Annons:
Etikettkattprat
Läst 1434 ggr
NatasjaHemby
2019-02-12 16:41

Registreringsstatistik 2018 (SVERAK)

SVERAK har nu släppt sin registreringsstatistik för 2018. Under året registrerades totalt 11.642 raskatter (varav 570 importer). Statistiken för våra raser var följande:

26 balineser (BAL)
231 orientaliska korthår (OSH)
19 orientaliska långhår (OLH)
181 siameser (SIA)
18 peterbalder (PEB)

SE*Simbelmynes

Annons:
Pia-69
2019-02-12 18:18
#1

Intressant! Men blir lite nyfiken på om det är en ökning av siam/orientalerna från tidigare år, alltså blir dessa raser mer o mer populära?😻😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

NatasjaHemby
2019-02-12 20:34
#2

Det verkar ligga ganska stabilt. Vissa av syskonraserna har gått upp lite sedan förra året, andra lite ned, men tittar man på de senaste fem åren så ser det rätt oförändrat ut.

SE*Simbelmynes

Truffles
2019-02-13 08:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så glad att balineserna ändå ökar lite.
Av de registrerade 26 från förra året vet jag att minst tre är importerade för avel -  så håll tummarna för att balinessiffrorna ser ännu bättre ut för 2019 och 2020. :-)

1993 var rekordåret med 114 st registrerade balineser i SVERAK.

2009 var senaste året siffran överhuvudtaget var över 50, då 69 st.
1995 var siffran 83 st
2001/1997/1996 var det exakt 50 st registrerade.

Sutet på åttiotalet och början på nittiotalet får väl anses vara rasens storhetstid i antal SVERAK-registrerade katter…

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

kalindas
2019-02-13 09:09
#4

Har du räknat med katterna från WCF och de övriga förbunden?

/Elisa

Truffles
2019-02-13 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Angående om raserna växer eller inte. Totalt sett har jag inte studerat statistik, men krasst så har våra maskade katter minskat och ganska drastiskt tycker jag men det har ju gått nedåt över tid.

Drog ut siamesernas lista enligt nedan istället för som bild.

Åren 2013-2018 hamnar alla på de tio lägsta registrerade åren genom åren i SVERAK. (126-224 st registrerade dessa år)

Medan det registrerats 501-618 st katter de åren med flest registrerade siameser.
60-70-talet.

Totalt 23283 st registrerade siameser under 64 år, ger ett genomsnitt på ca 363 st/år.

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Truffles
2019-02-13 09:36
#6

#4 Om du menar mig Kalindas, nej, jag har enbart kollat på SVERAKs siffror.

Har ingen koll på var jag hittar dessa uppgifter hos övriga förbund.
Min tanke, som självklart kan vara helt felaktig, är också att siffrorna från SVERAK som största förbund i Sverige (?) kan visa tendenserna för våra raser över tid.

Så jag har bara studerat siffrorna härifrån: http://www.sverak.se/kattraser/

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
NatasjaHemby
2019-02-13 10:07
#7

#3 Ja, just balineserna hade ju väldigt lågt antal registrerade individer några år men det verkar vara lite på uppsving. Tyvärr kanske lite "på bekostnad" av de orientaliska långhåren (långhårsuppfödare fokuserar mer på maskat)? Hoppas att jag har fel och att det helt enkelt är fler personer som fått upp ögonen för dessa raser och upptäckt att de även finns som långhåriga 🙂

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2019-02-13 10:10
#8

#4 Du får gärna lägga in WCFs statistik om du vill 🙂 Jag hittar hemskt dåligt på deras hemsida. Tycker egentligen även att SVERAKs hemsida är svår att navigera på men där är jag ändå så mycket i andra ärenden så därför blir det en del info just från dem.

SE*Simbelmynes

Truffles
2019-02-13 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

#7
Nja Natasja, tänker inte att balineserna växer på bekostnad av de långhåriga orientalerna, OLH ligger ganska jämnt i sina siffror sedan 2005 förutom 2009 då de hade ett uppsving till 33 st.

Snarare är det väl så att orientaluppfödningen är det som växt "på bekostnad" av de maskade syskonraserna… Men hur man ser på det beror väl på i vilken båt man sitter. :-)

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

NatasjaHemby
2019-02-13 11:41
#10

#9 Du har nog helt rätt. Jag tittade inte på statistiken utan det var bara en fundering baserad på vad jag sett runt omkring på sociala medier. Jag fick känslan av att några redan befintliga långhårsuppfödare börjat dra mer åt balineser än åt OLH men det är säkert lika många som går ut andra hållet. 

Tittar man på registreringsstatistiken i stort kan man ju i alla fall dra slutsatsen att långhåriga raser är väldigt populära. Det finns några korthårsraser med på tio-i-topp-listan men övervägande är det långhår. Det är ju något man definitivt borde kunna dra fördel av i marknadsföringen av BAL och OLH. Man kan få de orientaliska rasernas härligt galna temperament samtidigt som man får den populära långa pälsen och dessutom i en mer lättskött variant än hos de raser som har mycket underull.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2019-02-13 11:49
#11

En annan fundering kring detta är om det alltid är odelat positivt att ha en populär ras. Vad tror ni andra? Hade det kunnat uppstå negativa konsekvenser om våra raser växte mycket i popularitet?

SE*Simbelmynes

kalindas
2019-02-13 17:02
#12

#6 & #8
Tyvärr har de inget centralt register som jag känner till då alla klubbar har sin egen stamboksförare. Men skulle tänka att ni får lägga till mellan 20-30 individer på sveraks statestik.

/Elisa

Lejonhjarta
2019-02-16 23:19
#13

Kan kolla med vår klubb vad vi har för siffror. Vi har årsmöte imon.

Annons:
Lejonhjarta
2019-02-17 12:27
#14

Peterbald 9 st, Siames 5 st och Oriental 7 st från FHK/WCF

Upp till toppen
Annons: