke grönögd oriental inte på utställningar att göra.

TS: Har ni någon färdig motion så skickar jag den gärna till min klubb :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Mewz
0

#4 Inte för att vara petig, men standarden är FIFés :)

GunillaSverkersson
3

Det skulle vara mycket bättre om ni  motionera om att alla dommare ska redovisa poängsättningen (ögon färg är väl 10 p) på bedömningssedeln. Detta skulle lösa problemet med ögonfärgen och med annat också.

Innom tex gerbiler och hamster har dett funkat väldigt bra. Du får också en mycket bättre bedömningssedel som utställare. jag har både fått sedlar som varit oläslige och sedlar med korta komentarer som inte säger någonting. detta tar inte längre tid för dommaren att skriva heller.

enligt rasstandarden ska huvudet vara Huvudet är medelstort och trekantigt och de mandelformade ögonen är intensivt
mörkblå och snett placerade i linje med huvudformen.Nosen är lång och rak  men själva nospartiet är spetsigt. Öronen är mycket stora
och lågt satta.

Jag förutsätter att öronen är inräknade i beskrivningen av huvudet (trekantigt)eftersom de sitter fast på det liksom kinder, haka och toppen.Flört

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Mewz
0

#9 Det håller ju på att testas och utvärderas en ny bedömningsedel, vet dock inte hur långt det kommit men den har använts på några utställningar.

15 poäng är det på ögonfärg.

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/BAL-SIA-OLH-OSH-SYL-SYS.pdf

[figgelina64]1
0

#9, Bra tankar och det kan någon motionera om och jag undrar om inte ögonen till och med har 15 poäng…om jag inte missminer migObestämd

Denna gång är det orientalens gröna ögonfärg vi motionerar om…Flört

#7, vi har en motion som är skriven och sänf för genomläsning men sänd som det strå i vårat upprop längst upp ett mejl till Erika så ordnar hon dettaGlad

[figgelina64]1
0

#8, nej du är inte tetig utan det är Fifes rastandardGlad

kalindas
2

Skrev inte att man ska godkänna annan färg än grön på ögonen. Men man måste vara införstådd med att det finns varianter inom den gröna färgen.

Har också efterfrågat en bedömingssedel liknade kanin/hamser/råtta/marsvin har. Men blev nedröstad av flera domare att det inte går att genomföra pga. hur certen är upplagda. 
Tycker personligen att det vore mer enkelt och rättvist.

/Elisa

SE*EndlessOceans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

givetvis får varianter av grönt godkännas.

detta handlar om att gula ögon inte ska tillåtas.

från standarden;

SE*EndlessOceans
0

vi vill alltså att det ska stå samma på gröna ögon, se nedan

SE*EndlessOceans
2

att motionera om strängare linjer från domaren tror jag i dagsläget inte ger något.

// erika

[figgelina64]1
2

#16, håller med dig om detta för idag fungerar det ju uppenbbarligen inte då det inte följs…

Lejdet
4

Jag som långhårsuppfödare är DÖDSTRÖTT på att det alltid är en korthårig oriental med dålig ögonfärg som slår mina katter med GRÖN ögonfärg på alla utställningar. Poängen för ögonfärg uppgår till hela 15 p av 100 möjliga i Fifes poängskala och 75% av de snyggaste korthåriga orientalerna har numera inte en grön färg enligt det jag har sett och jag är på ganska många utställningar. De korthåriga orientalernas ögonfärg har avlats bort till förmån för flashiga öron och bananprofiler.

Detta är min åsikt och jag välkomnar en motion!

Myzakatt
4

Jag tycker draget cert räcker mer än väl om katten inte har gröna ögon.

Sen måste jag vara blind för i mina ögon har inte OLH bättre ögonfärg än OSH.

Dock kan jag hålla med om att det är fel när en orangeögd katt får cert

Lejdet
1

#19 så du ser inte att många OSH har bärnstensfärgade och gula ögon nuförtiden? Den enda OSH jag såg igår med riktigt bra ögonfärg var "Sorken" och ett par till.

Jag har hittills aldrig sett en OLH med gula eller bärnstensfärgade ögon på en utställning. Den enda anledningen till det måste ju vara att OLH inte är lika hårt avlade som OSH?

Myzakatt
2

Jag tror inte att det är pga ögonfärgen OLH ofta blir slagna av OSH.

Jo alla mina hade gärna fått ha sorken gröna ögon!

Jag vet att det finns några med gula ögon eller bärnstensfärgade men jag skulle inte påstå att det är nästan alla.

Myzakatt
8

Dock är jag nöjd med denna tös ögonsfärg Skrattande

Lejdet
2

#21 det vet jag också att det såklart inte bara är ögonfärgen som har med att de blir slagna att göra, MEN om en OSH har totalt fel ögonfärg(gul eller bärnstensfärgade) borde detta ge 15 poäng i avdrag och inte kunna ge en nominering lika lite som tex. sternumkrok etc.

Att en OSH med helt felaktig ögonfärg BIS-ar ggr flera är fel, så är det bara!

Om då valet står mellan en "korrekt" men inte flashig OLH så borde valet vara lätt tycker man, men så fungerar det ju inte i verkligheten eller hur?

Lejdet
1

# 22 jag har aldrig påstått att din katt har dålig ögonfärg heller, den hör till de 25% med rätt ögonfärg. Dessutom går hon ju med all rätt bra på utställningar, eller hur? Att en OSH med GRÖNA ögon vinner över mina mindre typade OLH med gröna ögon har jag inga som helt problem med!

MissMaven
6

" om en siames har annan färg än blå på ögonen så är detta diskvalicifiering på utställning, men om en oriental har mer gult än grönt i ögonen innebär detta endast certdragning. Vi vill att även detta skall innebära diskvalificering."

Jag kan inte mycket om orientaler; jag avlar inte ens på katter med orientaler i stamtavlor, men - parallellen med siameser i motionen är inte logisk, tycker jag. Det går inte att jämföra siameser och orientaler så där; siameser har ALLTID blå ögon, det hänger ihop med maskanlaget.

Igår såg jag de vackraste gröna ögonen någonsin på en katt och det var just på 'Sorken', La Bell Ultimo. Det var en otroligt fin grön ögonfärg. Men det fanns andra orientaler som också hade fina gröna ögon, både lång- och korthåriga.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
3

Jag tycker att det är problematiskt att katter med kopparfärgade ögon med flashiga öron oftast vinner över en katt med mindre flashiga öron men med gröna ögon, men jag tycker inte att man ska börja diska katter med fel ögonfärg. Draget cert räcker gott och väl. Sen att inte domare drar certen är en annan sak. Då får man väl börja trycka på att domare ska dra certen på dem.

Och som MissMaven skriver så har siameser alltid blåa ögon. Har de någon annan ögonfärg blir jag mycket förvånad, för då har vi fått in något väldigt främmande anlag i vår avelsbas.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Spotless
1

Jag tycker att det är tillräckligt med draget cert för felaktig ögonfärg hos våra orientaler. Att jämföra med att det är diskvalificerande för en siames att ha annat än blå ögon fungerar inte för mig. Däremot håller jag med om att domarna allt för ofta har överseende med dålig ögonfärg hos orientalerna.

[figgelina64]1
1

Problemet är bara att det inte blir några dragna cert för felaktig färg och själv har jag stått där med mina katter som alla har korekt och fantastisk färg på sina ögon och en oriental med gula ögon blivit nomionerad istället för min och det som skiljt dem åt är större öron (nu ursäktar jag till alla som har typade katter med öron det är inte dem det handlar om utan gula ögon)

och det kan jag lova är inte alls roligt och ibland är det ens inte det som skiljer dem åt utan att jag står där med en balines, ibland blir man bara helt lite ledsen och just då det är så otroligt uppenbart OCH det är detta som vi vill skall förändras för som det är idag fungerar det inte med enbart draget cert, tyvärr för då hade vi aldrig behövt skriva denna motion ;-)

och varför skall det så om siamesen och inte orientalen vad är skillnaden när orientalen skall ha gröna ögon

Att det är så tydligt hos siamesen kanske varit bra för det måste funnits en orsak att det från början skrevs in och siameser med annan färg än blå nyans har försvunnit så önskar vi även med orientalen…

siamlove
1

Man kan inte sidostilla siamesens blå øgon med orientalens grønna.Fordi genetikken har låst de blå øgone i siamesens delvisa albinogen som heter himalayagenet.

Grønne øgon er jo en nyans mellom blå och brun.Givetsvis finns det mycket gradering/skillnader i orientalens øgon.

Derfor er och orientalens grønna øgon mycket sårbara,man måste derfor avla restriktivt på grønna øgon hvis man vil verna om denna kvalite.Glad

[hakkapelitta]
6

Jag kan ärligt, med handen på hjärtat säga att jag personligen inte skulle ta med en katt med bärnstensfärgade eller bruna ögon på utställning, och folk som har katter med den här ögonfärgen, om än flashig resterande typ (att enbart öron = BIS är en vanföreställning som många som är okunniga om vad en bra katt är lider av….)  borde faktiskt inte ta med dessa katter på utställning heller.

Jag har dock varit med om att en domare påstått att min katt har "amber-eyes".. det var inte så skoj. Hon har det INTE. Så att domarna inte skulle bry sig om ögonfärg är nog från domare till domare. Vi kanske inte ska dra alla domare över en kam. Jag känner domare personligen som inte skulle ge katter med bärnstensfärgade/bruna ögon cert och än mindre ta upp dem för nomineringar.

Det är krångligare med gula ögon, eftersom där kan finnas ett stråk av grönt och ljuset i hallen etc kan påverka hur ögonfärgen ser ut. Men bärnsten och bruna ögon är ju j*vligt svårt att se fel på.

Jag kanske låter harsch nu men så här ser det ju ut, det här är realiteten. Och det är klart att man försöker avla för att få grönare ögon, det är ju ingenting man struntar i. Tyvärr är genetiken inte alltid så förutsägbar som vi hoppas.

Jag tycker det är minst lika tragiskt när vattenblå och babyblå siamesögon hamnar i panelen och får sina cert.

http://gyazo.com/4426300ecf6ac00f0a1d97d9f5a66131

Det är meningen att katter med för dåliga points ska tappa cert, att white lockets inte ska få cert, (än mindre vara i panelen). 
Men standarden är en tolkningsfråga! Så även om det tillkommer i rasstandarden att vi ska ha diskvalificering på fel ögonfärg, så är det inte klockrent att domarna ens kommer bry sig om det. Inte har vi sett någon större skillnad på dragna cert sedan det tillkom att för dåliga points skulle få draget cert. Vi hoppades, realiteten blev en annan.

SE*EndlessOceans
0

Nej #30 givetvis är alla domare olika och tittar på olika saker och jag har varit assisten åt domare som grunnar länge och väl på såvel ögonfärg och kontrast. Och vissa gånger så har dessa katter fått draget cert.

Men att motionera om att domare ska bli hårdare, tror vi inte kommer att ge något, då jag har rådfrågat domare om vad som är bästa vägen att gå och då måste motionen handla om att förändra den befintliga standarden eller göra en omskrivelse av något slag.

Men som ansluten i en Sverakklubb har ni alla rätt att lägga motioner, så det är fritt fram för var och en här inne. De ska vara Sverak tillhanda 1 december.

Istället för att gnälla och bli ledsen och muntra på utställningar, väljer vi den väg vi kan, för att förhoppningsvis få till en förändring.

//Erika SE*Endless Oceans

[hakkapelitta]
2

#31 Jag tror du missuppfattade mig huruvida domare ska vara hårda eller inte. Jag har aldrig sagt att man bör motionera om att domare bör vara hårdare. Jag tycker däremot att en motion om att diska katter med fel ögonfärg är överdriven, då den garanterat inte kommer efterföljas ändå. (Draget cert vid white locket, dåliga points, gula ögon etc som exempel)

Som typexempel kan vi dra upp katter som skelar. Vissa domare struntar i detta och premierar katten likväl, andra följer de regler som gäller och diskar katten. Varför skulle då domare börja diska orientaler med "fel" ögonfärg när de inte ens drar certen som är ett mkt mildare "straff"?

Men ja, det är klart att ni ska motionera om detta. Jag önskar er lycka till.

Myzakatt
5

Här är det visst andra åsikter om bärnstensfärgade ögon

Mewz
2

Visst är det intressant? 😂

Skämt åsido så är fel ögonfärg enligt mig ett stort problem i en ras där just dom gröna ögonen är ett av rasens kännetecken.

TS, är det tänkt att det ska skickas in ny motion?

Myzakatt
0

Dom gjorde det men den fick avslag

Mewz
0

#35 Jo, jag vet men det går ju att skicka in igen :)

Myzakatt
0
GunillaSverkersson
3

Snälla någon som orkar (jag orkar inte) kan ni inte skicka in en motion mot  inavelsparningar (syskon eller förälder barn) istället. Pinsamt att det är tillåtet innom kattvärden i Sverige (inte i tex Norge). Det känns mycket viktigare än ögonfärg.  Om jag fattat rätt måste det gå via rasklubbar till SVERAK och sedan till FIFE.

Myzakatt
0

En tjuvparning kan väl hända vem som helst?

Mewz
0

Men kontakta din klubb så kanske dom kan hjälpa dig?

kalindas
2

Tror hon menar medveten inavel. Tjuvparningar är svårt att undvika.
Kruxet är väl om en uppfödare skyller på att det är en hoppsan kull fast den är medvetet planerad. Kan ju vara svårt att veta skillnaden. 😮

/Elisa

GunillaSverkersson
0

Självklart kan tjuvparningar hända vem som helst, det är inte något personligt till någon, det kan hända hemma hos mig med,  har till och med fertil hona bor tillsammans med chippad bror. Honan kan desutom smita ut och para sig med grannens huskatt. Det skulle kunna vara lätt hänt när man bor i hus med dörrar och har småbarn eller icke kattmäniskor på besök. Olyckor kan självklart hända och händer , det är inte samma sak som att få stamtavlor och avla vidare.

Mewz
0

Men självklart ska man kunna få ut stamtavlor på kattungarna oavsett. Nu är så tajta parningar inget jag själv gjort eller funderat på att göra men jag förstår hur vissa uppfödare tänker när man parar så, för rätt använt kan det vara en verktyg i aveln.

Frågan är ju hur mycket man ska styra uppfödares avelsarbete.

kalindas
0

Stamtavla tycker jag absolut man kan få i en tjuvparning. För katten är ju trots allt renrasig. Tycker inte heller att man ska sätta avelsförbud på katten, då den både kan vara sund och frisk och bidra till fortsatt avel.
Det man däremot kan sätta är ett krav på total utavel 0% inavelsgrad för att den ska godkännas i avel.

/Elisa

GunillaSverkersson
2

Kan bara inte hålla med, det finns inget positivt med inavel.  Förbjudet innom andra djurslag tex hund i Sverige (och andrta länder på katt som sagt var), självklart negativt för rasen i längden. Händer det olyckor får man ta ansvar för djuren som föds men utan stamtavlor.

#39 Det har säkert hänt någon gång i historien😉och kommer att hända i framtiden.

Mewz
0

#45 Men varför anser du att dom inte ska få registreras? Anser du att dom är så lite värda att dom inte ens får kallas renrasiga?

Har du så låga tankar om uppfödare att du inte ens kan fråga dom vad tanken kring en planerad parning är?

Mezzoluces
2

Det är det som är grejen att när vi inom Kategori 4 har så gott om katter i Sverige som vi har, borde det inte finnas planerad snäv parning. Det gör verkligen inget gott i längden. Men jag ser inte att man kan sätta förbud på det och inte tänker jag heller bry mig om dem som gör det. Hur skulle det kunna vara skillnad på att avla på en katt med dålig ögonfärg eller att göra en syskonparning?

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Mewz
2

#47 Det är väl skillnad på diskvalificering på utställning pga fel ögonfärg och att avla på fel ögonfärg? Det är ju helt olika diskussioner :)

[figgelina64]1
4

Hm…ni får jättegärna ta upp denna tråd och diskutera i ämnet, men utelämna diskussionen om inavel som givetvis är intressant att diskutera kring, men i en egen tråd 😉

#48, nej vi kommer inte lämna in ytterligare motion i detta men givetvis är det fritt för var och en att göra det 😉

Vill bara tillägga att tråden handlar om utställning inte avel från min & Erikas sida och den motion vi lämnade in 😉

Nilla
3

Bra Figgelina - ni som vill diskutera andra motioner (som inavel), starta gärna en ny tråd.🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus