Annons:
Etikettkattprat
Läst 1907 ggr
Rikgus
12/30/18, 11:21 PM

Ensamsiames

Hej!

En fråga till er som kan. 

Om jag ska ha en siameskatt måste jag då ha två siameskatter? Jag har hört något om att de inte kan leva ensamna medans vissa säger att det är trams. Jag förstår att de i så fall har sällskap av varandra och det är ju bra men vad skulle det vara att just siameser måste ha kattsällskap? Jag har haft katt förr och det har aldrig varit något problem. Tacksam för svar.

Tack!

Rikard

Annons:
kalindas
12/31/18, 9:16 AM
#1

De flesta Siameser och Orientaler mår bäst av en kompis. Har de ingen kompis så blir de väldigt krävande på sin ägare och kan utveckla mindre roliga beteende som att kissa inne eller tugga sönder saker.
Det " kan" funka bra med en huskatt som kompis, men ibland kan huskatten tycka att siamesen är för jobbig, då huskatter sällan vill ligga i hög mm
Om du är hemma hela dagarna så kan de funka med en ensam siames. Men jag ser på mina föräldrars SIA Emil, att sen hans kompis dog så är han mycket mer klängig och orolig. Detta trots mina föräldrar är hemma alltid och han har en huskattkompis som han leker med.
Finns dock undantag, men de är inte många.

/Elisa

SEQJOUZ
12/31/18, 11:02 AM
#2

Siamesen är ett flockdjur och är familjebunden och då till annan katt med sammabeteend, både verbalt och kroppspråk, vilket ger den optimal lycka, kärlek och tillfredsställelse i livet, den håller sig lugn, stressfriare och utvecklar inte negativt beteende som även kan leda till sjukdomar och psykiskt dåligt mående förutom att den blir gapig och överaktiv. Främst tycker jag personligen att samma ras, SIA, BAL, OSH, OLH eller PeterBald är optimalt, men även liknande ras som Devon/Cornish Rex, Abessinnier, Somali, Burma etc går oxå bra. Siamesen är en aktiv och livlig ras so leker vilt, älskar att slänga sig i klösträd och älskar höjder och massor av leksaker, med en lugn still ras som inte interagerar lika livfult, rasar i leken, är smarta o snabbtänkta, älskar att ligga sked o i hög blir livet inte det bästa. Jag säljer aldrig som ensamkatt eller med andra raser än antingen sin egna eller med samma sätt och språk. Ibland kan man hitta en omplaceringskstt/katter i bra ålder till sin kattunge. Det finns orsak till att de flesta bilder och siamesägare har två eller flera siameser 😍

NatasjaHemby
1/9/19, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är svårt att beskriva siamesens temperament och beteende för någon som är van vid "vanliga" katter. Visst kan man läsa sig till att de är aktiva och sociala men det är först när man träffar dem som man förstår hur mycket de skiljer sig från t.ex. en klassiska huskatten, I alla fall var det så för mig, trots att jag läst på mycket i förväg så blev det en (positiv!) överraskning när jag fick träffa rasen på riktigt och se hur speciella de faktiskt är.

Har man träffat en flock siameser och sett hur de interagerar med varandra så förstår man också varför de behöver vara flera. De har så otroligt stort utbyte av varandra och även om de flesta älskar människor också så kan en människa aldrig helt ersätta en siameskompis. Det är inte heller riktigt samma sak med en kattkompis av annat temperament men beroende på individen så kan det ändå fungera bra.

Jag personligen kan sälja en kattunge till någon som har huskatt eller annan ras - under förutsättningen att den befintliga katten verkar ha en personlighet som kan tillfredsställa siamesens behov och att köparen kan tänka sig att köpa ytterligare en siames ifall den första verkar sakna en likasinnad kompis. Själv hade jag bara huskatter när jag skaffade min första oriental och det fungerade alldeles utmärkt så jag ser ingen  anledning att neka någon att göra detsamma. Däremot så vill jag självklart inte att någon av mina ungar ska behöva omplaceras för att köparen inte förstår denna rasens något speciella behov, så jag är alltid noga med att informera och få bekräftat att köparen kan tänka sig ytterligare en siames om det behövs. Jag säljer aldrig kattungar helt som ensamkatter utan minst en annan katt måste finnas i hushållet.

Vill man av någon anledning absolut endast ha en katt så kan det gå att hitta enstaka vuxna omplaceringar som inte trivs ihop med andra katter. I de fallen är det troligtvis bäst om man själv är hemma större delen av dagen.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att man aldrig kommer ångra att man skaffade två (eller fler) katter av dessa raserna. Att se dem ligga tillsammans, tvätta varandra, "småsnacka" och leka ihop är verkligen guld värt ❤️

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: