Annons:
Etiketttillsalu
Läst 476 ggr
coolawhippets
2020-04-14 14:19

Önskar bli fodervärd

Hej!

Jag är 28 år och har idag 2 småbarn och 2 hundar. Min stora dröm är att själv bli uppfödare en dag. Men jag skulle behöva lite stöd och hjälp på vägen innan. Därför söker jag att bli fodervärd.

Jag söker efter en hona som kan få sin kull hos mig. Detta för att jag skall lära mig innan jag vågar stå på helt egna ben.

Jag bor i jämtlands län och har inga som helst problem att åka en bit om så behövs. Bor på landet i ett hus.

Vid mer info, kontakta mig!

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

Annons:
NatasjaHemby
2020-04-17 11:41
#1

Hej!

Smart tänkt att vara fodervärd och få en mentor på det viset. Ett tips på vägen är att verkligen se till att uppfödaren (oavsett om du blir fodervärd eller köper en hona) själv är erfaren, kunnig och villig att lära ut sina kunskaper. Man ser tyvärr lite för ofta att helt nya uppfödare säljer katter till andra nya uppfödare som i sin tur står helt utan guidning. 

Jag har naturligtvis inte 100% koll på alla uppfödare i landet men jag kan inte på rak arm komma på någon uppfödare i närheten av dig. De flesta vill ju ha fodervärden nära till hands för att kunna vara med vid förlossningen, titta till kullen vid behov, fotografera och ta emot spekulanter. Hoppas att jag har fel och att det finns någon uppfödare i Jämtland 🙂

Lycka till!

SE*Simbelmynes

Vixxen
2020-04-17 16:36
#2

Här finns uppfödare i Jämtland: 

http://storsjokatten.com/uppfodning/uppfodare/

NatasjaHemby
2020-04-18 21:16
#3

#2 Den enda på den listan är tyvärr inte aktiv.

SE*Simbelmynes

Vixxen
2020-04-18 22:25
#4

#3 Men hon har erfarenhet.

coolawhippets
2020-04-20 11:58
#5

Jag har förstått att det verkar svårt när man bor mer norrut. Därför tänker jag att en uppfödning här kanske skulle bli uppskattat. Många köpare som inte kan åka hur långt som helst tänker jag. Dom flesta jag hittat finns i Stockholm och några fler längre ner. Möjligtvis finns någon/några uppåt oxå, men jag bor ganska precis mitt emellan. Och det jag erbjuder är att jag själv kan åka om så behövs, inga problem. Sedan förstår jag att det kan vara tufft för uppfödaren om denne måste åka till mig. Svår situation egentligen och jag blir nog tvungen att köpa en katt ändå. 

Jag har fått tag på en uppfödare iallafall som verkar vilja finnas som stöd men vill inte ha någon fodervärd. Jag behöver väl egentligen spara ihop pengar till en katt som uppfödaren eventuellt får på hösten/vintern. Och sedan ha fortsatt kontakt antar jag. Jag får försöka läsa mycket själv, fast det praktiska är enklare än att läsa tycker jag. 

Ganska svårt, men jag hoppas jag kommer ha en katt slutet på detta året. Sen får vi se hur det utvecklar sig. 🙂

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

mostermimma
2020-04-21 15:34
#6

Ett tips är ju att besöka en kattutställning som anordnas av någon av kattklubbarna norröver, när de kommer igång igen. Då får du ju möjlighet att träffa på eventuella uppfödare och knyta kontakter.

Så länge så går det ju att koll upp de kattklubbar som finns närmast dig och vilka uppfödare i rasen som är anslutna till dem. Inte alla har ju hemsidor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: