stress - slickar sig kal
Mammas siames slickar bort kala fläckar då hon åker bort och undrar lite hur hon ska göra?
Bakgrund: Denna siames lever nu som ensamkatt (har problem med att kommunicera med de flesta andra katter). Hon har hittills bara acceptera min fertila hane tills han blev lite väl närgången och ville ha mer sex än mys ;) Hon fungerar ej ihop med mina honor (fertila eller kastrater). Hon har alltid varit skvätten och rädd av sig men sedan hon flytta till mamma har hon blivit stabilare i temperamentet och mamma är hennes trygga punkt varav stress-beteendet uppstår då mamma åker bort. Då mamma är hemma ska hon sitta i famn, på axlarna ja hon försöker komma så nära som möjligt. Siamesen pratar väldigt högt och nonstop (vet att det är rasbetingat).
Det spelar ingen roll om siamesen har sällskap av annan känd familjemedlem om mamma är borta. Finns det tips och råd förutom felliway (som jag ska ta med mig dit i helgen) för att få henne lugnare, även då hon åker bort. Att köpa en till katt är utesluten pga tidigare problem!
Du kan prova att ge henne Zylkene upptill Feliway. Det kan hjälpa.
Sen finns det nog antidepressiva till katter, men det är väl lite upp till ens eget samvete om man vill behandla katten med det. 🙂
/Elisa

Clomicalm kan ges i ett par veckor för att bryta beteendet. Jag fick det till min superskygga hane och det bröt hans negativa beteende.
Det är ett antidepressivt medel.
Jag ska ge henne tipsen för det inge kul för mamma att komma hem efter en helg borta och hitta en "halvnaken" siames.. Hon ska snart åka bort igen så hoppas felliwayn hjälper om hon inte hinner få tag i de andra tills hon ska åka igen..
Det låter som klassisk separationsångest. Kan behandlas med Clomicalm i extrema fall men man måste även jobba beteendemässigt för att få katten mer självständig/mindre bunden till sin ägare.