Min peterbald Samson
Jag är hemskt ledsen att säga det här,och jag förstår att du längtat efter din kille. Men. Det där är en XSH - icke godkänd avkomma efter PEB och fullpälsad katt. Han är fullpälsad, och han får inte ställas ut, han får inte avlas på och du missar i princip hela poängen med att köpa en "peterbald" hela vägen från Ryssland iom att du köper en till synes helt vanlig "siames"… Du blir lurad av den här ryska uppfödaren, de enda två godkända peterbaldsen just nu är helt naket och flock, och de har inte full päls. Sorry, men det där är ingen "peterbald" annat än att den har en PEB som förälder men det är ett icke godkänt hårlag på PEB som du bara betalar förmodligen överpris för…
Hej och tack för omtanken :) Jag köper dock inte katten med avsikter för varken avel eller utställning, utan för att jag saknar att ha en liten krabat här hemma. Överpris skulle jag inte säga att jag betalar då jag bara betalar 4000kr, vilket jag själv inte tycker är särskilt farligt, särskilt med tanke på att katten ska fraktas från ryssland :)
Och fin tycker jag att han är, även om han inte är "utställningsmaterial" 🙂
Det är fortfarande inte en peterbald du köper. Var det måhända du som kommenterade på min instagram? OM du vill ha en peterbald, så finns det hårlösare varianter att köpa. Det här blir inte en peterbald.. Men förstår att du blivit förälskad i själva "katten" men du får nog inte hem en "peterbald". Vill du, blir du sugen på en riktig PEB i framtiden så är du välkommen att höra av dig till mig så kan jag hjälpa dig att finna en uppfödare som inte lurar dig.
Jag är nog mer ut efter själva personligheten. Har läst mycket om rasen och tycker att dom verkar vara underbara till sättet. Beteendet borde väl inte ändras oavsett hur pälsen ser ut? Båda föräldrarna är ju peterbald.
Du får hem en siames, kort och gott. En siames med ett siamestemperament. Så stor skillnad är det inte, även om jag märker att min PEB är lite knäppare och annorlunda än mina fullpälsade vanliga SIA och OSH. Jag väntar på att Pernille Pedersen som föder upp PEB och OSH och har fått fullpälsade varianter i sina PEB-kullar ska komma och berätta om det är någon skillnad i just temperament, för det kan jag inte svara på. Jag tror dock att du får väldigt svårt att skilja ut vad som just skiljer din kille från en vanlig siames med en äkta peterbald när du inte har både och hemma och kan jämföra..
Jag planerar att senare i livet köpa en naken peterbald eller sphynx, men det är inte aktuellt just nu. Min pojkvänn har lite svårt för dom nakna katterna haha… Så när vi hittade den här katten så fick vi lite av vad båda vill ha. Jag är helt såld på dom störa öronen och hans vackra ögon, och sen temperamentet. Min pojkvän ställde inte många krav, men ville gärna ha päls och inte lägga för mycket pengar på katten.
Vi vill bara ha en liten kisse som kan mysa med oss här hemma, så vi är så glada så ❤️
Du kan likagärna köpa en siames eller oriental till sällskap i Sverige och slippa risken med att importera från Ryssland som inte direkt är kända för att avla så hälsosamt. Låt dig inte luras av ett billigt inköpspris, det kan sluta "dyrt" om han kommer hem med diverse defekter på hälsan och jag tror försäkringsbolag och dylikt kan krångla när katterna är från just Ryssland. För sällskap - jag råder dig NEJ. Köp inte hem en katt från Ryssland, leta hellre en katt på hemmaplan. Jag förstår att det känns jättefel och att du är kär i den här krabaten men ibland måste man lyssna till vad mer erfarna uppfödare och kattägare säger och kanske mer till sitt huvud än till sitt hjärta. Jag tror vi är ett helt team här på siames i fokus som kan tänka oss hjälpa dig hitta en katt för sällskap utan att du behöver gå igenom att importera från Ryssland.
Jag var också helt inne på att köpa min första oriental som bara sällskap. Jag skulle inte ställa ut och jag skulle inte avla. Då var jag 20. Det tog ca 6mån innan jag var på utställning, ytterligare 6mån och jag hade en till oriental, sen 6mån till och jag hade stamnamn och första avelshona på ingående. Det trots att första utställningen gick åt h*lvete, katten jag köpte för att den var "billig" är nu den dyraste katten pga enorma problem med magen (som han troligen hade från start, innan jag köpte honom, och uppfödaren var nog medveten om detta också). Han har totalt kostat mig och hans husse ca 35'000kr nu för att försäkringen haft restriktioner, något som också kan gälla katter från t.ex. Ryssland.. Det har gått 8 år nu, och jag har varit på otaliga utställningar och har 6 katter hemma just nu, varav en peterbald.
Du förstör också framtida chanser för dig själv att testa på t.ex. utställning, genom att lägga pengar på en katt du inte kommer kunna ställa ut. Och 4000kr, är det inköpspris? Då får du nog räkna med en ca 3000kr till för själva importkostnaderna, och då är du uppe i ett normalt sällskapspris här i Sverige.
4000 är inklusive fraktkostnaden. hon har även nakna ungar som hon vill ha 12000, så det är ju en ganska stor skillnad. katteriet heter Del iris, något du hört talas om?
Det är så lågt pris att jag hade ryggat tillbaka, ja. Vet vem Del Iris är men inte så mycket mer än att de "finns".
ok. Ja, vet inte varför priset är så lågt. Hon ville ha 6000 från början men var villig att diskutera priset.
Hun er jo interessert i å selge kattungene sine, og vet at fullpelsede Peterbalds i prinsippet er som en huskatt. Får hun solgt denne katten til deg, er hun kvitt en katt som hun kan risikere å måtte ha hjemme veldig lenge. Så det er veldig snilt av deg å ønske å kjøpe denne katten, men jeg er som Jenny redd for at det skal bli en dyr erfaring for deg. Vet du om kattens foreldre er testet for noe? FIV/FeLV/HCM/Nyrer/PRA? Også Herpes, Calici, Mykoplasma,TF og Giardia er sykdommer/parasitter man veldig lett kan få med katter fra utlandet. Vi har importert katter fra Sverige, Tyskland og Frankrike, og kattene fra Sverige har det ikke vært noen problemer med. Det har det derimot vært med kattene fra Tyskland og Frankrike! Vi har lært på den vanskelige måten, og det har kostet oss mange titusener av norske kroner! Det er tross alt enklere å kjøpe en katt i f.eks Sverige der det er mer vanlig å teste foreldrekattene før avl. Og det er også enklere å ha en kommunikasjon med en svensk oppdretter om det skulle vise seg at han har defekter/sykdommer. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta i mot Jennys tilbud om å hjelpe deg å finne en god katt til deg og samboeren din, en katt som ikke vil ruinere økonomien deres
Jag undrar T.S om du inte blir lurad. Det låter lite för bra för att vara sant. Är du säker på att du får hem någon katt öht?
En äkta siames till sällskap kam du få för bara någon tusenlapp till. Om du ska köpa nakenkatt (peterbald eller sphynx) lär du nog räkna med minst 10.000 kr
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Først av alt må jeg bare si meg enig med både Jenny og Lisbeth i hva de skriver. 4000,- med frakt er en latterlig billig pris, men selvfølgelig, som lisbeth skriver, så blir hun kvitt en katt som mest sannsynlig vil bli gående hjemme en god stund ellers…..
Katten er jo registret som PEB, det blir de alle idag, så lenge bare en av foreldrene er PEB. Og som straight coat så kan hun brukes i avl, men KUN tilbake på PEB, men du kan aldri stille ut denne pelsvarianten, noen som sikkert ikke kommer til å skje heller. Jeg hadde aldri kjøpt en straight coat PEB, hverken til kos og slettes ikke til avl, Hvor kult er det å si at man har en PEB også ser den ut som en vanlig Kategori 4 katt??
Jeg kjenner ikke personlig noe til del iris, men syntes det virker litt desperat å selge katten til deg for den prisen. Jeg hadde tatt imot Jenny's råd og hjelp, og funnet en katt i Sverige.
Ang. forskjell i temperamentet på hår/ikke hår på PEB'en, så er nok kanskje de uten hår hakket mere "på deg". Det jeg mener er at de er enda mere som en hund, og skal helt sitte oppå deg og være ved deg hele tiden. Mine OSH er rimelige aktive, sosiale osv, men både min Felarof(flock hankasterat) og Estelle(hans flock/velour datter) er mere oppå meg enn mine OSH. Jeg hadde som Jenny skrev her, kull med PEB + OSH ifjor, og derav kom bl.a. Estelle og jeg fikk også et par straight coat i kullet. De straight coat er som de vanlige "gale" OSH'ne, mens som sagt de flock/velour er anderledes.
Så om det er en katt som har det lille ekstra, så hadde jeg gått for en flock/velour eller light brush PEB.
Håper du skjønner at vi bare vil hjelpe deg og gi deg noen råd her inne:-)
Tror att du gått på ett nigeriaberv dessvärre. Jag brukar anmäla sådana annonser. Om uppfödaren hör av sig och vill ha fler pengar för försäkring eller att det har hät något med katten så betala inte.
Jag vet folk som blev av med en del pengar på detta då de skulle köpa en britt från England.
Jättesöt liten Siames (för PEB är han inte, även om det kommer stå så i stamtavlan). Men jag håller med ovanstående, risken att du blir lurad är stor.😕
Håller dock tummarna att det inte är fallet och ni faktiskt får hem en fullvaccinerad, frisk kattunge och att det då som du hoppas inte blir mer kostnader än planerat. 🙂
/Elisa
En korrekt kat IV kattunge kostar från 7.000-8000:- i Sverige …😉
vill bara förtydliga så det inte tros att dem är "jättebiliiliga" att köpa sedan kan dem även kosta över detta oxå…
Jag måste tyvärr också avråda dig om du inte är inställd på att detta kan innebära stora extrakostnader för dig. Ta tex reda på när kattungen är vaccinerad om med vad. Immunförsvaret är en känslig historia och samverkar med kattens mående, stressituation, separation osv. Om man inte är beredd att lägga sk. normalpris på en kattunge har man inte förstått att dessa katter är värda så mycket mer. Detta men några tusenlappar extra går ju snabbt ner i någon extra matkasse..! Det finns goda råd och dåliga men alla vi här inne vet vad vi talar om och har massvis med erfarenhet runt katter och framförallt är vi måna om dig och vill bespara dig problem.
Om du ändå står fast besluten om att tro på detta med den tilltänkta katten önskar jag dig trots allt lycka till!
Tack för er omtanke och alla råd. Jag har börjat tänka om, men känner mig otroligt ledsen för vi såg verkligen fram emot att han skulle komma hit. Jag tar gärna emot eran hjälp med att hitta en ny katt. Jag och min pojkvän har pratat och tänker oss en sphynx. Jag skulle hemskt gärna vilja ha en katt runt slutet av augusti. Är det någon här som vet om någon med kattungar som är leveransklara då? Tack på förhand.
Har nu hört av mig till uppfödaren och sagt att det inte blir något. Så tråkigt men vill vara på den säkra sidan. Är glad att jag hittade hit innan jag hann köpa katten. Tack för all hjälp. :)
Är du intresserad av Sphynx så gå in på Sphynx i fokus och fråga dem om rasen och vad de kräver.
Lycka till med letandet. 🙂
/Elisa
Söt ❤️
/Elisa
Kan tipsa om Kattmillas som har sphynxkattungar nu!
Känns skönt att du ändrade dig, jag är ledsen att jag kanske malde sönder en liten dröm men hoppas verkligen att du ska finna kärleken på närmare håll :)
Bra beslut :). Jag är ju väldigt förtjust i katter med lite hår 😜. Var noga med att köpa sphynx från reggad och seriös uppfödare (gäller såklart alla raser). Sphynx har ju haft ganska stora problem med HCM, så titta hur statusen för det ser ut bakåt i stamtavlan. Det kan du göra genom att söka på katten eller kattens föräldrar i pawpeds. Är de skannade för HCM så ska det finnas inlagt där. Lycka till!
Jag instämmer med dig Cupcakes men blev glad att höra om dina planer. Lycka till!
T.S jag är glad att du inte gick på den. Titta efter en katt i Sverige med en uppfödare som du känner du kan lita på. Dessa utländksa annonser tillhör dem som jag själv alltid anmäler till blocket. Lycka till med den du ska se på.
Du har också http://www.sphynxdillan.se/ Där kan du hitta mkt bra info o diskussioner kring rasen ☺
Grattis och lycka till! 🙂
/Elisa