Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 575 ggr
Katvon
7/19/20, 11:07 AM

Siames

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Vår 12-åriga SIA har detta på halsen. Har besökt vet. Fått Cortison mot ev parasit. Verkar inte hjälpa. Ngn som har erfarenhet av ev ringorm?Ska ringa vet imorgon igen.

Annons:
MonicaLagerquist
7/19/20, 11:16 AM
#1

Klipp bort pälsen med god marginal runt såret. Tvätta med sterilt vatten. Torka torrt.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
7/19/20, 1:13 PM
#2

Kortison mot parasit??

MonicaLagerquist
7/19/20, 2:19 PM
#3

Kan inte en Medarbetare i gruppen satta samman kommentarerna i en tråd.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/19/20, 2:21 PM
#4

Det kan ju vara vad som hlelst men så länge som man inte klipper bort pälsen så att såret får chans att läka så läker det inte.

En liten sårskada,matallergi,rivsår av annan katt,ett fästingbett eller vad som helst kan ha orakat det.

En av mina honor fick ett sår i nacken i samband med parning.Det läkte ut snabbt när ja klippte bort pälsen kring såret.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
7/20/20, 12:37 PM
#5

#3 Det går inte att flytta kommentarer från ett inlägg till ett annat.

#0 Om du vill svara på de kommentarer du fått så fortsätt skriva i denna tråden, dvs i rutan längst ner under kommentarerna. Om du startar en helt ny tråd (nytt inlägg) så blir det väldigt svårt att följa 🙂

//Admin

SE*Simbelmynes

Katvon
7/20/20, 5:47 PM
#6

Admin, Du får gärna plocka bort mitt inlägg med foto på såret med tillhörande kommentarer. Jag försökte och det funkade inte. Tack på förhand Katvon

Annons:
MonicaLagerquist
7/20/20, 6:04 PM
#7

#6 Varför vill du ta bort dem?

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
7/20/20, 6:37 PM
#8

#6 Hur har det gått? Vill veterinären ta ett prov och se ifall det är ringorm?  Vistas katten utomhus eller endast innekatt?

SE*Simbelmynes

Katvon
7/21/20, 12:39 PM
#9

Tackar som frågar. Har nu fått Isaderm -salva utskriven och den gjorde susen. Ser redan en förbättring:) Veterinären tror inte på Ringorm. Hon har kikat på hudavskrap i mikroskop och såg inget. Tog även blodprov på sköldkörtel, lever, njure - Utan anmärkning. Kanske ngn insekt bitit och det blivit kvar mundelar- och han har kliat sig Katten får vara ute när han vill. Jag tror det går åt rätt håll nu

NatasjaHemby
7/21/20, 2:03 PM
#10

Skönt att det inte verkar vara ringorm. Jag har fått uppfattningen att det kan vara svårbehandlat.

Anledning att jag frågade om utevistelse är att jag tänker att det kan finnas fler möjliga anledningar till ett sådant sår på utekatt. Typ insektsbett, gått emot någon irriterande växt eller rivit sig på någonting. Hade det varit en ren innekatt hade jag nog mer trott på allergi eller liknande. 

Bra att det blivit bättre och även att proverna var utan anmärkning 🙂

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: