Annons:
Etikettkattprat
Läst 773 ggr
Rikomana
5/21/18, 2:29 PM

Hur lätt får siameser värmeslag?

Min katt (siames) sportar med att, då det är riktigt varmt ute, ligga i sin rastgård i sin vadderade rottingfåtölj under en fleecefilt (filten på min profilbild. Stolen är en annan). Han kan ligga där i timmar utan att röra desto mer på sig. Det händer att jag måste gå och kolla om han fortfarande lever, men då blänger han på mig och vaknar.
Så, ska jag göra något eller kan jag utgå ifrån att han tar sig ut innan han kollapsar?

Annons:
Pia-69
5/21/18, 3:05 PM
#1

Jag hade ställt dit ett parasoll eller nåt annat som skuggar om jag hade vart dig! 😃🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Rikomana
5/21/18, 3:24 PM
#2

Men det finns alltid skugga i rastgården också.

Pyttelite
5/21/18, 3:51 PM
#3

Jag har en likadan kisse även om det inte är en siames. Jag låter henne ligga där hon trivs i värmen som är uppemot 40 grader då solen ligger på som mest Jag ser till att det finns vatten i närheten och att hon har möjligheter att gå in om hon vill - vilket hon sällan gör när det är varmt på balkongen. Hon älskar att ligga i sin kub som säkert skyddar mot direkta solstrålar men det är fortfarande hög lufttemperatur. I början hade jag en temperaturkänslig fläkt (växthusvariant) men den gillade hon inte. Det blev förmodligen för dragit. Håll koll på allmänkonditionen som vanligt annars bedömer jag inte att det är ett problem med värmen för katten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kalindas
5/21/18, 4:27 PM
#4

Finns det vatten och skugga i gården eller att han har möjlighet att gå in. Så låt honom sola! 🙂

/Elisa

Pia-69
5/21/18, 9:12 PM
#5

Ja finns det skugga och vatten så är det nog ingen fara! 🌞


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Rikomana
5/22/18, 8:22 AM
#6

Tack för alla svar!

Så ni menar att jag kan utgå ifrån att han kravlar sig ut ur sin varma gömma innan han kollapsar?

Annons:
kalindas
5/22/18, 8:27 AM
#7

#6
Om han inte är sjuk så borde han själv veta om han behöver svalka sig. 🙂

/Elisa

Pyttelite
5/22/18, 9:26 AM
#8

Jag uppfattar kissens signaler som att den är fullständigt trygg där han är. Tror att katten mer blir irriterad över att bli störd när han tror att han har koll. En katt skulle knappast lägga sig på en plats den inte känner trygghet inför och du ser ju på allmäntillståndet om den mår bra eller inte. Katter gillar värme men naturligtvis kan även de må mycket illa av höga temperaturer därför ska man vara uppmärksam men en katt reglerar värmen mycket bra själv. Vi människor är sämre på det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NatasjaHemby
5/23/18, 10:19 AM
#9

Skulle inte vara orolig alls. Dessa raser älskar värme och verkar tåla en hel del av den varan. Tror absolut att katterna flyttar sig när de blir för varma. Mina brukar ligga på min inglasade balkong i timmar när det är så varmt att jag inte ens kan vara där fem minuter. Ibland blir även de för varma och då krälar de sig in och lägger sig helt platta på golvet inne i lägenheten 😃

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
5/24/18, 10:54 PM
#10

Vuxna friska katter låter jag sola som de vill . Kattungar under 12-16 veckor får inte sola som de vill .Då stänger jag dem inne i ett svalare tum.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: