Annons:
Etikettomröstning
Läst 3056 ggr
Nilla
2011-04-29 21:41

Undersökning-urinmarkering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du kastrerad katt som urinmarkerar/sprayar inne? I mitt fall gäller det en kattungeköpare vars hankatt kastrerades direkt vid fertil ålder. Han har alltså aldrig parat och aldrig bott tillsammans med fertila katter. Testikelstatus var normal och kastreringen lika så.

Jag söker nu möjliga lösningar på problemet och hittade följande uppsats om feromoner från SLU. Kanske intressant för någon.

http://stud.epsilon.slu.se/168/1/lindstrom_a_090512.pdf

Du som har "kissekatt" - har du upplevt att katten blivit lugnare med feromoner? Hur gör man om huset har öppen planlösning i jätteformat? Fungerar det att stryka feromoner på katten alternativt förse katten med en "scarf" med feromoner runt halsen? Nu spånar jag fritt här… Skrattande

Frågan i undersökningen är alltså: har du kastrerad katt som strilar?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
2011-04-30 08:17
#1

Själv har jag två kastrater, varav den ena sprayar och den andra ibland bajsar uppe i fönsterkarmen. Men så har jag ett par fertila katter fortfarande, så det har ju sin förklaring. Jag tvättar och tvättar.

Även här är det svårt med Feliway, då vårt hus är stort och långt. Jag hoppas att de lugnar ner sig då mina två honor blir kastrater under sommaren här.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Maxima06
2011-04-30 09:24
#2

Jag har ingen kastrat som strilar men väl en fertil dam som gjorde det, jag testade att ge henne zylkene under löpet och hon slutade markera.

kalindas
2011-04-30 11:18
#3

Har inte kissande katt nu, men hade förr. Den som var värst var Spokie.
Han hade aldrig parat och var kastrat tidigt. Men han ägde mej med hull och hår. Så fort något gick honom emot så kissade han.
Feliway hjälpte inte på honom, inte heller p-spruta. Det som minskade det lite var om han fick ett p-piller en gång i veckan. Men kissade gjorde han ändå.
Han markerade in hela mitt sovrum, alla väggar runt min säng, bara för att visa vem som var boss i det huset.
Han kissade ofta som hämd om jag hade besök på natten. Kunde även stå i kattlådan, titta mej djupt i ögonen och resa på rumpan och kissa på väggen bakom. Det syntes tydligt att han gjorde det för att jävlas. Kunde ju inte bli arg på honom då han var i lådan…
Räknade med att jag flyttade ca 14ggr under Spokie 12,5år. Tror det var en av orsakerna till hans kissande. Stress och dominans.

Smilla hämdkissar ibland och kan även bajsprotestera. Men det är borta sen Spidde försvann…

/Elisa

prodigy
2011-04-30 12:43
#4

Min erfarenhet är att kastrater kan börja markera om det är många katter i hushållet…Obestämd

Lejdet
2011-04-30 13:31
#5

Min Rossi ställde sig häromdagen och markerade på väggen vid soffan, det är första gången jag sett honom göra det sen han kastrerades för drygt 5 år sen. Kanske beror på det spända läget här hemma nu med nya katter. Man märker att alla påverkas. Först lilla Tingelings ankomst och sen nu min lilla Tiger Calico Jack.

Zandrinos
2011-04-30 14:34
#6

Jag har aldrig haft nån katt, som fortsatt strila efter Kastrering, detta gäller hanar. Dom har kastrerats vid olika åldrar och har gått i avel.

Har inga honor som strilar.

Annons:
[Melanie75]
2011-04-30 19:35
#7

Har haft en honkatt som var kasterad som kissade lite överallt, jag har placerat om henne och nu kissar hon inte inne i sitt nya hem.

tuska
2011-04-30 20:15
#8

Min Costner har markerat inne i 10 år =(  feromoner har aldrig hjälpt.   Sen jag flyttade till större hus har han slutat med dessa dumheter och går på lådorna.    Hur länge det nu varar. Han uppför sej nu normalt och kan ligga och gossa med honorna som han aldrig tidigare gjort. Vad som har hänt är att han fått större utrymme. Det finns alltid någon ledig plats där han får vara ifred när han så önskar.

 Det är ett jätteproblem med dessa strilkatter, för Costner var förra bostaden för liten och det stressade honom.  Det är oxå svårt för en kastrat med fertila honor som oxå är stressande.   Jag hoppas innerligt att han inte på nytt blir en strilkatt för FY vad jobbigt det varit i alla dessa år.

Upp till toppen
Annons: