Annons:
Etikettkattprat
Läst 880 ggr
Annap90
2019-05-15 21:14

Två siameser i ett hushåll, mindre sociala?

Hej!

Jag har suttit och länge funderat på att skaffa Siames/Oriental då jag fick vara kattvakt åt en siames under ett halvår när min vän var utomlands. Vad jag förstått det som skall dessa raser helst inte vara ensamma utan ha minst en kattkompis.

Vad jag märkte som kattvakt var att katten var väldigt social och närgången i princip hela tiden. Katten i fråga hade en kompis sedan tidigare men denna hade avlidit kort innan min väns resa. Man kunde märka att katten var extra kelsjuk när man varit borta lite längre över dagen exempelvis.

Så jag satt och funderade över om siameser/Oreintaler blir mindre sociala med mig/min familj om dem har en kattkompis och vara med istället? det vill säga om det är två stycken tänkte jag att dem kanske väljer att umgås med varandra istället för oss människor? Verkar som det här forumet har lite erfarenhet och kan ge någon input? :)

Annons:
Ninja
2019-05-16 00:40
#1

De blir absolut inte mindre sociala, men däremot blir de mindre olyckliga när de har en artfrände och likasinnad kompis. De älskar människor men blir mer "plåster" när de förlorat sin vän, i min erfarenhet. Jag skulle inte råda till att ha en orientalisk katt ensam, såvida man inte tar en vuxen omplacering som man vet inte tolererar andra katter. De kan däremot kräva mer av sina människor. Orientaliska katter kommer till sin rätt med en likasinnad artfrände! :) Du behöver inte oroa dig för att de väljer katters umgänge före familjens, de älskar generellt att vara med hela sin familj.

NatasjaHemby
2019-05-16 10:01
#2

Jag har fem vuxna katter + kattungar. Min första oriental är fortfarande lika mycket plåster på mig nu som hon var när vi fick hem henne. Hon vill vara med mig hela tiden. Hoppar upp i min famn när jag står upp, ligger på mitt bröst när jag sitter i soffan, pratar med mig jämt och ständigt. Hon går väldigt bra ihop med de andra katterna och har stort utbyte av dem när vi människor inte är till hands, så det är inte så att hon är en ensamvarg på något vis.

Vår andra oriental är mer självständig och inte lika intensiv när det kommer till den sociala biten, varken när det kommer till människor eller katter. Vår tredje oriental är någonstans mitt emellan. Så det handlar mer om individ än om hur många katter man har skulle jag säga 🙂

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: