Annons:
Etiketthälsa
Läst 865 ggr
lynxlo
2020-03-14 11:50

Komplikation efter tandoperation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej kära gamla forum, så fint att komma på ”återbesök”! Jag bor sedan många år med Nanna (Mockfjärdingens Naughty Nirvana), mitt livs största kärlek. I onsdags opererades hon i munnen till följd av FORL och många tänder och tandrötter plockades bort. Hon har varit ok och repat sig, stått på Onsior i två dagar och på penicillin. Detta har inneburit att hennes kortisondos (3/4 prednisolon 5mg varannan dag mot allergi) satts ut tillfälligt. Jag har varit hemma med henne och övervakat hur hon mår, men I dag var jag tvungen att gå till jobbet. I gårkväll tyckte jag hon verkade nedsatt och svag i bakbenen, I morse likaså. Klart hon har ont, men blir ändå orolig att det ska bli komplikationer på det stora ingreppet. I morse fick hon sin pencillindos och 1/2 tablett 5mg kortison, inget NSAID-preparat. Hon åt lite i mirse men tog hod tid på dig att komma ner till köket och försvann upp till sin stol lika fort. Jag är nu på jobbet och oroar mig. Kan någon råda? Vad bör en vara vaksam på i efterdyningarna av tandoperation? Kan snabba förlopp falla på? Jag jobbar i en annan stad och kan inte gå hem och titta till henne. Varma hälsningar till er alla, gamla bekanskaper och nya entusiaster. Bilden är från i förrgår.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
OberonsMatte
2020-03-14 12:24
#1

Tre av mina nuvarande katter har behandlats  Forl/TR och det vanliga är ju att de återhämtar sig helt och det största problemet brukar vara att få dem att äta självmant, dels för att det gör ont i munnen och de känner sig allmänt ur form och dels för att de inte får äta torrfoder (om de är vana vid det).

För några år sedan hade jag dock en katt som inte återhämtade sig och där operationen ledde till en omfattande blodförgiftning där alla organ slogs ut. Han hade drabbats av Herpesvirus redan hos uppfödaren, så immunförsvaret hade varit under stor påfrestning under lång tid och bidragit till utbredd Forl/TR trots att han inte ens var 2 år fyllda.

I hans fall drogs 7 tänder samtidigt, men de höll kvar honom där eftersom de märkte att han var dålig och satte in sondmatning till slut eftersom han var helt ointresserad av att äta själv. Jag fick hem honom på prov efter några dagar för att se om han mådde bättre då, men han var riktigt, riktigt dålig så jag åkte in akut igen morgonen efter och då drabbades han av fullständig kollaps bara några timmar senare..

Vill absolut inte skrämma upp dig genom att berätta det här, men det är iallafall ett exempel på ett av de få fall där operationen inte gått bra. Eftersom din katt ändå ätit självmant bör du vara uppmärksam på om hon slutar att göra det.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2020-03-14 12:26
#2

Min gamle katt Moritz fick ta bort tänder vid två omgångar varav den sista operationen var störst. Han fick Metacam i en vecka har jag för mig så jag tänker att smärtstillande i bara två dagar kanske är för lite?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lynxlo
2020-03-14 14:30
#3

Tack för era svar! Jag tror dosen NSAID var anpassad till hennes kortison, det blir för länge att vara utan hennes vanliga dos och de kan inte ges tillsammans. Jag ska höra med veterinären om det finns några lämpliga alternativ som inte interagerar med kortison och penicillin. Hoppas på att även kortisonet ska ge viss smärtlindring. Det var f.a. blodförgiftning jag var orolig över. Förutom långtida kortisonanvändning är Nan i god kondition, så jag hoppas risken är låg. Tänker veterinären kanske borde varnat om det vore något att vara uppmärksam på. Hon har klarat tandutdragningar tidigare så jag tänkte inte så mycket på riskerna. Denna gång har de fått sy henne så det känns nog otäckt i munnen ovanpå det onda.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

lynxlo
2020-03-14 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När jag kom hem mådde hon tack och lov mycket bättre. Lättad!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

OberonsMatte
2020-03-14 22:21
#5

#4 Skönt att hon mår bättre nu! 🙂

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2020-03-15 06:35
#6

Då går det säkert bara framåt. Skönt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
NatasjaHemby
2020-03-16 20:56
#7

Fina Nanna ❤️ Jag såg inte ditt inlägg förrän nu, men hoppas verkligen att allt har gått bra och komplikationsfritt sedan du skrev sist.

Vispen drabbades av komplikationer efter en tandutdragning, men det var lokalt (extrem svullnad)  och väldigt tydliga symptom. Jag har även haft någon lättare infektion på Moltas vid ett tillfälle, dock inget som påverkade allmäntillståndet utan det syntes bara när jag tittade in i munnen.

SE*Simbelmynes

lynxlo
2020-03-23 22:30
#8

Tack Natasja ❤️ Pantertrasan är nu åter i sitt esse, kör med matte och har skyhöga krav på det mesta. Det ser ut att läka fint och antibiotikan är utsatt. Hon dricker mer än vanligt men i övrigt är ordningen återställd.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2020-03-24 09:08
#9

#8
Inte varit inne på ett tag och läste att detta med tänderna har fixat sig.  ❤️
Men jag tänkte på hennes drickande och vinglande. Båda de problemen kan de få av diabetes. Vet du om, om det kollats socker och fruktos (långtidssocker) på henne?
Detta är tyvärr en vanlig sjukdom på lite äldre katter och då din äter kortison, plus då fick i sig både antibiotika och metacam, så kan det ha påverkat hennes socker och gjort henne lite vinglig.
Så mitt tips är att kolla hennes sockervärde. Det behöver inte vara jättehögt och då kan det räcka att gå över till kolhydratsfri burkmat (ex. Mjau och Bozita) och katten blir frisk. Men om hon har högre behövs ev. insulin.
Så mitt tips är: Kolla hennes socker och är det högt gå med i Facebookgruppen Kattdiabetes, där får du experthjälp! 🙂
_
Elliot fick diabetes för ca 1 år sedan och nu äter mina 6 katter enbart Mjau i plåtburk och BARF när ekonomin finns. Elliot har inga symtom av sin diabetes längre._

/Elisa

lynxlo
2020-03-24 13:01
#10

Hej Kalindas! Tack för ditt tips! Vi tog ett allmänt blodprov hos veterinären som visade en svagt förhöjd sockernivå, men hon var utom sig av stress hela vägen upp till veterinären (vi bor i Malmö och veterinären finns i Halland) så det verkade rimligt att det var så just då. Nanna har sålänge hon bott med mig endast fått kolhydratfritt blötfoder (som jag i bland pimpar med lite klippt torkat kyckling/ankkött). Mjau tetra och påsar i gele är basfödan, sen beställer jag lite andra sorter då och då. Hon är inte vinglig i dagsläget, lite ”vek därbak” som det ofta blir med kortison, men har I övrigt full rörelsekapacitet. Ska ändå vara uppmärksam om drickandet eskalerar. Tack!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2020-03-24 19:02
#11

#10
Om hon bara får blötmat och inget torrfoder, så borde det inte vara några problem. Bra att du undviker torrfodret.
Men kissar hon mer eller börjar vingla, så ta ett fruktosprov på henne.  Då ser man ju om sockret varit förhöjt en längre tid.
Hoppas hon slipper mer tandproblem.  :-)
Vilken veterinär fixar ni tänderna hos i Halland?
Jag går till Anna Wendel som är utbildad på just tänder.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: