Annons:
Etikettkattprat
Läst 1055 ggr
[Issa98]1
10/15/19, 7:26 PM

Siames och bondkatt tillsammans?

Hej jag och min familj funderar på att skaffa en siames. Vi har blivit helt kära i rasen och efter att vi pratade med en uppfödare så verkar det vara en perfekt katt för oss då vi vill ha en väldigt tillgiven men också ganska lekfull katt. Vi har en 6 årig bondkatt hemma, som är ganska lugn av sig. Jag har läst att siameser ofta behöver en siames kompis, men skulle det funka med en bondkatt? Vi har även funderat på Chornish rex, sphynx och devon rex, som verkar vara ganska liknande raser om jag har förstått rätt Tack!

Annons:
Honestyisdead
10/15/19, 7:48 PM
#1

Siameser är livliga, så en lugn katt är nog inte det bästa sällskapet. De andra raserna är likvärdiga i sitt sätt och sina behov vill jag påstå.

[[eskils_]]
10/15/19, 8:52 PM
#2

Tror säkert att det går bra att ha siameser och huskatter tillsammans, om "personkemin" stämmer. Du kanske får ta hem den nya katten på prov och se hur det går?

Är det en kattunge eller vuxen du tänkt köpa?

Maria
10/15/19, 9:25 PM
#3

Jag tror också det handlar mer om kemin än ras när det gäller katter. En tidigare granne till oss födde upp Siameser och hade ibland huskatter som "sällskap".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SEQJOUZ
10/15/19, 11:20 PM
#4

Tror det var du som frågade på en av mina kattungar 😊😉😊 Och jag svarar igen att Siamesen behöver en likasinnad ras för att få leva sitt liv så optimalt som vi är skyldiga att ge den så den mår bra både fysiskt och psykiskt. Siamesen behöver sin lke som den kan prata med på sitt egna språk både verbalt och kroppsligt, rasa runt med, sova sked med och ligga nära i hög med omslingrande med varandra. Siamesen är en mycket aktiv katt som vill hitta på hyss, klura ut saker, klättra o slänga sig och det gärna m en lila aktiv katt gör optimal lek o drn spänni g den behöver i livet. Detta kan varken en människas sällskap eller lugnare ras ersätta. På denna sida och andra siamessidor ser man att medlemmarna har två eller fler av rasen och orsaken är det jag skriver ovan. Nu skriver säkert ngn att det visst kan fungera med huskatt, visst men bara "funka" är inte tillräcklugt för Siamesen och man ser och märker skillnad när den får sin egna ras som vän. Nej, jag förespråkar inte Siamesen tillsammans med annat än en likasinnad ras och säljer aldrig en kattunge till ett sånt liv. Hittar man uppfödare som är villig att sälja ändå bör man vara beredd på och ha pengar till en Siames till för att slipoa omplacering. Lycka till//Lisa SE* Qjou'z

Lejonhjarta
10/18/19, 11:37 PM
#5

Dom flesta jag vet som skaffat en siames och sen skaffar sin andra får en aha-upplevelse över hur det blir när dom är två likasinnade jämfört med en SIA och en tex husis. Det är sån oerhörd skillnad! 

Jag skulle dock aldrig sälja som ensamkatt som en del uppfödare gör! Men till likasinnad tex husis kan funka men fundera om ni inte kan skaffa en SIA och en tex omplacering om ni inte har råd med två kattungar…

SEQJOUZ
10/19/19, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bilden talar nog för sig själv att så här lever och har Siamesen det bara med sin likasi nade/lika ras.

Annons:
kalindas
10/19/19, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det kan gå fantastiskt bra med Siames/Huskatt. Dock bör de då vara i samma ålder och energinivå. Här var Orientalerna äldre än huskattungarna och de fick lära sig hur en sådan katt funkar.
Tror din huskatt är lite för gammal för att uppskatta en Siameskattunge. Men ett alternativ är att du köper en jämngammal huskattunge på ett katthem (det kryllar av övergiva ungar just nu) och låter den växa upp med Siamesen. Då lär de känna varandra på ett helt annat vis. Enda nackdelen då är om huskatten inte är lika glad i att ligga i hög som Siamesen.

/Elisa

SEQJOUZ
10/21/19, 6:57 AM
#8

Det är ju just det som är så speciellt och som jag trycker på att Suamesen vill ha närhet samt samma både vetbala och kroppsliga språk med en annan katt och det får den inte med en huskatt på samma vis som en Siames/likartad ras så fantadtiskt bra utifrån Siamesen är det inte och det är synd om den, för det är den vi fråmst ska tänka på och inte utifrån vad vi vill ha 😉 Att ta en katt från katthem och sätta ihop med en Siames skulle jag som uppfödare inte uppskatta om corona, kattumgepaket, parasit och FIV/Felv tester inte görs. Köp då istället två katthemskatter, elker spara tills man har råd med två siameser 😉

Upp till toppen
Annons: