Annons:
Etikettuppfödare
Läst 929 ggr
Axelj
5/2/19, 6:11 PM

Köpa siames från utlandet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hittade en siames på blocket där ägaren fått katten av sin syster som är uppfödare i Polen. Nu hade dock ägaren blivit gravid och har därför sålt av sina hundar och nu även sin siames. Katten såg frisk ut och hade både polsk stamtavla samt kattpass från Polen med en massa vaccinationer. Eftersom jag inte kan polska så blir det svårt att veta vad hon är vaccinerad mot och inte. (Tänker att man kanske inte vaccinerar mot exakt samma i Polen som i Sverige). Vad jag undrar här är om någon vet hur man skall gå vidare? Exempelvis vilka vaccinationer som måste finnas och vad jag eventuellt behöver göra vaccinations/besiktningsmässigt om jag köper katten? Har bilder på stämplar som jag hade kunnat lägga upp! Tack på förhand!

Annons:
Axelj
5/2/19, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Axelj
5/2/19, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Axelj
5/2/19, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Axelj
5/2/19, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Axelj
5/2/19, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Axelj
5/2/19, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Pyttelite
5/2/19, 9:18 PM
NatasjaHemby
5/3/19, 9:36 AM
#10

Eftersom katten redan finns i Sverige så ska alla papper vara i sin ordning. 

#3 Innebär att katten är avmaskad. I Sverige är det något som endast gör efter positivt träckprov eftersom avmaskning i förebyggande syfte kommer leda till resistens hos maskarna. Andra länder har dock andra regler och i vissa länder är det ett krav att avmaska mot vissa specifika parasiter.

#4 Innebär att katten är rabiesvaccinerad. Det är ett krav för att föra in katten i Sverige men om du tänkt hålla dig i landet med katten så är det inget vaccin du behöver fylla på framöver.

#2 Bör vara den vanliga grundvaccinationen + uppföljning av den. Vet dock inte varför de gett en tredje spruta bara sex månader efter den andra. I Sverige ger man den tredje sprutan antingen ett år efter den andra eller runt kattens ettårsdag (dvs ca nio-tio månader efter den andra). Du får googla vaccinet men det bör vara mot calici, herpes och kattpest för att stämma med de svenska vaccineringarna.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
5/3/19, 9:43 AM
#11

Det du bör gå igenom innan köp av katt:

* Se till att katten är besiktigad senast sju dagar innan köpet. Detta är delvis för försäkrings skull men även för din egen.

* Se till att veterinären kollar igenom kattens mun vid besiktningen. I vanliga fall rekommenderar jag tandröntgen innan köp av vuxen katt men denna katten är väldigt ung och problem i tandrötterna kommer sällan så tidigt. 

* Be om intyg på att katten är testad mot tarmparasiter inklusive tritrichomonas foetus och giardia. Är inte detta gjort så be säljaren att skicka in prov. Det tar några dagar att få svar från SVA.

Jag ser även att säljaren bor i Oxie. Det finns en polsk veterinär i närheten som jag själv går till och tycker är väldigt bra. Han kanske kan hjälpa dig med översättning om det är något du är osäker på. Kliniken heter Hagaveterinären.

SE*Simbelmynes

Axelj
5/3/19, 1:50 PM
#12

Tackar så mycket för hjälpen/informationen! Ange veterinärsbesiktningen så undrar jag vad ni tycker om att göra den i samband med att man köper katten? I detta fall är nämligen ägaren höggravid och tänker det kunde vara enklast? Ange tarmparasiter så undrar jag om det är behandlingsbart om nu katten skulle ha detta? Frågar eftersom vi tyckte om kattens personlighet och den var väldigt vacker, vi hsde nog köpt den direkt om det nu inte var så att den var importerad och hade ett antal frågetecken att räta ut.

NatasjaHemby
5/3/19, 2:25 PM
#13

Besiktningen kan göras i samband med köpet. Det kan t.o.m. vara en fördel att både säljare och köpare är närvarande, så kan man som köpare passa på att ställa eventuella frågor direkt till veterinären.

Tarmparasiter är behandlingsbara men kan vara ett rent helvete. Giardia har en relativt enkel behandling men kräver totalsanering av hemmet. Tritrichomonas foetus behandlas med ett cancerframkallande läkemedel som kan vara svårt att få tag på. Har du andra katter i hemmet sedan tidigare så bör du hålla den nya katten i karantän tills du testat. För katt som ska leva som ensamkatt behöver man egentligen inte testa så länge katten inte har några symptom.

SE*Simbelmynes

Annons:
SEQJOUZ
5/4/19, 5:23 AM
#14

Som ovan skriver bör du testa tarmparasiter via SVA men även ta prov på clamydia, herpes och mychoplasma hos veterinären, enkladt är att säljaren gör allt vid besiktningen. Siames bör inte leva som ensamkatt utan mår bäst med likasinnad kompis.

Upp till toppen
Annons: