Annons:
Etikettkusinraser
Läst 1467 ggr
lisa.r
2/21/19, 1:45 PM

Havana brown eller oriental?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Vad tror ni om min lille katt? Jag vet väldigt lite om hans och min andras bakgrund och blir inte riktigt klok på vilken ras han egentligen är… 

/Lisa

Annons:
kalindas
2/21/19, 8:43 PM
#1

Har han stamtavla, då bör det stå där?
Havanna Brown finns inte i Sverige, tror det är vad de kallar choklad orientaler i USA. Förr kallades de chokladfärgade Orientalerna för havanna, men var fortfarande en Oriental. Numera kallas det choklad.

Troligtvis är han en renrasig Oriental, men som sagt saknas stamtavla blir han en huskatt.
Men oavsett om han är renrasig eller ej, så är färgen choklad. Glad

/Elisa

lisa.r
2/22/19, 9:40 AM
#2

Han har ingen stamtavla, ingen som jag är medveten om i alla fall, så de är registrerade som huskatter. Jag adopterade honom och den andra katten på bilden från ett dödsbo. Allt jag har fått veta är från en bekant till hon som dog att de ska vara bröder, födda 2008 och siames/havana brown.

Havana brown känns ju ganska specifikt att dra till med från någon som inte ens kände katterna, utan bara var bekant till deras ägare… Men sen har jag läst att rasen inte ens ska finnas i Sverige så därför undrade jag.

kalindas
2/22/19, 10:32 AM
#3

#2
Är de renrasiga så är han en chokladfärgad oriental och hans bror är chokladmaskad siames.

/Elisa

NatasjaHemby
2/22/19, 10:47 AM
#4

Det råder viss förvirring kring färgnamn på dessa raser eftersom raserna funnits länge och både raser och färger bytt namn genom åren. Många använder fortfarande gamla termer eller de engelska termerna istället för de svenska, t.ex. havanna (choklad), javanes (orientaliskt långhår), cinnamon (kanel), foreign blue (blå), lavendel (lila), ORI (OSH/OLH) o.s.v. Inte så konstigt att det blir missförstånd ibland. Som ovanstående skriver är din katt orientaliskt korthår och färgen är choklad. 

Vad heter katterna och var i landet kommer de ifrån? Kanske går det att hitta deras stamtavlor i databasen.

SE*Simbelmynes

lisa.r
2/22/19, 2:03 PM
#5

Tack för svar! Kul att veta :)

Chokladen heter Ramses och siamesen heter Salomo. Enligt den lilla infon som jag fick så är de födda hos någon kvinna i Norrtälje (eller i alla fall Roslagstrakten) någon gång 2008, vet inte datum. Vore jättehäftigt om det gick att hitta information om dem! Hur söker man?

SEQJOUZ
2/23/19, 9:05 AM
#6

Du behöver stamnamn på katterna eller uppfödaren, fick du med stamtavlorna? Annars kan du scanna chippet i nacken hos veterinären och söka via det om de finns registrerade.

Annons:
NatasjaHemby
2/24/19, 9:27 AM
#7

#5 Här söker jag: http://stambok.sverak.se/ Tyvärr så gav tilltalsnamnen ingen träff. 

Testade att söka på orientaliska korthår, hanar födda 2008. Klickade mig sedan in på några av dem som var registrerade som OSH b och kollade om de hade några SIA b kullsyskon. Finns en del att välja på eftersom det är en relativt vanlig färg, så det kan ju ta lite tid att gå igenom alla. Sen kan man ju försöka räkna bort dem som inte passar geografiskt om man har info om detta (t.ex. Jackpotts som fanns i Skåne). Observera att detta endast är katter registrerade i SVERAK och att det finns fler förbund.

Man kan även söka här: https://pawpeds.com/db/?a=asf&g=4&p=sia Där finns katter från olika förbund och man kan även söka på färg.

SE*Simbelmynes

Lilla Alviks katteri
2/25/19, 1:39 PM
#8

Då vi importerade vår Bossa, för 3 - 4 år sedan  från England så var hon där registrerad som Havanna Brown. Då vi registrerade om henne i Sverige/Sverak så kallas färgen OSH B.

SE* Lilla Alviks

Upp till toppen
Annons: