Annons:
Etiketthälsa
Läst 1639 ggr
Castiel.
1/31/19, 5:34 PM

Rädd katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår eftermiddag tog jag hem en liten kille på 4 år som är halv Siames och halv orientalisk. Allt har gått jättebra men nu har han blivit livrädd för både balkongdörren och för ytterdörren. Mest balkongdörren. Så fort man börjar vrida handtaget så morrar han och springer och gömmer sig, oftast under badkaret men ibland i kattlådan (utan tak). När man öppnar ytterdörren så springer han under badkaret. Jag har 2 katter sen tidigare, en honkatt på ca 7-8 år och en hankatt på ca 5 år. Honkatten har redan accepterat den nya katten och verkar lite orolig när han springer och gömmer sig. Hon vill gärna ta hand om honom eftersom hon är äldst i flocken. Hankatten däremot fräser och morrar när den nya katten kommer för nära. Den nya katten vågar alltså inte vara nära hankatten om inte jag är i samma rum. Hankatten däremot verkar inte bry sig tills den nya katten kommer för nära. Jag har köpt en Feliway adapter som just nu sitter i vägguttaget och den nya katten ligger i huset på katträdet. Är detta normalt för nyinflyttade katter? Kan jag göra något för att hjälpa honom?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
[[eskils_]]
1/31/19, 5:40 PM
#1

Den nya katten har bara bott hos dig i ett dygn. Ha tålamod, det kan ta veckor innan den har acklimatiserat sig! Var lugn själv så hjälper du den bäst.

Hur bodde den förut, var den utekatt? Är samtliga katter kastrerade?

SEQJOUZ
1/31/19, 9:42 PM
#2

Du får ha tålamod, han är helt ny med nya lukter, katter och människor, katter är luktfixerade dels därför dina katter reagerar. Köp Feliway och sätt in i vägguttagen, ställ fram flera vatten och matskålar, det kan ta flera månader ibland upp till ett år innan alla katter i grupoen fulkständigt accepterat varandra vilket kommer pö om pö även när d gäller människorna i familjen, detta måste man vara medveten om när man tar sig an en ny katt så den inte blir omplacerad på nytt i onödan, så tålamod o lugn så blir alkt bra 😊😉😊 Antingen är din katt renrasig siames elker blandras, den är inte blandras med Sia/Osh då d är samna ras, ser ut som en Siames men kan bara vara d om den har stamtavla 😊😉😊 Lycka till det kommer gå bra bara du ger d tid, är helt naturligt att katten reagerar s den gör

kalindas
2/1/19, 9:29 AM
#3

Som övriga sagt. Ha tålamod!
Det kan ta upp till två veckor (och i speciella fall fler) innan han känner sig hemma. Allt är nytt och även kattkompisarna. Siameser är ofta något mer känsliga när det gäller förändring, än vad t.ex. en huskatt är.

Tycker som #2 att det ser ut som en vanlig Siames och ingen blandras. Men det ser du ju om han har stamtavla eller inte. Siames och Oriental är syskonraser och får därför blandas. En Siames kan t.ex. födas i en kull där båda föräldrarna är Orientaler, den är ändå en Siames och inget annat i stamtavlan.
En del väljer att renavla sina Siameser så det bara finns det i stamtavla, även den katten är Siames. Det är bara olika sätt att avla på dessa raser! 🙂
Har du ett uppfödarnamn på honom? Kanske uppfödaren kan hjälpa dig med tips och råd.

/Elisa

Castiel.
2/1/19, 7:31 PM
#4

Hur får jag honom att äta torrfodret? Jag MÅSTE ha ett specialfoder från veterinären eftersom min honkatt är opererad för njursten. Äter hon något annat foder så kaskadkräks hon och blir sjuk. Dom har fri tillgång till fodret, dock vet jag inte om han går och knaprar t ex när jag ligger och sover.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

kalindas
2/2/19, 9:21 AM
#5

#4
Måste och måste. Njurfoder från veterinär (speciellt torrfoder) är väl ingen höjdare för nåt djur. Finns bättre alternativ som att vara noga med att de får i sig vätska och bra BARF recept till njurar.
Men om du vill ge torrfoder så låt njurfodret stå framme och ge honom rejält med burkmat 2 gånger om dagen. Då får han ju äta sig mätt där och slipper riskera att hans njurar också blir dåliga.
Det är väldigt viktig att katten äter, då tre dygn utan mat kan göra honom sjuk!

/Elisa

Castiel.
2/2/19, 11:03 AM
#6

#5 vi har haft honkatten sen 2017 och vi har testat en del foder utöver specialfodret. Hon kaskadkräks oavsett vad vi ger, enda gången hon inte kräks är när hon äter specialfodret. Men nu handlar inte det här om honkatten utan den nya hankatten. Jag upptäckte igår kväll att han enbart tycker om blötmat och att han gärna snor den andra hankattens blötmat, men huvudsaken är att han äter.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
kalindas
2/2/19, 12:23 PM
#7

#6
Då är det bara att ge honom blötmat! 🙂
Vill han äta av torrfodret står det ju framme. Blötmat (även de billigaste varianterna) är oftast bättre än torrfoder. Så ge killen det han gillar, dvs om han inte är allergisk. 🙂

/Elisa

SEQJOUZ
2/4/19, 8:28 AM
#8

Köp Mjau blötmat som innehåller mest kött och inget socker som de andra billiga gör, eller gör du som jag, köper BARF i djuraffären, blandar med lite mjau det är uppskattat härhemma 😊 Det bästa för katten är BARF o blötmat, men dem ska vara ab god kvalite, Siamesen kräver bra balanserad mat så köp den i djuraffären elker veterinär. Njurfodret kan den gott äta då sparar du på njurarna 😊😉😊

Upp till toppen
Annons: