Annons:
Etiketthälsa
Läst 948 ggr
axeljjj
2020-03-03 13:42

Nytt hem, väldigt rädd siames

Hej! Köpte en vuxen okastrerad siameshane på 1 år 11 månader i lördagskväll. Katten i fråga verkar fortfarande vara väldigt skygg och gömmer sig dagtid. Han har gått på lådan och äter under natten. Då vi bor i en ville hade jag dörren öppen på ovanvåningen inatt och hörde stt han kom in i rummet. Men efter jag tilltalande honom flydde hab ut direkt igen. Har läst att det katter kan ta och gömma sig i flera dagar i deras nya hem, men med tanke på att jag haft en siames innan (dock kattunge) och vet hur sociala dem är så blir jag lite orolig. Skall jag bara fortsätta vänta eller bör jag försöka ta ut honom och ha honom i knät ett tag så han vänjer sig? Har sträckt in armen och kliat honom lite på de platser han gömmer sig. Han är ensamt djur i hemmet då vi tänker köpa en till katt som sällskap till honom lite senare, dock kom hab från en familj där han hade en siameshona med kattungar som var 12 dagar gamla när vi hämtade honom. Tänker att detta kanske gör så han är extra stressad? Någon som har några tips?

Annons:
Honestyisdead
2020-03-03 13:49
#1

Låt honom komma fram själv. Prata mycket med honom och locka med leksaker och godis.

Vixxen
2020-03-03 14:11
#2

Ge honom tid! Har han stamtavla?

S.L
2020-03-03 14:23
#3

Vi har en som vi tig in som kattunge vildfödd. Han tog allt bra men flytten till nya lägenheten smög han första dagarna. Sen vart han mer kelig sån var han inte innan. Det är nytt hem med nya ägare jag säger som övriga ge tid. Sen kan man köpa Feliway det finns att köpa i många djurbutiker men även apoteken brukar ha det. Gott godis och prata med honom så håller jag tummarna att han vpgar sig fram mer å mer lycka till

Maria
2020-03-03 14:28
#4

Tålamod, tålamod. Tids nog kommer hans nyfikenhet att ta över.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

axeljjj
2020-03-03 14:51
#5

Okej tack för informationen, han har ingen stamtavla tyvärr.

Honestyisdead
2020-03-03 14:53
#6

Då är han en huskatt och inte en siames.

Annons:
axeljjj
2020-03-03 15:09
#7

Han ser dock ut som en siamese och hans ungar var vita. Att formaliteterna inte stämmer spelar ju mindre roll i detta sammanhang.

axeljjj
2020-03-03 15:09
#8
Honestyisdead
2020-03-03 15:55
#9

#7 Huskatter ser ut precis hur som helst. Det är också det du har. Använd rätt benämning, för huskatternas skull. I övrigt så tar det tid för osäkra katter att komma fram. Låt det ta den tid det tar.

Vixxen
2020-03-03 16:03
#10

Nej, ingen stamtavla = ingen siames. Även om han är maskad. Huskatter kan också vara maskade.

SEQJOUZ
2020-03-03 20:50
#11

Kastrera genast katten, han ska vara kastrat och kommer må mycket bättre och bli tryggare. Stäng in dig med honom i sovrummet med låda och mat, sov och var med honom där i ngr dagar/en vecka. Okastrerade unga hanar är mycket utsatta och han vet inte vad som väntar om han ska vara rädd eller inte, huset är för stort för honom i början, han kan börja strila ner huset för er. Vad är syftet med honom, hoppas inte backyardbreeding. Låt katten bli kadtrat och få ett gott liv. Lycka till.

Honestyisdead
2020-03-03 21:48
#12

#11 tyvärr är han redan använd till det i förra hemmet :(

Asynjas
2020-03-04 08:56
#13

Håller med SE*Qjous, jobbig ålder för unga hanar. Kastrering bör få honom lugnare och må bättre psykiskt. Jag undrar också varför han skulle omplaceras, och hur länge han bott i sitt förra hem. Fungerade han där när ni träffade honom? Hursomhelst sovrummet, tålamod och locka med god mat. Lycka till och hoppas han få ett för evigt hem hos er.

=) /Helle

www.asynjas.se

Annons:
Joakim Book
2020-03-04 09:28
#14

Har haft liknande med min Siames hane. Han kom för ca 6 månader sedan. Jag lät honom vara, han har kommit fram mer och mer över tid. Skaffade även en hane till och detta har gjort att han kommer mer och mer. Blivit relativt social när jag och min dotter är hemma. Håller sig framme men på lite avstånd. Blivit en trevlig katt på alla sätt. Som personlighet är han inte jättepå om man säger så. Mitt tips är att du låter honom komma till dig och upptäckta att det är rätt trevligt. Låt det ta den tid det behöver.

S.L
2020-03-06 19:49
#15

Även om katten i fråga landar i katigorin "huskatt" så kan den mycket väl vara renrasig. Något jag inte skulle betala för mer än vilken som helat huskatt. Till ämnet det skulke hjälpa att ni kastrera katten ofta blir hankatter mer lugna av sig när detta görs missa inte att chipa och registrera in er även på jordbruksverket som kattägare till katten med id nr. Hoppas att han landar snart ❤

SEQJOUZ
2020-03-07 06:21
#16

15, tyvärr är alla katter utan stamtavla huskatter och är inte renrasig, att en katt är renrasig beror på att den har stamtavla och är registrerad i ett förbund. Via stamtavlan kan kattens härstamning härledas till vilka föräldrar och bakomliggande katter äe, det kan du inte göra utan stamtavla och vet därför inte vilka katter som finns bakom katten eller vilka föräldrar den har. Ingen katt är mindre värd för att den inte har stamtavla eller och alla ska ha samma rättighet med älskvärt hem och god lmvårdnad 💕 Viktigt är att man vet vad man köper och det vet trådskrivaren 💕 viktigt oxå att inte gynna BYB det finns tillräckligt m hemlösa katter och raskatter som blandas ihop har olika sjukdomar och program de testas för som kan ställa till det.

Upp till toppen
Annons: