Annons:
Etikettkattprat
Läst 1360 ggr
Jossefina
2019-03-16 15:39

Siames och hund?

Hej på er! Finns det några idéer där ute om vilken typ av hundras som kan passa bäst i sällskap av siames/oriental? :)

Annons:
kalindas
2019-03-16 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tror det går bra med de flesta raser om hunden är valp när den kommer. Sen beror det helt enkelt om hunden accepterar att katterna är högst i rang eller om den vill ha kontrollen själv. Det senare kan stressa vissa hundar. 
Men ofta brukar det fungera alldeles utmärkt! 🙂
Se bara till att katterna har möjlighet att komma undan om hunden är för intensiv.

BILDEN: Min första egna hund, Korthårs collien Ebba och Holly, min första Siames som från dagen Ebba flyttade in, bestämde sig att bli mamma till hunden. Ebba trodde i flera år att hon var en katt! ❤️

/Elisa

NatasjaHemby
2019-03-16 17:58
#2

Tror som Kalindas att alla hundar kan lära sig att leva med katter om man får dem som valpar. Många vuxna kan säkert också väja sig men en valp är såklart mer formbar. Många har vinthundar ihop med dessa kattraserna och jag tror att de har lite liknande kynne men man kan ju inte välja ras/rasgrupp enbart för att matcha katterna. Vill man träna och tävla i t.ex. lydnad så är väl inte vinthundarna direkt förstahandsvalet 😛

SE*Simbelmynes

SEQJOUZ
2019-03-22 03:30
#3

Jag har haft katt tillsammans med hund i över 20 år och det fungerar fantastiskt 😊 är hunden valp får du sätta upp lite hinder till vissa rum så katterna kan komma undan den, blir lite intensivt ibland😉 jag hade Norwich Terrier sen Jack Russel. Mina hundar levde i flock med katterna och skilde på familjens och utomstående katter 😊 maten fick stå på bänken allt annat delade de på 😉

zapimews
2019-03-29 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hade tidigare en podencoblandis från Spanien med min första siames, dem var bästisar och sov alltid ihop. Hade aldrig problem med dem, dem var ute och gick i hundgården ihop och låg och solade i en hög. Lägger in en bild på dem ❤️
Min mamma har två whippet ihop med sina katter och uppfödning, aldrig varit problem där heller.
Jag får nu hem en taxvalp i mitten på april som ska bo med mig och mina tre sia/osh och jag är inte det minsta orolig. Tycker siameser och orientaler på många vis liknar små självständiga hundar, och tror därför dem flesta har väldigt lätt för att anpassa sig kring en hund.

Upp till toppen
Annons: