Hej!
Igår eftermiddag tog jag hem en liten kille på 4 år som är halv Siames och halv orientalisk. Allt har gått jättebra men nu har han blivit livrädd för både balkongdörren och för ytterdörren. Mest balkongdörren. Så fort man börjar vrida handtaget så morrar han och springer och gömmer sig, oftast under badkaret men ibland i kattlådan (utan tak). När man öppnar ytterdörren så springer han under badkaret.
Jag har 2 katter sen tidigare, en honkatt på ca 7-8 år och en hankatt på ca 5 år. Honkatten har redan accepterat den nya katten och verkar lite orolig när han springer och gömmer sig. Hon vill gärna ta hand om honom eftersom hon är äldst i flocken. Hankatten däremot fräser och morrar när den nya katten kommer för nära. Den nya katten vågar alltså inte vara nära hankatten om inte jag är i samma rum. Hankatten däremot verkar inte bry sig tills den nya katten kommer för nära.
Jag har köpt en Feliway adapter som just nu sitter i vägguttaget och den nya katten ligger i huset på katträdet. Är detta normalt för nyinflyttade katter? Kan jag göra något för att hjälpa honom?