Annons:
Etikettkattprat
Läst 656 ggr
Diesel68
2020-03-12 18:33

Sele

Hej! Har haft en katt, korsning huskatt/siames. Är nu intresserad av att skaffa en renrasig siames. Men undrar nu, är de en renodlad innekatt? Ser nästan bara de som har de som det. Eller att de bara får gå ut i sele? Är det ingen som får gå ut själv? Jag bor så att det inte finns något farligt ute och tänker att de kan gå med ut då.

Annons:
SEQJOUZ
2020-03-13 06:28
#1

Flera uppfödare säljer inte sina katter till att vara utekatt, däribland jag. För mig spelar det ingen roll om det är raskatt eller huskatt, har aldrig förstått hur någon kan öppna sin dörr, släppa ut en katt vind för våg utan tillsyn och att man har en aning om vad den råkar ut för, elaka människor, trafikolycka, skadad av andra djur, stulen, misshandlad, den kommer bort och hittar inte hem, ligger skadad och kan inte ta sig hem utan dör långsamt, av sina skador eller svält, eller fryser ihjäl. Sin hund släpper man inte ut ensam, den är man mer rädd om. Det är så många annonser om saknade älskade familjemedlemmar som försvunnit och lika många om upphittade magra eländiga katter. Kanske är en del svar på din fråga varför man oftast ser raskatter i sele eller i kattgårdar, de har ansvarsfulla ägare som tar hand om sina katter, även huskatter. Siamesen har inget underhull, är en asiatisk ras som fryser ihjäl bintertid om den inte hittar hem igen, grymt öde. Alla tycker olika i detta, men så här tycker jag, ansvarslöst att låta katten driva runt ute vind för våg, det låte man inte sin hund göra, är katten så lite värd. Det finns alltid faror för ensam katt ute och även om du är med är kstten inte som en hund utan den kan snabbt sticka från dig, annat djur ger sig på den. Bygg fin stor härlig kattgård och gå promenader med din katt i sele.

Asynjas
2020-03-13 10:14
#2

Om man bor så de kan få vara ute är det fantastiskt. De brukar hålla sig på tomten går inte längre än till brevlådan. Min uppfattning är att de är friskare om de får vara ute. Själv bor jag inte till så utan det får bli på balkongen på sommaren. Har sålt till två olika som utekatter och det går bra oftast vill de endast vara ute på sommaren och om ägaren är med och de håller sig runt huset, obs måste så klart vara kastrerade. Den ena bor på strandtomt vid vägens slut. Även den andra bor vid vägens slut utan grannar. Om jag jämför med när jag födde upp skogkatter så ville de gärna smita ut om barnen öppnade dörren, så upplever jag inte mina orientaler och siameser. De verkar trivas väldigt bra som innekatter.

=) /Helle

www.asynjas.se

Diesel68
2020-03-13 11:38
#3

Jag menade inte att ha som utekatt, men, att kunna gå med ut när man är ute, lös. Förstår att det är en katt som fryser lätt och jag menade även där , att bara gå med ut när det känns ok för dem😊

NatasjaHemby
2020-03-16 21:06
#4

Det är nog väldigt individuellt och beror både på kattens personlighet och vad den har för relation till personen den går ut med.

Min ena hona har varit ute med mig på tomten utan sele vid några tillfällen. Hon är extremt bunden till mig och en riktig räddhare som springer till ytterdörren vid minsta ljud. Hon hade säkert kunnat lära sig att vara ute med mig medan jag arbetar i trädgården men jag är lite för nojig för att kunna slappna av. Det bästa för henne är vår lilla rastgård där hon kan gå ut och sola men lätt kan ta sig in igen så fort hon vill.

Min andra hona däremot smiter gärna ut när dörren öppnas och hon bara springer rakt fram så långt hon kan tills någon lyckas fånga henne. Hon får INTE gå ut utan sele och tycker att rastgården är lite småtråkig. Lösningen för henne är raska promenader med selen på och matte hängande efter i kopplet 🤪

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: