Annons:
Etikettkattprat
Läst 1198 ggr
Zandrama
2019-02-02 20:31

Oriental med huskatter?

Hej!

Jag har nu efter några års övervägande bestämt mig för att börja leta efter en alldeles egen Oriental då jag förälskat mig i rasen.
Frågan är dock…
Jag har två huskatter på snart 7 år hemma som är kullsyskon. De är oerhört sociala och lekfulla.
Men kommer dom räcka som sällskap åt en Oriental? Eller är det bättre om jag skaffar 2 Orientaler så de ialf har varandra?

//Belinda aka Zandrama

Annons:
kalindas
2019-02-03 09:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är olika från katt till katt. Kan funka jättebra med huskatter, men huskatterna kan även tycka att orientalen kan vara för krävande. Ett tips är att du köper en Oriental och ser hur det funkar med dina huskatter. Märker du att katten verkar känna sig ensam, så kan du skaffa en till.

/Elisa

Zandrama
2019-02-03 19:32
#2

#1 Stort tack för svar!
Jo jag skrev i en FB grupp dessutom och frågade samma sak. Alla där var överens om att jag skulle skaffa 2 st, men att lägga ut 20K på en gång kräver ju desto längre sparande xD
Har också tänkt att man borde kunna skaffa en först och sen lite senare kanske ta en omplacering eller dylikt? Eller tvärtom :)

//Belinda aka Zandrama

NatasjaHemby
2019-02-03 21:49
#3

Det går säkert jättebra, bara du har tålamod och låter introduktionen ta den tid som katterna behöver. Viktigast för dessa raserna är att det finns kattsällskap som accepterar dem, det måste inte nödvändigtvis vara samma ras. Sen får man förstås som ägare vara lyhörd och vara öppen för att skaffa en till likasinnad katt ifall det inte funkar till 100%.  

Jag hade två huskatter när jag skaffade min första oriental. Den ena husisen älskar värme och närhet och hon är än idag orientalernas bästa värmedyna. Den andra husisen tycker inte så mycket om att ligga i hög men är mycket aktiv och lekfull. Dessa två kompletterade varandra bra och uppfyllde tillsammans orientalens behov tillräckligt för att hon alltid skulle kännas nöjd och glad. Jag skaffade ändå en oriental till några månader senare och märkte då tydligt att det blir en helt annan dynamik mellan två orientaler än mellan oriental - huskatt. Med det sagt så kändes det aldrig akut för mig att skaffa fler orientaler men det är absolut ett stort plus för dem att ha varandra.

Alla uppfödare väljer själva hur de vill att deras bebisar ska bo men jag personligen har som krav att det ska finnas fler katt/-er i hemmet, dock inte av någon specifik ras. Det viktigaste tycker jag är att de är av rätt temperament och inte alltför gamla.

Lycka till!

SE*Simbelmynes

SEQJOUZ
2019-02-04 08:19
#4

Det var i långhårssidan du gjorde inlägg med frågan Ofta finns omplacering att köpa som inte kostar lika mycket, var bara noga med att den är besiktigad, fullvaccinerad och tänderna är kollade innan. Du kan även skaffa två vuxna omplaceringskatter, det du då får ha tålamod är när du för de sammsn med dina äldre huskatter, det kan ta upp till ett år. Jag tycker man ska ha sin siames med likasinnad ras för ett optimalt liv och mående, men det är upp till uppfödaren som säljer. Om du tittar och läser i siamesgrupperna har de ofta två eller flera. Allternativt är att spara till två 😉 Siamesen kostar en del i mat, försäkringar och de tillbehör d behöver, är en aktiv ras som behöver yta och mycket uppmärksamhet av sin ägare även om den har sällskap av en likasinnad kompis, är väl d som är en del av charmen 💗 Lycka till med att finna din Siames/Oriental 💗

Lia Dalefur
2019-02-04 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har en huskatt och en SIA, det har funkat. Dock vill min hona alltid ligga i hög, min pojke (huskatt) vill ligga bredvid.. Dessutom äger min SIA mig (enligt henne) så det är bara hon som får ligga i sängen och hon blir väldigt svartsjuk om jag gosar med huskatten! Så jag får gå balansgång för att tillfredsställa båda med tillräckligt mkt uppmärksamhet❤️

zapimews
2019-03-30 14:32
#6

Hade först en huskatt med min första mes, och jag kan bara säga att för honom blev det en otrolig skillnad och han blev i princip en ny katt när jag skaffade en till SIA och en OSH. Dem pratar liksom på ett helt annat sätt, en väldigt speciell ras. Tror också det är väldigt individuellt, men som sagt blev det en enorm skillnad på min när han fick sina syskonbarn att ta hand om. Är en smaksak men jag tycker absolut att man ska ha iallafall två sia/osh

Annons:
Upp till toppen
Annons: