Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1548 ggr
Illyria
0

En balineskull föds

Min lilla balinesflicka Vittra är mitt uppe i sin första förlossning just nu. Fyra balinesbebisar har sett dagens ljus än så länge, vi får väl se om det kommer fler. :)

1:an kom kl. 11.00, 2:an kl. 12.23, 3:an kl. 12.37 och 4:an alldeles nyss.  

Vittra verkar vara en alldeles utomordentlig mamma. Hon ligger förnöjt bredvid mig här i min säng med sina småttingar. Spinner, jamar och tvättar lite på sig själv och sina vita små ungar.

Det här är min första kattungekull så det är lite extra speciellt för mig! Och ja, för Vittra också då, det är ju hennes första med, hehe.

Jag hoppas att allt går bra med småttingarna!

Rovardotters
0

Skönt att du har en duktig hona. Puss på henne.KyssDu får återkomma med bilder senare.

Celia
0

Bilder, bilder!!! Skrattande Ett stort GRATTIS till er första kull! Glad

yahtzeecats
0

#0 Ojojoj, så spännande!!! Underbart!! Håller tummarna för dem alla!! Skrattande

kalindas
0

Grattis!Skrattande
Håller tummarna att allt går bra.

/Elisa

Illyria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stort tack! :)

4:an verkar må väl även hon/han. De tre första vägde mellan 82-87 men 4:an väger bara 73 gram. Liten pytte men åh vilken gaphals, och att vilja ha tutte var h*n snabb med.

Jag har inte gett mig på att försöka gissa kön än. Caroline, den "andra mormodern" (jag är ju fodervärd), kommer senare ikväll så hon ska hjälpa mig med det. Men jag kikar nog lite innan det. :)

Klart ni ska få se bild. :) En mamma med blod på näsan, hon hade just ätit upp en moderkaka, hehe. Mer kommer så småningom.

yahtzeecats
0

Vilken fin mamma…! (En av ungarna ser ut som en röd orientalisk långhår - men jag tror det bara är fostervatten :-) )

AFamosa
0

Gratulationer , mamma katt och matte, till er första kull. Lycka till nu!

Louise

[hakkapelitta]
0

Gud så roligt! Grattis :)
Vi håller tummarna och försöker inte neka till att vi är avis på kattungar i huset Kyss

SacredSouls
0

Skrattande Gratulerer så masse med ditt aller første kull.Så utrolig gøy.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

aijmer
0

Grattis så mycket till din första kull Kyss

Och lycka till med allt!!!!

Micare
0

Grattis till kullen!

Illyria
0

Tack ska ni ha för alla gratulationer! Skrattande

Allt verkar gå fint än så länge. Vittra och de fyra små ligger nu i transportburen och vilar ut sig. Transportburen var alltså det ställe där jag tänkt att Vittra skulle föda, men precis innan första ungen kom så hoppade hon upp i sängen. Hon är nu tyst för första gången på i princip hela dagen, hehe. :) Hon har jamat sig igenom allt.

Alla fyra bebisarna verkar må bra. De diar och krälar runt lite. Mamma Vittra har ätit lite mat, grädde och äggula, tvättat och diat de små och även legat och myst med oss och Illyria i sängen en sväng.

Så hittills verkar allt vara som det ska!

Här finns lite fler bilder från förlossningen.
(Och jag vet, aja baja för frottehandduk, den var bara där en stund.)

Illyria
0

Förresten:

#6 Jo, jag skulle nog ha blivit lite förbryllad om det kom ut en oriental!!! Förvånad Skrattande

Illyria
0

Pappa Ludde måste ju också vara med på bild såklart.

Foto: Silky Diamonds

SacredSouls
0

#12 Så kjempe koselige bilder. Hvem er den nysgjerrige tilskuer og medhjelper?

Illyria
0

Medhjälparen är kompisen Illyria. Hon har alltid varit en mogen och "lillgammal" katt och hade säkert blivit en alldeles utomordentlig mamma hon också. (Om det inte vore för en svansknick och ett enligt mig inte helt OK temperament.) Hon tog väldigt bra hand om Vittra när Vittra var kattunge, hehe.

Jag kan ju tillägga att Vittra inte alls verkade tycka illa om att Illyria var med henne under förlossningen, snarare tvärt om. Annars hade jag givetvis tagit bort Illyria. Illyria är lite "känslig" för andra katter och djur och för att undvika problem vid en eventuell senare introduktion av Illyria och kattungarna så fick hon vara med redan från början. Men ändå så är Illyria lite fräsig mot Vittra nu. Vittra hoppade upp i sängen nyss och Illyria fräste argt på henne. Suck…

zeldtrix
0

Stort grattis till sötnosarna!

PollyBoffin
0

Jättegrattis till er båda! Hur nervös var du på en skala från 1-10? Vad duktig vittra var som lyckades föda i er säng! Måste bara säga att min pappa och Annika hade en helvit norsk skogkatt som hette Vittra och jag tycker det är ett himla vackert namn!Glad

Celia
0

#12 - härliga bilder och man blir ju helt tårögd av dem med 'barnmorskan' Illyria :)

Illyria
0

#17 Tack! :)

#18 Jag var faktiskt inte särskilt nervös..! Konstigt nog. Så jag ger allt mig själv en liten klapp på huvudet för att jag var så duktig, hehe. Men visst är man lite orolig över hur länge de kan vara i fosterblåsan, hur snabbt navelsträngen ska bort, hur snabbt mamman ska tvätta dem torra, hur snabbt de ska börja dia och så.

Kul att höra om en annan Vittra, jag tror inte att jag hört talas om någon annan faktiskt. Det är ett fint namn. :)

#19 Fast nu vill barnmorskan inte vara med längre! Hon fräser på Vittra när Vittra tar en paus i barnvaktandet och vill ha lite kompismys. Och hon verkar tycka att kattungarna är lite läskiga. Knaskatt… 

Glädjande nog har alla ungarna ökat i vikt sen igår! 87, 100, 100 och 107 vägde de för en liten stund sedan. Så det går åt rätt håll!

Filmklipp.

PollyBoffin
0

#20 Vilken gullig liten filmsnutt! Vilka små pussvänliga magar de har!Kyss A bossiboo!

Hur gör man för att lägga upp filmer på You Tube? Är det filmat med digitalkamera? Hjäääälp!

AFamosa
0

Hallåå igen lilla Vittra!!
Kan du inte ge oss lite uppdateringar om dina små balibebbar? Hoppas att allt är bra med er.

Louise

Illyria
0

Klart att ni ska få en uppdatering. :)

"20 Det är filmat med digtitalkamera ja och det är bara att bli medlem på YouTube och börja ladda upp filmer. :)

Bebbarna fyller två veckor imorgon och de växer och frodas. En av ungarna var lite irriterad i ena ögat under ett par dagar, men det löste sig riktigt (oväntat?) snabbt.

Ungarna har precis flyttat till större och kravlar runt lite smått. Så söta! 

Jag är ledsen över att jag och min kamera inte lyckas fånga ungarna så bra på bild, jag vill ju kunna ta bra bilder utan blixt. Men rörliga bebisar + dåligt ljus är ingen bra kombination för blixtlösa bilder. Men man får göra det bästa man kan med det man har så jag bifogar en färsk bild på de små. Från vänster till höger är det:

Fyran/Lillpluttan, lila hona, minsta tjejen som föddes sist.
Pojken, creme hane, enda hanen.
Slappis, lila hona, hon som var lite irriterad i ögat.
Ettan, lila hona, den förstfödda och störst av dem alla.

(Slappis är det min pojkvän som kallar henne då hon var väldigt lugn och beskedlig, hehe.)

Återstår att se när tecken på sköldpaddor dyker upp. De är ju lila och blir dessutom förmodligen rätt ljusa lila, så det kan bli lite svårt.

Kan tillägga att "kontrollanten" har varit här och kollat könen och jag jag hade lyckats pricka rätt på alla! :) Första gången och allt, så jag är lite stolt, hehe.

Vittra är en superduktig mamma, jag kunde inte ha fått en bättre mor till min första kull! Hon tar bra hand om ungarna, är lugn och avslappnad, lagom med mjölk, äter bra, låter människor få titta på dem mm.

Vittra har verkligen ett helt fantastiskt temperament och jag uppskattar det bara mer och mer. Jag önskar att fler katter var som henne!

Moster Illyria har vant sig vid ungarna och brukar gå och sniffa lite på dem då och då, hehe. Snacka om att hon kommer älska när de blir lite äldre och de sätter igång med buset. Stackars Illyria är lite lätt uttråkad och brukar faktiskt spana efter inbillade flugor på väggarna och i taket, hehe.

Illyria
0

En till bild, oskarp men utan blixt.

Rovardotters
0

JättesötaKyss

Illyria
0

Så här roligt har Illyria när Vittra är tråkig och bara diar bebisar och mamma är tråkig och sitter vid datorn.

AFamosa
0

Tack snälla du för uppdateringen, vad skönt att allt är som det skall. Jag "övervakar" de få balikullar som föds här i Sverige och därför blir jag lite otålig och även orolig (höns-genen?) om det inte kommer en uppdatering per dag :-)))

Nu behöver du inte vänta 14 dagar till nästa rapport, eller hur?;))

Louise

Illyria
0

Förstår att du blir otålig, det skulle jag också bli. Och nej, jag ska försöka uppdatera här lite oftare i framtiden. :)

elena
0

Vilka fina bilder! Väntar oxå med spänning på uppdatering.

PollyBoffin
0

#24 Vilka härliga hängöron! Såna söta små dammråttor (Ludde Lump och Greta Garn? Lite namnförslag;))! Så fina! Vad skickligt gjort att pricka in alla könen rätt också!

#26 Snacka om att se uttråkad ut!Flört

Illyria
0

Typiskt! Här har jag suttit och författat ett långt inlägg och så råkar jag stänga ner tabben… Suck! Men det är bara att börja om.

#30 Ja, verkligen söta små öron. Glad Och jag gillar faktiskt namnet Greta.

Jag vet att jag har varit dålig på att uppdatera er nu igen, trots att jag sa att jag skulle skärpa mig.

Den senaste veckan har varit lite småkaotisk till och från. Mamma Vittra har gått ner en del i vikt och därför har jag försökt muta henne med lite allt möjligt för att få henne att äta lite mer. Detta resulterade i diarré och kräkningar i förrgår… Matförgiftning, för mycket för lilla maggen med så många olika saker (hon har aldrig reagerat förut), en släng av magsjuka eller någonting helt annat. I vilket fall så var Vittra rätt hängig ett par dagar. Hon kräktes dock bara en dag, under ca en timme. Kanske fick hon då ur sig det "onda"? Lyckligtvis så drack hon omedelbart massor av vätskeersättningen jag erbjöd henne och hon har ätit av den kokta torsken, så hon repade sig fort! Det var i förrgår det hände och igår var hon tillbaka till sitt vanliga, glada, spinnande jag. Rätt tunn, ja, men pigg och glad.

Vilken pärs… Jag har aldrig tidigare upplevt någon slags diarré eller såna kräkningar på en katt, och att dessutom råka ut för det med en digivande hona… Puh..! 

Jag tycker att kattungarna har ökat lite dåligt i vikt under den senaste tiden, men de har ökat och det är ju positivt. Vittras mjölkkvalitet var väl inte den bästa då när hon blev så smal och när hon mådde dåligt. Men ungarna har fått lite annat och smaska på vid sidan av också vilket alla gladeligen glufsar i sig. Pojken är mest skeptisk medan de andra gillar maten mycket.

Men de har lyckligtvis varit otroligt pigga och glada hela tiden och de verkar inte heller ha varit dåliga i magen som sin mamma. Så otroligt sociala och glada ungar! Så fort de får syn på en så skriker de och vill komma upp i famnen. Väl uppe i knät så tystnar de och bara njuter. Kyss De kravlar omkring rätt bra på golvet nu och idag började de följa efter mig som små ankungar. De är verkligen gudomligt söta!

Jag och Vittra har också haft lite delade meningar om var kattungarna ska vara. Hon hävdar envist att de ska vara i min säng eller allra helst i soffan, och jag försöker övertyga henne om att små bebisar mår bättre på markplan och inte uppe på högre höjder. Nu tror jag att vi har lyckat enas. Skrattande

Här finns lite bilder på de bedårande små sötnosarna.

Jag ska fylla på och göra om lite i galleriet där då småningom, men jag lägger ut sidan nu eftersom jag antar att ni är ivriga. Skrattande

PollyBoffin
0

Wow vilka fina bilder! Vad har du för kamera egentligen? De är såå söta!Kyss

MalinL
0

Va fina dom är!

SacredSouls
0

Så mange fine bilder. Nydelige bebiser.

Bilde nr 131.. åååå sukk..Kyss Den lille der kunne jeg gjerne hatt i fanget å kost meg med noen timer/dager..

Nizeli
0

Åhhh,for noen herlige babiser,sukk.Kyss

Illyria
0

#32 Tack! Glad Kameran är en Canon Powershot A95. Tar hyfsade bilder i dagsljus men hopplös när man måste använda blixten. Fokuserar väldigt långsamt också.

#33 & #35 Tack till er med. Glad

#34 Hehe, ja, hon är jättesöt. De är riktiga små knäkatter allihop! Så fort man sätter sig på golvet så kommer de och kryper upp i knät på en.

Nu har bebbarna börjat använda lådan. Fyra veckor fyllda igår. Jag sitter på jobbet nu men när jag kommer hem ska jag försöka ladda upp lite fler bilder.

Men stackars Vittra är verkligen mager som en skrika. Ledsen Jag ska köpa hem lite lammfärs till henne idag och se om hon vill ha och om magen klarar av det. Magen blev inte glad när hon smakade lite av kattungarnas mat (välling blandat med mjau) igår. Får hon enbart torrfoder så verkar magen nöjd och glad, ingen diarré, men hon är ju så tunn… Någon som har tips, råd, funderingar att dela med sig av? Hur hade ni gjort?

Canoodles
0

Specific har ett torrfoder som heter FCD som det är lite extra krut i, det kanske kunde vara idé att prova. Det finns ju torrt kattungefoder, det kanske hennes mage klarar? Annars är det som du är inne på lamm/nötfärs, äggula, lite gräddfil eller ost kanske. Det är bara att prova sig fram.