Annons:
Etikettstandard
Läst 679 ggr
Pistache19
2019-07-14 16:47

Tabbymönster vid utställning

Hej. 

Jag är påväg att köpa min första classic tabby oriental. Och undrar lite hur tydligt detta swirlande mönstret bör vara på katten för poängen, vet att kattens kropp ger maximalt 20 p och att andra delarna i poängskalan är kanske "viktigare". 

Tacksam för all hjälp ni kan ge.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-14 18:02
#1

Detb är ju 10 poäng för mönster sen återstår 90 andra poäng att dela ut.

Olika domare har olika syn på vad som är bra,

Vad säger uppfödaren. Hon/han bör ju ha den kunskapen om katten håller för utställning.

Stolt ägare till fem La permer

kalindas
2019-07-15 08:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Jag pratade med Dagny Dickens för säkert 10 år sedan ang. mönster på tabby orientalerna. Visade då bild på pappan till mina katter, Ginie's Rollercoaster (Rollo).
Jag tyckte att Rollo hade ett fantastiskt skarpt och fint tabbymönster.  Men hon var inte av samma åsikt. det hon reagerade på var att det svarta inte var helt svart, utan tickat.  Så kattens mönster därför blev mer likt en Sokokes mönster. Troligtvis var detta pga att det fanns tickat i stamtavlan, som förstört ett annars vackert tabbymönster.
Jag hittade bilden på Rollo på näten (Vet någon om han lever idag?) och lägger även ut en bild på min tabby huskatt där man ser att han är mer svart i mönstret.

/Elisa

NatasjaHemby
2019-07-15 17:33
#3

#2 Bra exempelbilder! Speciellt på Rollo som visar ett väldigt tydligt tabbymönster (ingen tvekan att han är tabby) men samtidigt saknar svärta pga tickningen.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2019-07-15 17:40
#4

Min personliga (och högts begränsade) erfarenhet av utställningar är att domarna går väldigt mycket på typen och det första intrycket. Även om de hittar brister på katten vid en närmare undersökning så brukar de hålla fast vid att helhetsintrycket är positivt om de mötts av en vältypad katt med grym look. 

Sen är det ju helheten som bedöms och ingen katt är perfekt. Hittar du t.ex. en katt med fina längder, kort päls, gröna ögon och "showig" typ så kanske du får vara öppen för att kompromissa med ett sämre mönster. Icke att förglömma så är  temperamentet mycket viktigt för en utställningskatt, många katter fungerar inte alls på utställning hur underbara de än är hemma. Prioritera det som du själv tycker är viktigast så blir du nog mest nöjd i slutändan 🙂

SE*Simbelmynes

kalindas
2019-07-15 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4
Jag tyckte Rollo var otroligt vacker med sitt fina tabbymönster. Är fortfarande sur på Skatan och honom, då de inte tog emot min beställning på en svartsilver classic tabby hona! 😉
Istället fick jag två svartsmoke, en brunspotted och en bruntabby seycellois (heter de vitfläcksiames numera?)
Elliot har ganska tydliga tabbymönstrade spökmönster. Tänk vad läcker han skulle varit om han blivit silvertabby stället för svartsmoke.

/Elisa

SEQJOUZ
2019-07-16 09:12
#6

Bäst är att du anmäler din katt till utställning och får den bedömd av domare då får du svar. Perfekta eller åtminstonne bra mönster på oriental är så svårt att få, men när det händer är det så läckert Jag fick en unge som var spotted med inslag av tickning, men med åren försvann den mer o mer och han är idag okej svartspotted, blev som ungkatt ändå Nomoch Domarens bästa korthår pga annat som var bra 😊 kan tillägga att han är Variant (långhårsbärare) och hade ändå kortast och för dagen bästa päls ❤ Så testa på att ställa ut din katt för bedömning, det är roligt ❤

Annons:
SEQJOUZ
2019-07-16 09:12
#7
Upp till toppen
Annons: